Poprzedni
Następny

Nagłośnienie salonu fryzjerskiego – poradnik Top Hi-Fi

Wysoka jakość usług, możliwość wygodnego umówienia wizyty przez Internet oraz… dobra atmosfera. Właśnie te trzy czynniki można wymienić jako decydujące o tym, jaki salon fryzjerski bądź barber shop wybierają Polki i Polacy. W Top Hi-Fi na strzyżeniu się nie znamy. Wiemy jednak co nieco o dobrej muzyce i o tym, że w lokalach usługowych działa relaksująco i pomaga budować pozytywne doświadczenia gości i klientów. Znamy się też na sprzęcie audio. Dlatego w tym artykule pomożemy Wam wybrać odpowiednie nagłośnienie do salonu fryzjerskiego i barber shopu. Sprawdźcie, jakie propozycje polecamy.

Spis treści: Nagłośnienie salonu fryzjerskiego

  1. Nagłośnienie salonu fryzjerskiego – od czego zacząć

  2. Propagacja (czyli rozprzestrzenianie się) dźwięku powinna być równomierna

  3. Nagłośnienie salonu fryzjerskiego – głośniki

  4. Nagłośnienie salonu fryzjerskiego – amplifikacja

  5. Nagłośnienie salonu fryzjerskiego – przewody

  6. Nagłośnienie salonu lub barber shopu – propozycje Top Hi-Fi

  7. Nagłośnienie instalacyjne – doradztwo

  8. Podsumowanie, czyli jakie głośniki do salonu fryzjerskiego?

Dobra muzyka u fryzjera ma duże znaczenie

Photo by Greg Trowman on Unsplash

Nagłośnienie salonu fryzjerskiego – od czego zacząć

Zaczniemy od dobrej wiadomości. Jest przynajmniej kilka skutecznych sposobów na to, aby odpowiednio nagłośnić salon fryzjerski. Można skorzystać z głośników instalacyjnych, systemu multiroom lub nawet głośników Bluetooth. Trzeba jednak pamiętać, że każde z rozwiązań jest nieco lepiej przystosowane do innych warunków. Ale o tym za moment, bo warto jeszcze wspomnieć o najważniejszym, czyli o preferowanej jakości brzmienia.

Jak pisaliśmy w artykułach o nagłośnieniu sklepu i nagłośnieniu restauracji, brzmienie muzyki odtwarzanej w takich miejscach powinno spełniać pewne wymagania. I wcale nie chodzi tu o audiofilską, i pełną detali charakterystykę. Choć dla niektórych gości na pewno byłby to atut.

Kiedy jednak mówimy o nagłośnieniu salonu fryzjerskiego, trzymajmy się dobrze zbadanych i znanych standardów dotyczących odtwarzania muzyki w lokalach usługowych. Oto kilka wytycznych, które pomogą zrozumieć, do jakiego celu dążymy.

Propagacja (czyli rozprzestrzenianie się) dźwięku powinna być równomierna

W kontekście salonu fryzjerskiego łatwo sobie wyobrazić, że klient posadzony tuż przy głośniku będzie słyszał muzykę znacznie lepiej niż np. ktoś siedzący w poczekalni lub na oddalonym o kilka metrów fotelu. A zbyt cichy lub – zwłaszcza – za głośny dźwięk potrafi być meczący. Szczególnie kiedy nie można się przesiąść, bo akurat trwa strzyżenie. Dlatego kluczowym jest zadbanie o równomierne wypełnienie pomieszczenia dźwiękiem. Taki efekt zapewni utrzymanie odpowiednich odległości miedzy głośnikami. I z tego powodu klasyczny zestaw stereo lub odtwarzacz z głośnikami raczej się nie sprawdzą.

