Poprzedni
Następny

Jakie stereo wybrać?

Systemy stereo nigdy nie opuściły naszych domów, a my jako społeczeństwo coraz bardziej doceniamy wysoką jakość dźwięku. Postęp jaki następuje w tej dziedzinie jest ogromny, a nowoczesne technologie szybko opanowały rynek, dzieląc go z wracającymi do pierwszej ligi gramofonami.

Indiana Line Tesi 661

Poniższy poradnik opisuje najbardziej podstawowe elementy systemu stereo:

  • kolumny głośnikowe
  • wzmocnienie
  • źródła
  • przewody

Informacje w nim zawarte pomogą w znalezieniu odpowiedzi na pytanie „jaki sprzęt audio do domu”, a tym samym w stworzeniu wymarzonego systemu stereo, natomiast podlinkowane poradniki rozszerzą omawiane tematy. Należy pamiętać, że najważniejsze w systemie audio są funkcjonalność i brzmienie. Przed zakupem powinno się odsłuchać każdy element zestawu, tak aby stworzyć kompletny system marzeń.

Kolumny głośnikowe

Kolumny stereofoniczne są tym elementem sprzętu grającego do domu, który wprowadza największe zniekształcenia, a co za tym idzie, determinuje brzmienie systemu.

Możemy wybierać spośród następujących rodzajów kolumn głośnikowych:

My skupimy się na dwóch pierwszych kategoriach, a także subwooferach, które niesłusznie uważane są za nieprzydatne w stereo. Wybór kolumny głośnikowej warto zacząć od określenia, jaki typ brzmienia jest pożądany. Producenci zawsze mają wspólny dla swoich produktów charakter, co ułatwia odnalezienie swojego kierunku w brzmieniu.

Każde pomieszczenie jest inne, a jego wpływ na dźwięk jest bardzo duży. Są jednak pewne ogólne wskazówki, od których warto zacząć poszukiwania. Rozmiar pokoju będzie determinował rozmiar kolumn. W pomieszczeniach do 10-15 m2 zalecamy kolumny podstawkowe pracujące w układzie bas-refleks. Pozwoli to na osiągnięcie dobrego basu, pomimo ich niewielkiego rozmiaru. Jeżeli chcemy dostawić kolumny do ściany wtedy powinniśmy wybrać model z wylotem tunelu bas-refleks do przodu.

Jak wybrać kolumny podstawkowe?

Niewielkie kolumny mogą grać dużym dźwiękiem, przykładem niech będą niezwykle popularne Bowers & Wilkins 606. Konstrukcja bas-refleks, niezwykle sztywny głośnik średnio-niskotonowy Continuum oraz detaliczna kopułka Decoupled Double Dome oferują przestrzenny i realistyczny dźwięk.

Pomieszczenia o metrażach do około 20 m2 pozwalają na korzystanie z dużych kolumn podstawkowych (z ewentualnym subwooferem), lub niedużych, a nawet średnich kolumn podłogowych. Dzięki większej obudowie pozwalają one uzyskać głębszy i bardziej dynamiczny bas. Tutaj możemy natrafić na kolumny trójdrożne, które posiadają oddzielny głośnik średniotonowy. Decydując się na kolumny podłogowe warto zastanowić się nad ich ustawieniem. Odsunięcie od ściany na minimum 20 cm pomoże w budowaniu głębokiej i szerokiej sceny muzycznej. W tej kategorii spotkać możemy konstrukcje różnego typu: bas-refleks, z membraną bierną lub zamknięte. Różnią się one przede wszystkim przetwarzaniem basu, a swoje preferencje najlepiej określić na podstawie odsłuchu.

ProAc Response DT8 to kolumny podłogowe o uniwersalnym brzmieniu i wyglądzie. Głośniki dostosowane do odtwarzania poszczególnych pasm gwarantują uzyskanie naturalnego i pełnego brzmienia. Dostępne w kilku różnych wykończeniach będą cieszyć ucho i oko.

Do największych pomieszczeń rekomendujemy duże, wolnostojące modele kolumn. Wypełnią one całe pomieszczenie pełnokrwistym dźwiękiem. Tutaj warto sięgać po modele 3- lub więcej drożne które charakteryzują się największym dostępnym zakresem dynamicznym. W większych pomieszczeniach ustawienie nie jest problemem, warto jednak pamiętać, żeby nie dostawiać kolumn do ściany, a tym bardziej, nie stawiać ich w rogu.

Jak wybrać kolumny podłogowe?

Magico S3 Mk.II to kolumny najwyższej klasy, które wyznaczają kierunek w branży audio. Zastosowano w nich pionierskie technologie i materiały. Oferują one imponująco realistyczny, niemal pozbawiony zniekształceń dźwięk. Trzeba ich posłuchać, aby w nie uwierzyć.

Subwoofer

Aktywny subwoofer służy do wsparcia kolumn głośnikowych w odtwarzaniu niskich tonów. Dzięki wbudowanemu wzmacniaczowi współpracuje on z istniejącym systemem, ale nie obciąża go dodatkowo. Dzięki budowie zoptymalizowanej do odtwarzania basu pozwala on na odtwarzanie bardzo niskich częstotliwości. W zastosowaniach stereo doda on głębi i dynamiki do dźwięku. Rozmiar subwoofera należy dopasować do rozmiaru pomieszczenia, ale za najbardziej uniwersalne należy uznać urządzenia z głośnikami 20 cm lub 25 cm.

Jak wybrać subwoofer?

Bowers & Wilkins ASW 610

Bowers&Wilkins ASW610 to mocny, 200-watowy aktywny subwoofer, który doskonale nadaje się nie tylko do kina domowego. Skonstruowano go w zamkniętej obudowie co gwarantuje doskonałą pracę w impulsie.

Wzmacniacz

W każdym dobrym sprzęcie grającym do domu wzmacniacz powinien być dopasowany do kolumn głośnikowych pod względem brzmienia i mocy. Dzięki rozwojowi techniki dopasowanie impedancji kolumn do wzmacniacza jest istotne jedynie w przypadku urządzeń lampowych. Drugim kluczowym aspektem podczas doboru wzmacniacza są jego możliwości.

Wzmacniacze audio dzielą się na rodzaje wynikające z ich funkcjonalności:

Można przyjąć, że przy określonej cenie końcówki mocy oferują najlepsze parametry i brzmienie, wzmacniacze zintegrowane plasują się pośrodku, a amplitunery dysponują najlepszą funkcjonalnością.

Największą ilością funkcji charakteryzuje się amplituner. Urządzenia tej klasy już w standardzie posiadają tuner FM, a niejednokrotnie także cyfrowy DAB+, i coraz częściej wzbogacane są o funkcje sieciowe. Dzięki wbudowanym przetwornikom C/A mogą współpracować bezpośrednio z dekoderami TV lub konsolami do gier. Amplituner pozwala na stworzenie domowego centrum rozrywki multimedialnej bez użycia dodatkowych urządzeń.

Jaki amplituner wybrać?

Yamaha MusicCast R-N303D

Amplituner sieciowy Yamaha MusicCast R-N303D to niedrogie urządzenie, które integruje w sobie najbardziej kluczowe funkcje amplitunera sieciowego. Posiada on możliwość streamingu gęstych plików, oraz funkcjonalność multiroom.

Drugim typem wzmacniaczy jest wzmacniacz zintegrowany, popularnie nazywany integrą. Jego podstawowa konfiguracja obejmuje wbudowany selektor wejść, regulację głośności i oczywiście wzmacniacz mocy. Jest to najpopularniejsze rozwiązanie, a ceny takich urządzeń kształtują się od około 1000 zł, aż po granice wyobraźni. Bardziej rozbudowane jednostki mogą być wzbogacone o przetworniki C/A, a nawet funkcję strumieniowania. Wybór tutaj jest bardzo szeroki.

Jaki wzmacniacz zintegrowany wybrać?

NAD C 368 lifestyle

Nowoczesny wzmacniacz zintegrowany nie jest ograniczony do wejść analogowych. NAD C 368 posiada wbudowany przetwornik C/A, a przy pomocy modułu BluOS może również strumieniować muzykę po sieci.

Najprostszym urządzeniem jest końcówka mocy. Jest to sam układ wzmacniający, bez regulacji głośności oraz możliwości wyboru wejścia. Jest to dosyć specjalistyczne urządzenie wymagające zewnętrznej regulacji głośności, w związku z czym używa się go w towarzystwie przedwzmacniacza lub źródła o regulowanej głośności, na przykład odtwarzacza CD bądź przetwornika C/A. Cała konstrukcja takiego urządzenia skupia się na wzmocnieniu, dlatego w swojej klasie cenowej końcówki mocy są wydajniejsze i dysponują większą mocą niż amplitunery lub wzmacniacze zintegrowane.

Więcej o wyborze wzmacniaczach

Wzmacniacz RB-1582 MkII jest najpotężniejszą końcówką mocy Rotela. Urządzenie dostarcza potężną moc 200 W na kanał i dzięki wysokiej klasy kondensatorom foliowym o pojemności 60 000 µF gwarantuje niesamowicie wierny dźwięk, nawet podczas odtwarzania dynamicznych nagrań orkiestrowych.  

Źródło analogowe…

Płyty winylowe stają się coraz popularniejsze, dlatego coraz więcej osób sięga po gramofony. Niedrogie konstrukcje często posiadają automatykę i wbudowany przedwzmacniacz, dzięki czemu można korzystać z nich w połączeniu z dowolnym systemem. Ich obsługa sprowadza się do położenia płyty na talerzu oraz naciśnięcia przycisku Start.

Gramofon dla początkującego może być prosty w obsłudze i doskonale brzmieć. Wystarczy spojrzeć na nagradzany gramofon Audio-Technica AT-LP3, który wykorzystuje elementy zaprojektowane specjalnie dla niego, aby uzyskać satysfakcjonujące brzmienie.

Konstrukcje wyższej klasy, takie jak Clearaudio Concept, zazwyczaj są pozbawione takich udogodnień. Ich obsługa jest w pełni manualna, a przedwzmacniacz korekcyjny jest oddzielnym urządzeniem, ewentualnie elementem wbudowanym we wzmacniacz lub amplituner. Takie rozdzielenie pozwala na osiągnięcie wyższej jakości dźwięku. Zewnętrzny przedwzmacniacz gramofonowy polecamy największym pasjonatom i melomanom. Więcej o konstrukcji gramofonów i ich wyborze napisaliśmy w poradniku:

Jak wybrać gramofon?

Clear Audio Concept

Clearaudio Concept MM jest znakomitym gramofonem, który wykorzystuje rozwiązania spotykane w konstrukcjach klasy high-end. Wysokiej klasy wkładka Clearaudio Concept MM v2, odsprzęgany silnik, magnetyczne łożyskowanie ramienia i kompozytowa konstrukcja podstawy to tylko kilka elementów, dzięki którym Concept MM zapewnia wyśmienitą jakość dźwięku .

…albo cyfrowe

Źródła cyfrowe mają kilka twarzy: odtwarzacze CD/SACD, odtwarzacze strumieniowe i przetworniki C/A (tzw. DAC). Wiele urządzeń cyfrowych należy do kilku kategorii równocześnie, na przykład odtwarzacz CD z wbudowanym modułem DAC, czy też DAC z funkcją strumieniowania.

Ogólny podział źródeł cyfrowych wygląda następująco:

Odtwarzacze CD/SACD są z nami najdłużej, stając się niemal nieodłącznym elementem sprzętu stereo do domu. Do dzisiaj wiele osób posiada bogate kolekcje płyt CD. Format ten wielokrotnie dowiódł, że oferuje bardzo dobrą jakość dźwięku i wyróżnia się trwałymi nośnikami. Pewnym krokiem naprzód są płyty SACD, oferujące jeszcze wyższą jakość dźwięku, niestety, za cenę bardziej skomplikowanego odtwarzacza. Sam odtwarzacz powinien mieć solidny i trwały napęd oraz jak najlepszy przetwornik C/A. W niektórych urządzeniach producenci udostępniają wejścia dla zewnętrznych urządzeń cyfrowych. Więcej informacji o odtwarzaczach CD znajduje się w poradniku:

Jak wybrać odtwarzacz CD?

Wiele wysokiej klasy odtwarzaczy płyt kompaktowych odtwarza tylko format CD. Yamaha CD-S1000 odczytuje zarówno zwykłe dyski CD, jak i SACD. Ten drugi format, dzięki wyższym parametrom, pozwala na jeszcze doskonalsze oddanie niuansów dźwiękowych.

Odpowiedzią na rosnące zainteresowanie cyfrowym audio są przetworniki C/A. To urządzenia przeznaczone do konwersji sygnałów cyfrowych na analogowe. Umożliwiają one odtwarzanie dźwięku z komputera, telewizora, lub innych źródeł dźwięku cyfrowego. Decydując się na zakup takiego elementu należy zwrócić na dostępne wejścia cyfrowe (ilość i typ) oraz na to, jakie formaty obsługuje. Ten drugi aspekt jest szczególnie istotny, biorąc pod uwagę rosnącą popularność gęstych plików PCM i DSD. Więcej o przetwornikach C/A dowiesz się w poradniku poniżej.

Jak wybrać przetwornik C/A?

Dobry przetwornik C/A z wbudowanym wzmacniaczem słuchawkowym może stać się nowoczesnym centrum systemu stereo. Przykładem niech będzie Pathos Converto Mk 2, który dzięki wysokiej klasy układowi ESS9018K2M obsługuje pliki audio PCM do 384 kHz/32 bity i DSD64/DSD128. .

Ostatnia kategoria, odtwarzacze sieciowe, to bardzo świeża sprawa. Na tyle, że nie ma jeszcze usystematyzowanego nazewnictwa tych urządzeń. Streamery, strumieniowce, odtwarzacze sieciowe/strumieniowe, to wszystko jedno i to samo. W dobie wszechobecnych plików muzycznych zewnętrzne odtwarzacze sieciowe coraz częściej wypierają odtwarzacze CD w zestawach stereo do domu. Pozwalają one korzystać z plików muzycznych zapisanych na nośnikach fizycznych, np. pamięci USB, lub w chmurze. Serwisy strumieniowe za niewielką opłatą dają dostęp do ogromnych zasobów muzycznych, pozwalając na tworzenie playlist ze znanych utworów, oraz poszukiwania nowej muzyki dzięki kategoriom i programowym sugestiom. Takie odtwarzacze zazwyczaj sterowane są poprzez aplikację na smartfonie, co pozwala na łatwe i sprawne zarządzanie odtwarzaną muzyką. Jeżeli celem jest najwyższa jakość dźwięku, to warto wybrać urządzenie wspierające gęste formaty muzyczne.

Jak wybrać odtwarzacz sieciowy?

Bluesound NODE 2i

Odtwarzacze sieciowe mogą być również częścią większego systemu multiroom. Bluesound Node 2i to bardzo uniwersalne urządzenie, korzystające z wiodącego oprogramowania BluOS. Pozwala ono na strumieniowanie plików hi-res, a nawet MQA.

Przewody

Bez względu na to, z jak dobrym zestawem stereo mamy do czynienia, to jego poszczególne elementy – odtwarzacze, wzmacniacz i kolumny – muszą zostać w jakiś sposób ze sobą połączone. O ile nie mamy do czynienia z systemem bezprzewodowym, musimy korzystać z kabli połączeniowych, a wszystkie urządzenia, nawet te bezprzewodowe, muszą być zasilane. Zalecamy korzystać z przewodów renomowanych producentów. Ma to odzwierciedlenie w brzmieniu, jak i ich trwałości. Źle dobrany lub zwyczajnie słabej jakości przewód potrafi odebrać sporo z finalnego efektu dźwiękowego, a w przypadku kabli zasilających także ograniczyć potencjał drzemiący w urządzeniach audio. Przewody powinniśmy dobierać na samym końcu, dopasowując ich rodzaj i brzmienie do reszty zestawu.

Wyróżniamy podstawowe typy przewodów w audio:

  • Interkonekty
  • Głośnikowe
  • Zasilające

Interkonekty występują w konfiguracji RCA (chinch) lub symetrycznej XLR. Najczęściej spotykane są te pierwsze i to na nich się skupimy. Podczas wyboru szukajmy czystych przewodników i dobrej jakości dielektryka. Przewodnik może być miedziany, miedziany pokryty srebrem oraz srebrny. Srebro jest materiałem o najwyższej przewodności jaki istnieje, dlatego wielu producentów decyduje się na jego zastosowanie. Przewody oparte o ten materiał mają inny charakter brzmienia niż miedziane, więc warto zapoznać się z każdą z tych możliwości.

Przewody sygnałowe RCA Audioquest Big Sur są rozsądną cenowo propozycją uniwersalnego brzmieniowo interkonektu. Dostępny w różnych długościach pozwoli połączyć systemy w najróżniejszych konfiguracjach.

Przewód głośnikowy można kupić w dwóch formach: goły przewód z metra, lub gotowe odmierzone odcinki wyposażone w złącza bananowe, lub widełki. Wtyki pozwalają nie tylko na pewniejszy i trwalszy kontakt z gniazdem, ale również zabezpieczają przewód przed utlenianiem się miedzi. Niestety, ich zastosowanie zwiększa cenę przewodu. Warto zwrócić uwagę na sztywność przewodu, która wpływa na jego układanie za sprzętem i meblami.

Real Cable TDC 200 F jest odpowiedni dla początkujących audiofilów i melomanów. Oferuje zrównoważone i pełne brzmienie przy rozsądnej cenie.

W kablach zasilających, których zadaniem jest dostarczenie prądu elektrycznego do urządzeń audio i wideo, stosowane są przewodniki miedziane, posrebrzane, a nawet pozłacane. Ponieważ przewody te wpływają na pracę zasilaczy podłączanego sprzętu, to automatycznie wpływają także na ostateczny efekt brzmieniowy. Ma to szczególne znaczenie w przypadku konstrukcji klasy high-end, w których każda niedokładność sieci zasilającej zostaje przekazana dalej i po wzmocnieniu dociera do uszu słuchacza.

IsoTek EVO3 Optimum jest wysokiej klasy kablem zasilającym z rdzeniem wykonanym z posrebrzanych przewodników miedzianych OCC (Ohno Continuous Cast). OCC gwarantuje wysoki poziom czystości, doskonałą przewodność elektryczną, lepszą elastyczność oraz odporność na zmęczenie i korozję.

Jak wybrać przewody audio-wideo?

Na zakończenie

W tym artykule wskazaliśmy kluczowe elementy każdego systemu stereo. Ich wybór należy zacząć od określenia potrzebnych funkcji, a następnie trzeba przeprowadzić odsłuchy determinujące ostateczny wybór. Ułatwieniem dla początkujących są gotowe zestawy stereo oferowane przez nasze salony. Zostały one stworzony przez naszych ekspertów, którzy posługując się swoją wiedzą i doświadczeniem stworzyli doskonale brzmiące systemy.

W salonach Top Hi-Fi & Video Design zawsze jesteś mile widziany. Nasi eksperci chętnie podzielą się swoją pasją i opowiedzą o rozwiązaniach spotykanych w stereo. Zaprezentujemy Ci wybrane urządzenia, tak abyś mógł dokonać świadomego wyboru. Pozwól zarazić się naszym hobby.

Poprzedni
Powrót do strefy wiedzy
Następny
5
Ocena:
Średnia ocen: 5

(22 ocen)

We're sorry, an error has occurred while generating this content.
We're sorry, an error has occurred while generating this content.