Dobra muzyka wprawia w dobry nastrój. Nie tylko w domu czy w podróży, ale także w sklepie i w lokalu usługowym. Kiedy z głośników sączy się przyjemne brzmienie, łatwiej się zrelaksować. Badania dowodzą nawet, że odpowiednio dobrane i odtworzone w wysokiej jakości utwory po prostu zachęcają klientów do zakupów. Właśnie dlatego tak ważne jest dobre nagłośnienie sklepu. W tym poradniku podsuniemy Ci kilka wskazówek i odpowiemy na pytanie, jakie głośniki wybrać do sklepu.


Spis treści
Nagłośnienie do sklepu – od czego zacząć?
Na początku warto odpowiedzieć na pytanie, czy w sklepie sprawdzi się standardowa para głośników stereo. W pomieszczeniu o wielkości typowego pokoju jest to możliwe. Ale kiedy w grę wchodzą lokale o dużej kubaturze lub takie, które są podzielone (np. drzwiami przejściowymi) na kilka mniejszych powierzchni (np. sal tematycznych), to rozwiązanie nie zda egzaminu. Propagacja dźwięku nie będzie odpowiednia, a tym samym satysfakcjonująca. W pobliżu głośników sygnał może być zbyt mocny, natomiast w dość znacznej odległości będzie po prostu za słaby, niesłyszalny.

Wybierając nagłośnienie do sklepu, warto postawić na system, który zadba o równomierne nasycenie dźwiękiem całej przestrzeni. Tak, aby głośność była równomierna niezależnie od miejsca, w którym znajduje się słuchacz.
W praktyce sprowadza się to do zastosowania kilku bądź nawet kilkunastu głośników o parametrach dopasowanych do danej przestrzeni. W zależności od wybranych rozwiązań niezbędne mogą okazać się też wzmacniacz czy odtwarzacz sieciowy.
Bezprzewodowo czy przewodowo – oto jest pytanie
System kilku bądź kilkunastu głośników trzeba ze sobą połączyć. I właśnie tutaj rodzi się pierwsze pytanie – będzie to połączenie przewodowe czy bezprzewodowe? Doprecyzujmy jeszcze, że w przypadku bezprzewodowego mówimy o wykorzystaniu łączności Bluetooth oraz sieci Wi-Fi.

Fot. Jadon Kelly on Unsplash
Jaki jest status lokalu?
Duży wpływ na decyzję w tej kwestii może mieć status lokalu. Jeśli mowa o pomieszczeniu własnościowym, wachlarz możliwości staje się szerszy. Jeżeli jest to natomiast przestrzeń wynajmowana, najlepszym wyborem może być system bezprzewodowy. Dlaczego? Ponieważ w przypadku zmiany lokalu głośniki po prostu wyłączasz i zabierasz ze sobą. Nie musisz demontować całej instalacji. Duży wpływ na decyzję w tej kwestii może mieć status lokalu. Jeśli mowa o pomieszczeniu własnościowym, wachlarz możliwości staje się szerszy. Jeżeli jest to natomiast przestrzeń wynajmowana, najlepszym wyborem może być system bezprzewodowy. Dlaczego? Ponieważ w przypadku zmiany lokalu głośniki po prostu wyłączasz i zabierasz ze sobą. Nie musisz demontować całej instalacji.
Jaka jest powierzchnia lokalu?
To również ma znaczenie. Trzeba bowiem pamiętać, że Bluetooth i Wi-Fi mają ograniczony zasięg. W przypadku Bluetootha górna granica wynosi od 10 do 30 metrów. Dla Wi-Fi jest to natomiast około 45 metrów przy częstotliwości 2,4 GHz i około 15 metrów przy częstotliwości 5 GHz. Warto tu jeszcze uwzględnić przeszkody – jak ściany, zasłony, ekspozycje – które osłabiają siłę sygnału. Remedium na te problemy są wzmacniacze sygnału, ale to kolejny wydatek i dodatkowy sprzęt do osadzenia w przestrzeni.

Fot. Clark Street Mercantile on Unsplash
Jeśli sklep ma powierzchnię zbliżoną do lub przekraczającą 200 metrów kwadratowych, najbardziej niezawodnym rozwiązaniem są instalacje przewodowe.
A co ze źródłem?
Jeżeli zamierzasz odtwarzać muzykę ze smartfona czy laptopa (np. z aplikacji Soundtrack Player), możesz wybrać zarówno przewodowy, jak i bezprzewodowy system nagłośnienia. W tym pierwszym przypadku będziesz po prostu potrzebować wzmacniacza z funkcjami sieciowymi. Takie urządzenie przyda się również wtedy, kiedy wybierzesz system Bluetooth, a muzykę będziesz odtwarzać z dysku NAS, który nie obsługuje takiej łączności.

Fot. NordWood Themes on Unsplash
Aranżacja przestrzeni
Została ostatnia, choć wcale nie najmniej ważna kwestia. Wybór określonego systemu zależy bowiem także od planu, jaki masz na urządzenie przestrzeni. Jeśli zależy Ci na tym, aby skutecznie zamaskować nagłośnienie sklepu, najlepszym wyborem będzie system przewodowy z głośnikami sufitowymi lub wewnątrzściennymi.

Głośniki możesz też wkomponować w przestrzeń i umieścić na przykład przy ścianach. Takie rozwiązanie ma swój urok, a do jego realizacji potrzebne będą tylko uchwyty głośnikowe.
Krótko podsumowując: wybór systemu przewodowego lub bezprzewodowego nie jest tylko kwestią wygody czy estetyki. Oba rozwiązania mają wady i zalety. System przewodowy jest bardziej niezawodny, zwłaszcza w lokalach o dużej powierzchni. Natomiast bezprzewodowy to rozwiązanie wygodniejsze, ale mocno uzależnione od technologii łączącej głośniki.
Nagłośnienie sklepu – głośniki
W tej części poradnika poruszymy takie kwestie, jak konstrukcja i sposób montażu głośników, ich specyfikacja oraz technologie, z którymi są kompatybilne.
Głośniki do sklepu – aktywne czy pasywne?
Najpierw przypomnijmy, że głośniki aktywne mają wbudowany wzmacniacz, a pasywne – nie. W praktyce oznacza to, że aby „napędzić” głośniki pasywne konieczny będzie jeszcze zewnętrzny wzmacniacz. I choć mogłoby się wydawać, że to mniej korzystne rozwiązanie, sytuacja wygląda nieco inaczej, zwłaszcza kiedy mowa o dużych pomieszczeniach.

Jeśli zestawimy głośniki aktywne i głośniki pasywne oferujące podobne parametry akustyczne, okaże się, że aktywne mogą stanowić droższe rozwiązanie. Jednak w sytuacji, gdy do odpowiedniego nagłośnienia przestrzeni potrzeba przynajmniej kilku egzemplarzy, wybór zewnętrznego wzmacniacza może być bardziej opłacalny.
I jeszcze jedno – tor sygnałowy ma znaczenie, jeśli chodzi o jakość dźwięku. Odpowiednio dobrany system głośników pasywnych z zewnętrznym wzmacniaczem często zaoferuje więc po prostu lepsze brzmienie.
Głośniki do sklepu – podział ze względu na sposób montażu
Stosując to kryterium, głośniki do sklepu można podzielić na cztery kategorie:
-
Głośniki sufitowe – przeznaczone do montażu w suficie podwieszanym, łatwo je zamaskować, ponieważ mają spłaszczony kształt. Są dostępne w wariantach: jednodrożnym (jeden przetwornik na wszystkie zakresy pasma), dwudrożnym (przetworniki niskotonowe i wysokotonowe) oraz trójdrożnym (przetworniki niskotonowy, średniotonowy i wysokotonowy). Ze względu na lepszą jakość brzmienia warto wybierać co najmniej modele dwudrożne. I jeszcze jedno: dla uzyskania lepszej akustyki podczas montażu można zastosować komory wygłuszające, które zapobiegają drganiom i powstawaniu echa. Głośniki sufitowe zagrają wtedy odczuwalnie lepiej.
-
Głośniki wewnątrzścienne – konstrukcją przypominają sufitowe, ale są przeznaczone do montażu w ścianach. Również występują w wariantach jedno-, dwu- i trzydrożnym (w zasadzie dotyczy to wszystkich głośników).
-
Głośniki przyścienne – to po prostu kolumny głośnikowe, które wyposażono w uchwyty umożliwiające powieszenie na ścianie. Co ciekawe, w takim charakterze można użyć praktycznie wszystkich odpowiednich rozmiarowo kolumn. Warunkiem jest zastosowanie uchwytu głośnikowego. Praktycznym rozwiązaniem dla niewielkich przestrzeni jest ułożenie w ten sposób głośników multiroom.
-
Głośniki podwieszane – to niewielkie głośniki umieszczone w podwieszanych obudowach (wyglądem często przypominają lampy). Znacznym ograniczeniem dla tego typu konstrukcji jest waga. Z wiadomych przyczyn nie mogą one być zbyt ciężkie, toteż wewnątrz najczęściej znajdują się niewielkie przetworniki.
Jak ustawić głośniki w sklepie?
Tak naprawdę to temat rzeka. Na rozmieszczenie głośników wpływają bowiem różne czynniki – od samego typu nagłośnienia i liczby głośników, przez charakterystykę przestrzeni, po zamierzony efekt. Ciekawym przykładem może tu być umieszczanie przez niektóre lokale i sklepy głośników już przy wejściu. Wtedy osoby odwiedzające od razu mogą poczuć „klimat” danego miejsca. Natomiast w części sklepów odzieżowych muzyka najmocniej eksponowana jest w przymierzalniach – aby pomóc klientom nieco się zrelaksować.

Fot. Korie Cull on Unsplash
W każdym razie podczas tworzenia dobrego nagłośnienia do sklepu należy dążyć do jak najbardziej równomiernego wypełnienia przestrzeni dźwiękiem. Wynika to z założenia, że odtwarzana w przestrzeniach handlowych czy usługowych muzyka ma być przyjemnym tłem. Nie może być więc zbyt głośna ani nachalna, ale powinna też towarzyszyć klientowi przez cały czas.
Jak ma się do tego przykład z przymierzalniami? Większa głośność w takich miejscach to efekt zamierzony. Da się go osiągnąć przez podzielenie nagłośnienia na strefy, których pracę można regulować niezależnie za pomocą wzmacniacza. Unikać warto natomiast sytuacji, kiedy nierówne pokrycie dźwiękiem wynika z niedociągnięć systemu akustycznego.
Jakie głośniki do sklepu na zewnątrz?

O dobre nagłośnienie warto zadbać także wtedy, gdy ekspozycja sklepu znajduje się również na zewnątrz. W takich sytuacjach sprawdzą się głośniki zewnętrzne, odporne na promieniowanie UV, wilgoć i mróz – na przykład Bowers & Wilkins AM-1. Co ciekawe, przy wyborze wzmacniacza z funkcją drugiej strefy możliwe będzie odtwarzanie dźwięku z dwóch niezależnych źródeł. Czyli: w środku może grać inna muzyka niż na zewnątrz.
Więcej o sugerowanych rozwiązaniach przeczytasz w poradniku: Nagłośnienie do ogrodu.
Nagłośnienie do sklepu – wzmacniacz
Jak już wspomnieliśmy, wzmacniacz jest urządzeniem niezbędnym do napędzenia pasywnych głośników instalacyjnych. Wybór konkretnego wzmacniacza do sklepu warto uzależnić nie tylko od potrzeb głośników, ale także od dodatkowych funkcjonalności. Na pewno przydadzą się funkcje sieciowe, dzięki którym możliwe będzie przesyłanie sygnału przez Bluetooth, Wi-Fi lub AirPlay. Dobrym rozwiązaniem jest również możliwość podziału głośników na strefy, w których odtwarzana jest różna muzyka lub zmieniona głośność.
Jeszcze jedną zaletą systemu ze wzmacniaczem jest to, że może posłużyć jako swego rodzaju pulpit mikrofonowy. Wystarczą mikrofon i dopasowany do niego przedwzmacniacz, aby możliwe było nadawanie komunikatów (szczególnie przydatne w większych lokalach).
Nagłośnienie do sklepu – przewody
W przypadku przewodów do nagłośnienia sklepowego obowiązuje jedna zasada: im bardziej solidne, tym lepiej. Jakakolwiek awaria może bowiem skutkować koniecznością rozkuwania ścian. Warto też – dla dodatkowej ochrony – umieścić przewody w rurach karbowanych.
Nagłośnienie do sklepu – przykładowe zestawy
Żeby dopełnić teorię, przygotowaliśmy kilka sprawdzonych w praktyce zestawów nagłośnienia do sklepu. Oto i one.
Głośniki pasywne Indiana Line RD 280 i wzmacniacz Yamaha MusicCast WXA-50

Estetyczne i funkcjonalne rozwiązanie, które wyróżnia się jakością brzmienia. Dzięki zastosowaniu oddzielnych przetworników dla tonów niskich (210 mm) i wysokich (24 mm) Indiana Line RD 280 grają w przyjemny i zrównoważony sposób. W sam raz do stworzenia przyjemnego tła dźwiękowego. Ponadto głośniki są solidne i dyskretne – z łatwością wtopią się więc w wygląd sufitu, a ich maskownice można dodatkowo pomalować. Oczywiście warto użyć farby o odpowiednich właściwościach przepuszczalności.
Ale prawdziwą gwiazdą jest tutaj Yamaha MusicCast WXA-50. Ten wzmacniacz oferuje przede wszystkim świetniej jakości brzmienie, które gwarantuje przetwornik cyfrowo-analogowy ESS Sabre 9006AS. Mało tego – dzięki trybowi Direct urządzenie daje możliwość odtwarzania dźwięku ze źródeł o wysokiej rozdzielczości bez jakiejkolwiek obróbki. W pełni wykorzystasz więc potencjał głośników.

Drugą zaletą WXA-50 jest ogromna funkcjonalność. Za pomocą Wi-Fi, Bluetootha lub AirPlay z łatwością połączysz się ze smartfonem, tabletem bądź laptopem. Dostępne wejścia cyfrowe i analogowe pozwolą Ci z kolei korzystać ze źródeł przewodowych.
Głośniki aktywne Audio Pro A10 MKII i uchwyty WB-201

To z kolei opcja dla każdego, kto chce jak najbardziej uprościć instalację nagłośnienia w sklepie. Aktywne głośniki od szwedzkiej marki Audio Pro można połączyć ze sobą bezprzewodowo w ramach autorskiego systemu multiroom. Przesyłanie sygnału jest możliwe przy wykorzystaniu Wi-Fi (tu wsparcie dla Google Cast, AirPlay) lub Bluetootha. Natomiast pełną kontrolę nad pracą głośników daje aplikacja Audio Pro Control.

Jeśli chodzi o brzmienie, Audio Pro A10 MKII doskonale sprawdzają się nie tylko podczas głośnych odsłuchów, ale także do tworzenia tła dźwiękowego. To efekt zastosowania dwudrożnych przetworników – wysokotonowego i średnio-niskotonowego. Co ważne, głośniki nie podkreślają skrajów pasma, wiec nie ma mowy o zbyt mocno niosącym się basie czy zbyt natarczywych tonach wysokich.
Najlepiej – i dla efektu estetycznego i dla bezpieczeństwa – umieścić Audio Pro A10 MKII nieco wyżej przy ścianach. Tutaj przydatne okażą się uchwyty WB-201.
Głośniki pasywne Bowers & Wilkins CCM362, wzmacniacz instalacyjny ELAC IS-AMP340-BK i odtwarzacz Audio Pro Link 1
To najbardziej zaawansowana z naszych propozycji. O świetne brzmienie dbają wysokiej klasy głośniki Bowers & Wilkins CCM362 z przetwornikami o średnicy 160 mm (tony niskie i średnie) oraz 25 mm (tony wysokie). Co typowe dla tej angielskiej marki – brzmienie jest mocne i szczegółowe, a przy tym nie brak mu rozrywkowego charakteru.

Odpowiednim wzmacniaczem dla tej klasy głośników jest przeznaczony do pracy zarówno dwu- i trzykanałowej w stereo ELAC IS-AMP340-BK. Z łatwością napędzi on nawet wielogłośnikową instalację, dostarczając wystarczająco dużo mocy. A ponadto – dzięki funkcji Auto Blend & Calibrate – pomoże zoptymalizować akustykę pomieszczenia. Nad wszystkim zapanujesz dzięki pilotowi i aplikacji producenckiej.

Dopełnieniem jest funkcjonalny i kompaktowy odtwarzacz Audio Pro Link 1. Wyposażono go w moduły łączności bezprzewodowej (Wi-Fi, Apple AirPlay) i wyjścia 3,5 mm oraz optyczne, więc w mgnieniu oka prześlesz sygnał z wybranego urządzenia do wzmacniacza i wypełnisz całą przestrzeń muzyką.

Nagłośnienie do sklepu – doradztwo
Powyższy artykuł w żadnym wypadku nie wyczerpuje tematu nagłośnienia do sklepu. Kilka zagadnień omówiliśmy bardziej szczegółowo, a kilku ledwie musnęliśmy. Na ostateczny efekt, jaki przyniesie system nagłaśniający, ma bowiem wpływ szereg czynników, które różnią się w zależności od przestrzeni czy oczekiwań.

Dlatego po szczegółowe informacje zapraszamy do kontaktu przez formularz na stronie lub do wizyty w naszym najbliższym salonie. Tam #EksperciDobregoBrzmienia przedstawią Ci możliwe rozwiązania i pomogą wybrać to najlepsze. Pamiętaj: jesteśmy do Twojej dyspozycji na każdym etapie tworzenia indywidualnej instalacji audio, jak nagłośnienie lokalu gastronomicznego czy sklepu. Zaplanujemy, zaprojektujemy, zainstalujemy i skonfigurujemy. Usłyszysz różnicę.

Podsumowanie
Jak widzisz, istnieje wiele sposobów na to, aby wypełnić przestrzeń handlową czy usługową dobrym brzmieniem. Wybór konkretnej metody zależy od tego, co jest dla Ciebie najważniejsze. Natomiast pewne są dwie kwestie: nie warto iść na kompromisy ani w kwestii jakości dźwięku, ani solidności instalacji. Oba te aspekty mają bowiem bezpośrednie przełożenie na Twoje zyski i wydatki. Czy to przez większą satysfakcję klientów, czy bezproblemowe, długotrwałe działanie bez konieczności ponoszenia dodatkowych kosztów.
Muzyka potrafi pisać najlepsze historie. Usłysz swoją, dzięki Top Hi-Fi & Video Design
W poszukiwaniu systemów instalacyjnych przeczytaj również nasze pozostałe poradniki:

Komentarze