Muzyka w pomieszczeniu u fryzjera

Photo by Jason Leung on Unsplash

Lepiej unikać znacznego wzmocnienia skrajnych częstotliwości

Tony niskie (basy) i tony wysokie (soprany, czyli np. talerze perkusyjne, dzwonki czy efekty syntezatorów o częstotliwości wyższej niż 2000-3000 Hz) mają ogromne znaczenie dla tego, w jaki sposób człowiek odbiera muzykę. Zbyt silny w porównaniu do reszty pasma i niekontrolowany bas potrafi zdominować przekaz i zagłuszyć pozostałe pasma, a w najgorszych przypadkach – po prostu dudnić. Na dłuższą metę to męczące, zwłaszcza jeśli tony niskie są tak mocne, że drgania przenoszą się na umieszczone w pobliżu przedmioty.

Z kolei zbyt mocne tony wysokie – zwłaszcza te z zakresu ok. 6000-8000 Hz – mogą nieprzyjemnie syczeć i w ten sposób wywoływać poczucie dyskomfortu.

Głośniki sufitowe, jedna z opcji nagłośnienia salonu fryzjerskiego

Warto dążyć do zrównoważonego i miłego dla ucha brzmienia

Niejako wynika to z tego, co napisaliśmy powyżej. Trzeba jednak pamiętać, że na rynku wciąż można znaleźć sporo głośników, które po prostu trzeszczą, strzelają i przerywają odtwarzanie muzyki. To na pewno nie jest miłe dla ucha. Ale spokojnie, w naszym zestawieniu takiego sprzętu nie znajdziecie.

Nagłośnienie salonu fryzjerskiego – głośniki

Już wspomnieliśmy, że w salonie fryzjerskim sprawdzą się głośniki instalacyjne, głośniki multiroom i głośniki Bluetooth. Doprecyzujmy jednak, jakie zalety mają konkretne rozwiązania.

Głośniki bezprzewodowe Bluetooth – dobra propozycja przede wszystkim do niewielkich salonów fryzjerskich lub barber shopów, bowiem zasięg łączności Bluetooth wynosi od 10 do 30 metrów (w zależności od modułu, w jaki wyposażono głośnik). Dają dużą swobodę, bo nie wymagają okablowania, a same głośniki można umieścić w dowolnych miejscach, oczywiście mając na uwadze propagację dźwięku. Jakość brzmienia jest natomiast konkurencyjna w porównaniu do innych głośników. Można nawet powiedzieć, że wielu klientów nie odróżni, czy grają dobre głośniki Bluetooth, czy kolumny stereo. Warto tylko pamiętać, żeby muzyki w głośnikach Bluetooth nie puszczać ze smartfona, który służy do umawiania wizyt. Mogłoby to skutkować częstym przerywaniem odtwarzania.

Głośniki multiroom – to także głośniki bezprzewodowe, ale korzystające z łączności Wi-Fi. Zapewniają więc większy zasięg i lepszą stabilność połączenia, przy równoczesnym braku konieczności prowadzenia kabli. Do ich obsługi wymagane jest urządzenie mobilne z zainstalowaną aplikację. Co ciekawe, rozwiązania wielu producentów – np. Audio Pro – pozwalają korzystać ze smartfona niezależnie od odtwarzania. A jeśli chodzi o jakość dźwięku – głośniki multiroom również spisują się znakomicie.

Pasywne głośniki instalacyjne (np. głośniki sufitowe, głośniki ścienne) – najbardziej niezawodna i estetyczna opcja do dużych salonów fryzjerskich. Takie przetworniki montuje się np. w suficie podwieszanym, więc łatwo wtopić je w wystrój wnętrza lub nawet całkowicie zamaskować. Sygnał odbierają przez przewody audio, więc nie ma mowy o jakichkolwiek przerwach. Wymagają natomiast wzmacniacza i źródła dźwięku, ale tu akurat łatwo uda się znaleźć sprzęt, który doskonale wywiązuje się z takiej roli, a przy tym daje mnóstwo możliwości odtwarzania muzyki.

Nagłośnienie salonu fryzjerskiego – amplifikacja

Skoro o wzmacniaczu mowa, wyjaśnijmy, co to za urządzenie. Odpowiada ono za przetwarzanie i wzmacnianie sygnału, który następnie jest przesyłany do głośników pasywnych. Najlepszy wzmacniacz do salonu fryzjerskiego powinien być zintegrowany z odtwarzaczem, a jednocześnie wszechstronny, czyli np. przystosowany do współpracy z aplikacjami mobilnymi i sterowaniem głosowym.

NAD AMP1, Wzmacniacz stereo z funkcjami sieciowymi i obsługą przez telefon

Warto wspomnieć o jeszcze jednej rzeczy. Brzmienie głośników w dużej mierze zależy właśnie od wzmacniacza. Dlatego dobrze jest wybrać urządzenie wysokiej klasy – o odpowiedniej mocy i satysfakcjonującej charakterystyce dźwiękowej.

Nagłośnienie salonu fryzjerskiego – przewody

Jeśli chodzi o przewody głośnikowe do salonu fryzjerskiego, mamy tylko jedną, ale bardzo ważną radę. Koniecznie wybierzcie solidne, dobrze wykonane przewody do głośników sufitowych. Takie, które raz poprowadzone posłużą przez wiele lat. Wizja rozbierania instalacji, aby naprawić usterkę, nie jest niczym miłym.

Nagłośnienie salonu fryzjerskiego – propozycje Top Hi-Fi

Teraz pora na nasze propozycje. Przygotowaliśmy trzy: funkcjonalne głośniki przewodowe multiroom, pasywne głośniki instalacyjne oraz designerskie, jedyne w swoim rodzaju głośniki Bluetooth. Sprawdźcie, które najbardziej się Wam spodobają.

Bluesound Pulse M – wszechstronność i bardzo dobre brzmienie

Bluesound Pulse M to wysokiej klasy głośniki multiroom, które łączą wygodę użytkowania i łatwy dostęp do praktycznych funkcji ze zdecydowanie ponadprzeciętnym brzmieniem. Dwupasmowe Wi-Fi, Bluetooth aptX, AirPlay 2 oraz wejście analogowe i optyczne umożliwiają szybkie parowanie i łączenie się z różnymi źródłami – od smartfonów po odtwarzacze CD. Z kolei dzięki intuicyjnej w obsłudze aplikacji i pięciu programowalnym przyciskom sprawowanie kontroli nad głośnikiem prędko wchodzi w krew.

Bluesound Pulse M, głośnik bezprzewodowy multiroom

W kwestii brzmienia Bluesound Pulse M stawiają na zrównoważoną, detaliczną charakterystykę. To zasługa przetwornika nisko-średniotonowego o przekątnej 133 mm i dwóch 19-milimetrowych przetworników wysokotonowych. Co ważne, inżynierowie marki Bluesound umieścili tweetery pod kątem 45 stopni, co korzystnie wpływa na przestrzenność dźwięku i scenę. Dzięki temu w niewielkich pomieszczeniach zupełnie wystarczający okaże się jeden głośnik. Natomiast w większych można sparować ze sobą dwa głośniki, które obsługują system audio Bluesound, aby uzyskać efekt stereo. Warto też rozważyć zakup podstawki lub uchwytu ściennego. Przełoży się to na bezpieczeństwo głośników, a także na lepszą propagację dźwięku.

Yamaha R-N602 i głośniki sufitowe Bowers & Wilkins CCM362 – niezawodny system nagłośnienia

Naszą propozycją klasycznego, przeznaczonego do instalacji zestawu jest zespół, który tworzą wzmacniacz Yamaha R-N602 i para głośników Bowers & Wilkins CCM362. Zacznijmy od amplitunera. To nowoczesna, uniwersalna konstrukcja, wyposażona w gamę niezbędnych złącz oraz łączność bezprzewodową (WI-Fi, Bluetooth, Airplay). Łatwy dostęp do najpopularniejszych aplikacji idzie tu w parze z intuicyjnym sterowaniem – manualnym, głosowym lub z poziomu aplikacji – i przydatnymi funkcjami optymalizującymi brzmienie. Jak choćby tryb Pure Direct, który zapewnia jeszcze czystszy dźwięk.

Głośniki instalacyjne Bowers & Wilkins

Z tego czystego dźwięku doskonale skorzystają głośniki instalacyjne Bowers & Wilkins CCM362. To lekkie, dwudrożne konstrukcje, które należy osadzić w suficie podwieszanym. Wyposażono je w duży, mierzący 160 mm głośnik średnio-niskotonowy oraz 25-milimetrowy tweeter, dzięki czemu zapewniają ciekawe brzmienie z przyjemnym basem i świetnie rozciągniętą średnicą.

Para głośników Phantom II 95dB – do designerskiego wnętrza

Nasza ostatnia propozycja jest nieco… niestandardowa. Uważamy jednak, że to ciekawe głośniki np. do barber shopu czy salonu fryzjerskiego, który stawia na oryginalny design i nie boi się wykraczać poza utarte schematy.

Devialet Phantom II, hi-endowy głośnik bezprzewodowy

Trzeba bowiem przyznać, że Devialet Phantom II 95dB grają co najmniej tak kosmicznie, jak wyglądają. Dzięki trzem przetwornikom – dwóm niskotonowym i pełnozakresowemu – i wzmacniaczowi o mocy aż 350 W RMS oferują potężny dźwięk, który można dosłownie poczuć na całym ciele. Ale przecież wcale nie trzeba od razu ustawiać na pełną głośność. Jeśli goście salonu wolą nieco spokojniejsze brzmienia, głośniki od Devialet także spiszą się na medal. To zasługa technologii Analog Digital Hybrid, która łączy najlepsze cechy brzmienia typowego dla amplifikacji analogowej z kompaktowością wzmacniaczy klasy D (cyfrowych).

głośnik bezprzewodowy do barber shopu

W efekcie Devialet Phantom II 95dB – nawet przy niskim poziomie głośności – zapewniają ciepłe, angażujące brzmienie. A takie połączenie to może być doskonałe rozwiązanie w każdym miejscu, które stawia na oryginalność i podąża własną drogą. Zwłaszcza że wyjątkowy design Phantomów można łatwo podkreślić za pomocą uchwytów ściennych.

Nagłośnienie instalacyjne – doradztwo

nagłośnienie instalacyjne

Zainteresowała Was któraś z przedstawionych przez nas propozycji i chcecie dowiedzieć się, jak najlepiej wykorzystać ją w Waszej przestrzeni? A może chcecie postawić na indywidualnie dobrany system nagłośnienia? Skontaktujcie się z nami, a #EksperciDobregoBrzmienia pomogą Wam dokonać najlepszego wyboru. Od lat przygotowujemy customowe instalacje audio do domów i lokali usługowych, za każdym razem pomagając jak najlepiej zgrać przestrzeń z głośnikami.

Podsumowanie, czyli jakie głośniki do salonu fryzjerskiego?

Takie, które będą dla Was wygodne i zapewnią jakość brzmienia satysfakcjonującą tak Was, jak i Waszych klientów. W małych salonach fryzjerskich zadanie jest proste – tu może wystarczyć nawet jeden, dobrze umieszczony głośnik, np. Bluesound Pulse M czy Devialet Phantom. Skala trudności rośnie wraz z powierzchnią pomieszczenia. Do naprawdę dużych salonów – np. połączonych jeszcze z częścią do zabiegów kosmetycznych – zdecydowanie polecamy głośniki instalacyjne montowane w sufitach podwieszanych.

A jeśli chcecie posłuchać któregoś z opisanych modeli lub macie pytanie dotyczące nagłośnienia barber shopu lub salonu fryzjerskiego, odwiedźcie najbliższy salon Top Hi-Fi & Video Design.

W poszukiwaniu systemów instalacyjnych przeczytaj również nasze pozostałe poradniki:


Muzyka potrafi pisać najlepsze historie. Usłysz swoją, dzięki Top Hi-Fi & Video Design



Poprzedni
Powrót do aktualności
Następny

Polecane

Umów się na prezentację w salonie

W każdym z naszych salonów znajduje się sala odsłuchowa, w której w miłej atmosferze zaprezentujemy Ci brzmienie wybranego przez Ciebie sprzętu audio.

Umów się na spotkanie

Zobacz listę salonów

Umów

Top Hi-Fi & Video Design

Salony firmowe

Salony firmowe

Top Hi-Fi & Video Design: