Poprzedni
Następny

NAD (część 1/2) - Historia Firmy

NAD M10

Firma NAD (New Acoustic Dimension) powstała w 1972 roku, w czasach gdy określenie High-Fidelity w odniesieniu do odtwarzania dźwięku nie było jeszcze szerzej znane. NAD został założony jako grupa europejskich importerów sprzętu audio ówczesnej najwyższej jakości. Stowarzyszenie to miało na celu zaproponować znakomite brzmienie w bardzo przystępnej cenie, kosztem zbędnych upiększaczy.

Od samego początku wyroby firmy NAD łączyły w sobie dwie tendencje w konstruowaniu sprzętu audio. Z jednej strony położono nacisk na optymalizację parametrów i technologiczną doskonałość, a z drugiej na jakość samego dźwięku i brzmienie podczas odsłuchu. Co najważniejsze, żadnej innej firmie, jak dotąd, nie udało się połączyć tych dwóch kierunków w stopniu, w jakim to zrobił NAD, a przy tym, co okazało się nie bez znaczenia, obniżyć koszty do minimum.

Genialny konstruktor

Jedną z głównych postaci w firmie był Bjorn Erik Edvardsen, genialny, norweski inżynier, który przez przeszło 40 lat wnosił swoje nowatorskie idee do konstrukcji NAD. Po ukończeniu studiów elektronicznych w Edynburgu podjął pracę w wytwórni telewizorów ITT, jako specjalista od układów fonii. Potem zdobywał doświadczenia w Dolby Laboratories i Acoustic Research. Po przejściu do NAD szybko stał się głównym inżynierem projektowym w firmie. To właśnie jego dziełem była większość wzmacniaczy NAD z przełomu lat 70. i 80., z kultowym już dziś NAD3020 włącznie. Od kilkunastu lat pojawiają się uszlachetnione wersje wzmacniaczy opatrzone jego inicjałami w nazwie modelu. W 2005 roku zaproponował pierwszą konstrukcję high-endową z serii Masters – M3. Pod względem konstrukcyjnym „Seria Masters jest bardziej ambitna niż pozostałe systemy. Zastosowano w niej jedyne w swoim rodzaju transformatory „Holmgren”, specjalne radiatory i obudowy z „grubej”, wysokogatunkowej stali. Osiągnięto to co w firmie NAD nazywane jest jako Build-Artistry.

NAD T758 V3

Filozofia projektowania

Inżynierowie z firmy NAD łatwo i niekonwencjonalnie rozwiązują problemy dotyczące osiągnięcia wysokiej jakości odtwarzania muzyki. Wykorzystując nowatorskie rozwiązania techniczne, konstruktorzy NAD przy ocenie jakości sprzętu nie ograniczają się wyłącznie do pomiaru parametrów mierzalnych i dokonywania testów laboratoryjnych. Dlatego też wyroby NAD bardziej cechuje optymalne brzmienie i perfekcyjna konstrukcja niż wyśrubowane osiągi. Jest to wynikiem wnikliwych analiz, jakim poddaje się projektowany sprzęt. W analizach tych bada się oddziaływanie składowych poza muzycznych (zniekształcenia harmoniczne, intermodulacje czy przesłuchy), które mogą towarzyszyć pożądanemu kształtowi przebiegu sygnałowego i efektów wielu interakcji pomiędzy poszczególnymi segmentami w całym systemie audio. Jest to na tyle ważne, że nie czyni się tu żadnych kompromisów, które mogłyby się odbić na jakości dźwięku. Wszelkie układy połączeń i cechy wyposażenia nastawione są na optymalizację użytkowania i jakość brzmienia.

Przy projektowaniu nowych konstrukcji wykorzystuje się rady handlowców i specjalistów od sprzedaży. Tylko ten kto ma bliski kontakt z klientami zna dokładnie ich życzenia. Nowe produkty są więc dziełem inżynierów z działu rozwoju i wolnych doradców. Jedynie w urządzeniach NAD tak konsekwentnie wykorzystuje się w praktyce ich rady. Sprzęt z logo firmy NAD jest godny polecenia przede wszystkim ze względu na jakość: zaawansowaną inżynierię dźwięku, selekcjonowane części, ostateczną kontrolę jakości, wysokoprądowe tranzystory końcowe w stopniach mocy dobranie z zapasem w stosunku do maksymalnej mocy wyjściowej oraz trwałą i mocną konstrukcję.

Zalety te bardzo szybko uwidoczniają się przy słuchaniu muzyki. Okazuje się, że słyszalną jest różnica w brzmieniu głośników zasilanych z teoretycznie obliczonego 8-omowego wyjścia, a głośników sterowanych przez wzmacniacze NAD uwzględniających rzeczywistą złożoną impedancję głośników.

Tylko połączenie takiej firmy i opisywanej filozofii mogło stworzyć urządzenia, rozwiązania, które już za ich czasów doczekały się legendarnej sławy.

NAD T 758 V3

W portfolio firmy znajdziemy nie tylko klasyczne urządzenia stereo, takie jak wzmacniacze zintegrowane, przedwzmacniacze, końcówki mocy, tunery radiowe, odtwarzacze, gramofony, ale również sprzęt związany z kinem domowym, strumieniowaniem muzyki, a nawet słuchawki, także bezprzewodowe.

Urządzenia NAD – kamienie milowe w technice audio

NAD 3080 z 1977 roku – pierwszy wzmacniacz zdolny do wysterowania kolumn na pełnej mocy przy impedancji 2 Ω, co stało się potem standardową cechą wzmacniaczy NAD-a.
NAD 3020 z 1979 roku – pierwsza wersja (NAD 3020 series 20) kultowego wzmacniacza, który doczekał się 5 kolejnych modyfikacji i 3 dalszych odmian konstrukcyjnych, wyprodukowany w rekordowej liczbie (ponad 1.1 miliona egzemplarzy).
NAD 3140 z 1980 roku – pierwszy wzmacniacz z układem Bass EQ (poprawa wypełnienia niższego basu przy zastosowaniu dużych zespołów głośnikowych).
NAD 2200PE z 1985 roku – pierwszy wzmacniacz mocy z systemem zasilania Power Envelope, przekształconym następnie w coś, co NAD nazywa dzisiaj PowerDrive.
NAD 6150C z 1981 roku – pierwszy magnetofon z układem redukcji szumów Dolby C.
NAD 6040 z 1981 roku - pierwszy magnetofon wyposażony w układ Dolby HX Pro.
NAD 6155 z 1985 roku - pierwszy magnetofon z układem „Play Trim”, opracowanym wspólnie z Dolby Laboratories.
NAD 6300 z 1987 roku – pierwszy model 3-głowicowy, z 2 wałkami napędowymi w układzie asymetrycznym, z układami Dolby B, C, HX Pro i unikatowym „DYNEQ” – opracowanym przez norweską firmę Tandberg, oraz z licznikiem taśmy, pracującym w czasie rzeczywistym.
NAD 6100 z serii Monitor Line – uproszczona wersja NAD 6300 (z 2 głowicami i 1 wałkiem napędowym).
NAD 6340 z serii Classic – dalsze uproszczenie NAD 6300, bez zdalnego sterowania i z mechanicznym licznikiem taśmy.
NAD 5120 – gramofon analogowy wyposażony w elastyczne ramię z tłumieniem wiskotycznym o znikomej masie własnej.
NAD 8225 – niewielkie kolumny, które zdobyły sobie spore uznanie i popularność, zbudowane w oparciu o przetworniki KEF-a i Tonagena.
NAD 502 z 1992 roku - odtwarzacz CD z przetwornikiem c/a typu MASH
NAD 302 z 1993 roku – wzmacniacz, następca NAD3020
NAD T770 z 1998 roku - odbiornik AV
NAD C660 z 2001 roku - nagrywarka CD
NAD M3 z 2005 roku – pierwszy wzmacniacz z serii Masters
NAD VISO z 2007 roku – głośniki lifestyle’owe
NAD M2 z 2009 roku - wzmacniacz cyfrowy w technice DirectDigital
NAD VISO 1 z 2012 roku - system muzyczny all-in-one
NAD M50.2 z 2015 roku - cyfrowy odtwarzacz muzyczny z serii Masters
NAD C 338 z 2017 roku - hybrydowy wzmacniacz cyfrowy

Technologia MDC - (Modular Design Construction) technika konstrukcji opcjonalnych modułów, którymi można doposażyć wzmacniacz i tym samym znacząco rozszerzyć jego możliwości o funkcję odtwarzacza sieciowego czy o tor sygnałowy HDMI.
Technonogia HybridDigital – unikatowa technika wykorzystująca analogowe połączenie, w którym każdy przetwornik i stopień wyjściowy ma tak niskie zniekształcenia w otwartej pętli, że cały obwód jest w stanie osiągnąć pełną samoregulację.

C338

Charakterystyczne wzornictwo

Nie ma chyba osoby obeznanej z rynkiem audio, która by nie zadała pytania: czym naprawdę jest charakterystyczny dla NAD-a kolor „myszowaty”. Otóż jest to barwa określana mianem „Royal Navy Style”, albo „Battleship Grey”, czyli kolor maskujący okrętów wojennych. Obecnie stylistyka ta ma bardziej grafitowy odcień. Co więcej, wzorem wykończenia urządzeń NAD był sprzęt laboratoryjny. Stąd się wziął wygląd industrialny, przez innych określany jako Bauhaus. Dla wielu osób jest to przykład prostoty i funkcjonalności.

Trzy linie produktowe:

Classic – klasyczna seria urządzeń NAD produkowana od 40 lat.
Masters – występująca w katalogu firmy od roku 2005, ogłoszona jako ostateczne osiągnięcie legendarnego inżyniera NAD, zawierające urządzenia high-endowe.
Classic Digital – urządzenia o nietypowym wzornictwie, wykorzystujące technikę impulsową (modele D1050, D3020 czy D7050)

Serie produktów historycznych:

Silver Line – produkowana we wczesnych latach 2000, nie kontynuowana już.
Monitor Line – zawierająca wiele innowacyjnych rozwiązań, występująca w latach 80.

NAD Masters M10

„Era Cyfrowa”

W roku 2009 wzmacniacz NAD M2 definitywnie zmienił obraz firmy i „rozprawił się” z wszelkimi klasycznymi koncepcjami. Od tego momentu – pomijając epizod z serią Silver Line sprzed 20 lat - NAD przestał być kojarzony z produkcją urządzeń budżetowych. Sam M2 miał przydomek „Masters” i zaawansowany projekt wzorniczy. Nowością był dopisek „Direct Digital”, do którego trzeba było przekonać zachowawczą część audiofilów.

Czym jest technika Direct Digital?

Sposoby realizacji nagrań oraz ich dystrybucji zmieniały się na przestrzeni lat. Ostatnio jednak nastąpiły duże zmiany. Dzięki cyfrowemu próbkowaniu przebiegów elektrycznych uzyskano niespotykaną elastyczność w przechowywaniu i dostępie. Teraz jest to możliwe bez degradacji sygnału. Dalszy postęp może odbywać się w samych urządzeniach. Największym problemem, jak dotąd, była konwersja c/a oraz dalsze wzmacnianie sygnału analogowego, z ograniczoną niestety sprawnością energetyczną. Aby zmienić ten stan rzeczy opracowano nowatorskie rozwiązanie DirectDigital. Jest ono kolejnym krokiem do przodu, całkowicie eliminującym wszystkie obwody analogowe. W technice DirectDigtal zamiana sygnału cyfrowego (strumienia danych) na analogowy przebieg elektryczny zachodzi bezpośrednio na wyjściach głośnikowych wzmacniacza, a na wszystkich wcześniejszych etapach pozostaje on wyłącznie w domenie cyfrowej. Jak to jest możliwe?

Przetwornik C/A, który jednocześnie jest też wzmacniaczem

Można wyobrazić sobie takie rozwiązanie techniczne, w którym głośniki są podłączone bezpośrednio do urządzenia cyfrowego, będącego jednocześnie źródłem dźwięku. I to niezależnie czy odtwarzamy tradycyjną płytę CD, czy też korzystamy z plików audio o wysokiej rozdzielczości. Gdyby to urzeczywistnić, to dźwięk byłby o wiele czystszy - bez przedwzmacniacza, analogowego wzmacniacza mocy i wszystkich kabli łączących wszystko to razem. Jak dotąd przetworniki cyfrowo-analogowe DAC mogły oferować sygnał jedynie na poziomie wyjścia liniowego, a do tego wymagały starannie dobranej elektroniki w celu właściwego dopasowania do dalszych urządzeń, tak aby uzyskać najwyższą jakość dźwięku.

NAD T 777 V3

Firma NAD opracowała super przetwornik cyfrowo-analogowy zdolny do bezpośredniego wysterowania zespołów głośnikowego z bardzo wysokim poziomem mocy, przy zachowaniu najwyższej jakości, znanej z klasycznych konwerterów DAC.

Jak do tego doszło?

Klasyczne wzmacniacze impulsowe lub pracujące w klasie D, jak dotąd nie mogły uzyskać takiej samej jakości brzmienia jak najlepsze wzmacniacze liniowe. A działo się to dlatego, że miały „otwarte” konstrukcje, w związku z czym nie było sposobu na skompensowanie nieuniknionych błędów spowodowanych przez niedoskonałe elementy aktywne i pasywne, z których zbudowane były te urządzenia. Samo wprowadzenie klasycznej globalnej pętli ujemnego sprzężenia zwrotnego również nie rozwiązuje problemu, ponieważ jest ono niestety zbyt powolne, aby skutecznie kompensować nieliniowości wzmacniacza impulsowego.

Dopiero w 2003 roku Firma Zetex Semiconductors, z siedzibą w Manchester, Anglia, opracowała koncepcję wzmacniacza impulsowego pracującego z zamkniętą pętlą, zwaną Wzmacniaczem ze Sprzężeniem Direct Digital. W 2005 roku NAD zaangażował się w rozwój tej koncepcji i po czterech latach wprowadził pierwszy na świecie wzmacniacz cyfrowy z zamkniętą pętlą – model: Masters M2 DirectDigital Amplifier. Jest to całkowicie (czysty) cyfrowy wzmacniacz, który spełnia, a nawet przewyższa możliwości najlepiej wykonywanych wzmacniaczy liniowych. A ponieważ w układach z zamkniętą można kompensować nieidealne półprzewodniki i elementy pasywne, potrzebne w każdym wzmacniaczu, to teraz można również tworzyć opłacalne projekty o bezkompromisowej jakości dźwięku.

C368

To jest architektura systemu audio przyszłości. Materiał źródłowy jest cyfrowy, przetwarzanie sygnału jest cyfrowe, oraz wzmocnienie jest także cyfrowe. Po wyeliminowaniu konwersji cyfrowo-analogowej i wszelkich dalszych stopni analogowych, muzyka ujawnia swoją prawdziwość żywiołowość i intymność.

Obecnie oferta Masters obejmuje zintegrowany wzmacniacz cyfrowo-analogowy M32 Direct Digital, który oferuje moc 2 x 150 W, a także konstrukcję dzieloną stereo - przedwzmacniacz M12 i stereofoniczny wzmacniacz mocy M22 (ponad 250 watów na kanał). Co ciekawe, ani M27, ani M22 nie wykorzystują techniki wzmacniania „Direct Digital”. „Ostatnim słowem” firmy NAD dotyczącym tej serii jest model M10 nagrodzony nagrodą EISA, w kategorii „Wzmacniacz ‘Smart’ EISA 2019–2020”

W serii Masters znajdują się także produkty wielokanałowe - przedwzmacniacz M17 AV i wielokanałowy wzmacniacz mocy M27 (7 x 180 W).

W tańszych wzmacniaczach NAD zastosował inne rozwiązanie - nazwane „Hybrid Digital”. Bazuje ono na opracowaniu holenderskiej firmy Hypex - UcD (Universal Class-D), które zostały dla potrzeb NAD dodatkowo dostosowane. Zapewniają one niezwykle płaską charakterystykę częstotliwościową niezależnie od impedancji obciążenia. Zostało ono wdrożone we wszystkich modelach wykorzystujących technikę HybridDigital: C328, C338, C368 i C388 z serii Classic. Przewidziano również modułową konstrukcję, zapewniającą szybkie i łatwe ulepszenie zakupionego wzmacniacza przy użyciu oferowanych przez NAD kart sprzętowych, które po prostu umieszcza się w specjalnie przygotowanych slotach na tylnej ściance urządzenia. Dodatkowo, zabezpiecza to urządzenia NAD przed przedwczesnym technologicznym starzeniem, gdyż po kilku latach można wzbogacić np. wzmacniacz o funkcjonalności i formaty, które jeszcze nie istniały, gdy został wyprodukowany. Możliwości sieciowe i multiroom zapewnia opcja BluOS Bluesound.

c 338

Co to jest HybridDigital?

Technika wzmacniania „HybridDigital” wykorzystuje rozwiązanie Hypex UcD (Universal Class-D). W przeciwieństwie do aktywnego przetwarzania cyfrowego stosowanego do korekcji błędów w Direct Digital, UcD wykorzystuje przełączający wzmacniacz analogowy, w którym każdy przetwornik i stopień wyjściowy ma tak niskie zniekształcenia w otwartej pętli, że cały obwód jest w stanie osiągnąć pełną samoregulację. W produktach wyższego poziomu wprowadzane jest jeszcze staranne dostrojenie punktów pracy układu tak, aby umożliwić wysoki poziom sprzężenia zwrotnego sterowania, co w efekcie zapewnia radykalne zmniejszenie zniekształceń w całym paśmie audio, a także brak wrażliwości na zmiany impedancyjne obciążenia oraz wysoką wydajność prądową. Całość jest wsparta dobrze stabilizowanym zasilaczem impulsowym.

W drugiej części artykułu o NAD przyjrzymy się bardziej szczegółowo ofercie firmy.

Poprzedni
Powrót do aktualności
Następny

Polecane

Umów się na prezentację w salonie

W każdym z naszych salonów znajduje się sala odsłuchowa, w której w miłej atmosferze zaprezentujemy Ci brzmienie wybranego przez Ciebie sprzętu audio.

Umów się na spotkanie

Zobacz listę salonów

Umów

Top Hi-Fi & Video Design

Salony firmowe

Salony firmowe

Top Hi-Fi & Video Design: