Poprzedni
Następny

Dzień Polskiej Muzyki – przeboje z ostatnich 100 lat

Pierwszy dzień października to święto wszystkich wielbicieli rodzimych melodii – Dzień Polskiej Muzyki. Zanim jednak wrzucicie ulubionych polskich wykonawców na swoje głośniki, zobaczcie nasze podsumowanie ostatnich 100 lat muzyki tworzonej przez naszych rodaków.

Lata trzydzieste 

Początkiem polskiej muzyki rozrywkowej były takie kabarety jak Qui Pro Quo, Morskie Oko, Alibaba, Cyganeria, które stały się popularne po I wojnie światowej, a największą popularnością cieszyły się wówczas piosenki żołnierskie, miłosne i satyryczne. Największe przeboje komponowali wówczas m.in. Zygmunt Karasiński („Każdemu wolno kochać”), Jerzy Petersburski („Już nigdy”, „Ja się boję sama spać”, „Odrobię szczęścia w miłości”, „To ostatnia niedziela”, „Tango milonga”), Henryk Wars („Ach, śpij, kochanie”, „Ach, jak przyjemnie”, „Już nie zapomnisz mnie”, „Miłość ci wszystko wybaczy”, „Umówiłem się z nią na dziewiątą”), zaś teksty do nuconych przez całą Polskę piosenek pisali m.in. Julian Tuwim, Jan Brzechwa, czy Marian Hemar, który napisał ich około 2000.  Najsłynniejszymi nazwiskami z tamtego okresu polskiej muzyki rozrywkowej byli Adam Aston, Eugeniusz Bodo, Jan Kiepura, Loda Halama, Ludwik Sempoliński i Aleksander Żabczyński.

Lata czterdzieste

Mimo że II wojna światowa zastała jego dopiero rozkwitającą karierę, Mieczysław Fogg nie porzucił swojej pasji i koncertował również w tym trudnym czasie, występując w kawiarniach, szpitalach i na barykadach. Po wojnie jego popularność trwała, a w ciągu kolejnych kilkudziesięciu lat jego nagrania sprzedały się w nakładzie powyżej 25 mln egzemplarzy.

Poza twórczością Fogga, lata czterdzieste w Polsce rozbrzmiewały głównie piosenkami wojennymi.

Lata pięćdziesiąte 

Lata pięćdziesiąte to muzyczne ścieranie się stalinizmu z buntem. Na początku dekady dozwolone było wówczas słuchanie jedynie polskiej muzyki, ze szczególnym naciskiem na niedopuszczenie do szerszych mas jazzu, który był wówczas traktowany jako złowieszcze dzieło zachodu. Nie oznacza to jednak, że Polacy dostosowali się do tych obostrzeń. “Popularność tej muzyki, mimo że była zabroniona, a może właśnie dlatego – błyskawicznie rosła. Jazzowej fali nie dało się zatrzymać (...) – podobnie jak stało się to później z rock and rollem. Zamiast w dużych salach, jazz grany był na towarzyskich spotkaniach, które odbywały się w zaadaptowanych piwnicach (...)” – napisał Marek Gaszyński w swojej książce "Fruwa twoja marynara". W podziemiu królował więc jazz, a co leciało w radio? Rzecz jasna, piosenki w poprawne politycznie – najsłynniejszymi z nich są do dziś “Budujemy nowy dom” i “Czerwony autobus”. 

W połowie lat 50. socjalistyczna doktryna trochę się jednak uwspółcześniła i w związku z tym w 1956 roku miał miejsce współorganizowany przez Leopolda Tyrmanda I Ogólnopolski Festiwal Muzyki Jazzowej w Sopocie, na którym zagrali tacy artyści jak Melomani, Sekstet Komedy czy zespół pianisty Zygmunta Wicharego.


Zastanawiasz się nad systemem audio, ale nie wiesz od czego zacząć? Sprawdź koniecznie w tym celu nasze poradniki:


Lata sześćdziesiąte

Lata sześćdziesiąte na świecie to przede wszystkim wielki wybuch muzyki rockowej na świecie, który w Polsce zaowocował powstaniem big bitu. Skąd ta nazwa? Otóż komunistyczne władze zakazywały grania zachodniej muzyki, więc Polacy musieli dla picu stworzyć coś swojego.

Uważa się, że rock trafił do Polski w 1959 roku, kiedy to w gdańskim klubie Rudy Kot zadebiutował zespół Rhythm and Blues, który pechowo rozpadł się już rok później, na szczęście na zawsze zapisując się na kartach historii polskiej muzyki.

Po jego zniknięciu polską scenę bigbitową podbili Czerwono-Czarni, a następnie Niebiesko-Czarni, którzy torowali drogę kolejnym rockowym kapelom z tego czasu – m.in. Czerwonym Gitarom, Skaldom czy zespołowi Breakout, który jest uznawany za pierwszy prawdziwy zespół rockowy pod biało-czerwoną banderą. Ta dekada to także początek płodnej aktywności twórczej Czesława Niemena, który udzielał się wówczas w Czerwono-Czarnych, Niebiesko-Czarnych, a także rozpoczął karierę solową.

Lata siedemdziesiąte

Przełom lat 60. i 70. przyniósł polskiej scenie muzycznej nowych artystów, m.in. Zbigniewa Wodeckiego, Andrzeja Zauchę i Marylę Rodowicz, która podbiła serca swoim folkrockowym repertuarem, jednak w późniejszych latach nawiązała współpracę z Agnieszką Osiecką, dzięki czemu zmieniła swoją stylistykę na bardziej popową.

Melomani lat siedemdziesiątych rozkochiwali się także w lirycznych piosenkach Anny Jantar, Hanny Banaszak, Edyty Geppert, Ryszarda Rynkowskiego, grupy VOX, Krzysztofa Krawczyka i Majki Jeżowskiej.

Pod koniec tejże dekady swoją działalność rozpoczął również zespół Perfect, ale popularność zdobył dopiero na początku lat osiemdziesiątych.

Lata osiemdziesiąte

Kolorowe na świecie i dość szarawe w Polsce lata osiemdziesiąte to przede wszystkim ogromny rozwój naszej rodzimej sceny muzyki rockowej. Od 1982 roku cały kraj wsłuchiwał się w Listę Przebojów radiowej Trójki, na której największe triumfy święciły Republika, Maanam, Perfect, Lady Pank, Bajm, czy Oddział Zamknięty, a ich muzyka była najlepszym remedium na przygnębiającą rzeczywistość stanu wojennego i wielkiego kryzysu gospodarczego, z jakim przyszło mierzyć się Polakom.  

Lecz nie tylko rockiem Polska lat osiemdziesiątych stała – równocześnie wielką popularnością cieszyły się festiwale i programy telewizyjne z udziałem gwiazd wcześniejszej epoki, takich jak Andrzej Zaucha, Zdzisława Sośnicka, czy Halina Frąckowiak. 

Młodzież kochała zaś Papa Dance, który był pierwszym powiewem komercyjnego zachodu w naszych głośnikach.

Lata dziewięćdziesiąte

Czas transformacji otworzył wreszcie Polskę na zagraniczną muzykę, w której nasi artyści znaleźli ogrom inspiracji, często kopiując gotowe pomysły zza wielkiej wody. Nie pozostaliśmy bez odpowiedzi na nurt muzyki grunge (zespół Hey) i reagowaliśmy na nowe twory w muzyce popularnej, tworząc własne wersje Spice Girls (DeSu), Backstreet Boys (Just 5), czy zespołów dziecięcych (LO 27). Polacy nie pozostawili bez echa także rosnącej popularności rapu i r&b, tworząc własne składy, na które jednak w tamtych czasach mainstream nie był za bardzo gotowy. Jednak im bliżej nowego millenium, tym bardziej komercyjna scena muzyczna zaczęła dostrzegać w tym gatunku potencjał.

Polacy nie gęsi, więc obok kopiowania sprawdzonych muzycznych myków, stworzyli muzykę, która swego czasu rozbrzmiewała wszędzie – na imprezach, w sklepach, na siłowniach i w największych salach koncertowych naszego kraju. A było nią disco-polo.

Pierwsza dekada XXI wieku

Po wkroczeniu w nowe millenium oczekiwaliśmy, że zmieni się absolutnie wszystko, a finalnie zmieniło się to, że Polacy nieco odwrócili się od rocka (wszak nie było się już przeciwko czemu buntować) i poszli w stronę szeroko pojętego popu. Na listach przebojów królowali tacy uczestnicy talent shows jak Ala Janosz, Ewelina Flinta, czy Szymon Wydra, co jakiś czas ustępując miejsca na podium zespołom typu Feel, Wilki, czy Golec uOrkiestra.

Mainstream zaczął jednak coraz częściej zapraszać na swoje sceny raperów, co zaowocowało wysypem ogromnej ilości nowych twórców gatunku. W ciągu tej dekady kultura hip-hop w Polsce zrobiła więc kluczowy progres.

Czasy współczesne

Polski gust muzyczny niewiele zmienił się od początku millenium, ale jedna z tych zmian jest naprawdę zauważalna – nagrody, wyróżnienia i bardzo mocna obecność w mediach w przypadku przedstawicieli polskiego rapu. Wprawdzie czekał on na swój moment świetności prawie 30 lat, ale było warto, bo dziś to najpopularniejszy gatunek muzyczny w Polsce, a raperzy są jednymi z najlepiej zarabiających artystów.

Jeżeli masz pytania na temat sprzętu audio, skonktaktuj się z najbliższym salonem Top Hi-Fi & Video Design – nasi specjaliści chętnie doradzą i pomogą wybrać najlepszy sprzęt, zgodny z Twoimi oczekiwaniami. 

Poprzedni
Powrót do aktualności
Następny

Polecane

Umów się na prezentację w salonie

W każdym z naszych salonów znajduje się sala odsłuchowa, w której w miłej atmosferze zaprezentujemy Ci brzmienie wybranego przez Ciebie sprzętu audio.

Umów się na spotkanie

Zobacz listę salonów

Umów

Top Hi-Fi & Video Design

Salony firmowe

Salony firmowe

Top Hi-Fi & Video Design: