Poprzedni
Następny

Czysty dźwięk

Od samego początku Clearaudio zadziwia melomanów w przeszło 80 krajach na całym świecie i ustanawia nowe standardy w reprodukcji dźwięku, wciąż podnosząc coraz wyżej poprzeczkę. W obecnej ofercie, obok high-endowych gramofonów, ramion i wkładek, znajdują się również wspaniałe przedwzmacniacze gramofonowe, wtyki, kable i stojaki audio plus szeroka gama akcesoriów i urządzeń do czyszczenia płyt - wszystko w celu zapewnienia największej przyjemności ze słuchania płyt. Firma zajmuje się także produkcją muzyczną, stworzyła własne audiofilskie wydania i reedycje legendarnych płyt z muzyką klasyczną, niegdyś wydane przez znaną na całym świecie wytwórnię Deutsche Grammophon.

Clearaudio

Aby opowiedzieć historię i poznać dokonania firmy Clearaudio trzeba najpierw napisać kilka słów o jej twórcy. Peter Suchy urodził się w Sobieslavie, na terenie dzisiejszej Republiki Czech. Odebrał bardzo staranne wykształcenie i to w nie byle jakiej dziedzinie. Studiował zagadnienia związane z techniką nuklearną w Pradze. Po wyemigrowaniu na Zachód w 1969 roku podjął pracę w „Interatomie” w Bensbergu. Sześć lat później przeniósł się do koncernu Siemens/KWU, gdzie zajmował się zagadnieniami związanymi z elementami paliwowymi do reaktorów ciśnieniowo-wodnych. Jednak to nie specjalizacja w systemach chłodzenia w elektrowniach okazała się jego prawdziwym powołaniem. Inżynieria dźwięku i zamiłowania do muzyki, zwłaszcza tej klasycznej przyczyniły się do zmiany życiowych celów. Niedoskonałość istniejących wówczas urządzeń służących do reprodukcji nagrań, najczęściej nie zauważana przez przeciętnego słuchacza, skłoniła Petera Suchego do poszukiwania doskonałości. Nieprzeciętna pasja i pracowitość zaowocowały ponad 50 patentami w technice audio.

Peter Suchy - założyciel Clearaudio

Wizja i wartości

Peter Suchy to przede wszystkim utalentowany projektant z silną i czystą wizją. Co więcej, jest inżynierem, który nigdy nie zadowolił się status quo w technice audio i wciąż prowadzi badania prowadzące do dalszych innowacji. Suchy jest człowiekiem, który próbuje każde optymalne rozwiązanie na nowo przeprojektować, tak aby uzyskać jeszcze wyższy poziom jakości i tym samym ustanowić nowe standardy. Można śmiało stwierdzić, że reprezentuje awangardę techniki audio i ma rzadką umiejętność wprowadzania w życie swoich niezwykłych pomysłów. Jego filozofia osiągania maksimum możliwości jest widoczna dziś w każdym ramieniu, wkładce, gramofonie czy nawet w pojedynczym akcesorium. Brzmi ona:

"Weź najlepsze i uczyń je lepszym - tylko wtedy będzie to wystarczająco dobre."

Z całą pewnością Peter Suchy jest kimś więcej niż tylko projektantem stojącym za danym produktem. Jego poświęcenie i osobiste zaangażowanie oznacza, że wkłada swoje serce i duszę, wiedzę i pasję w to co robi. Najważniejsze jest jednak to, iż nie czyni z tego żadnej tajemnicy. Jego dzieci odziedziczyły po nim pasję, zamiłowanie do muzyki i ambitne podejście do pracy, a załoga może liczyć na konsekwentne podnoszenie swoich kwalifikacji.

Początki

Co najciekawsze, pierwsze udane dokonania pojawiły się na długo przed oficjalnym powstaniem firmy. W 1966 toku powstaje projekt pierwszej trójdrożnej kolumny głośnikowej, skorygowanej fazowo. Trzy lata później światło dzienne ujrzał kolejny udany projekt. Tym razem była to zaawansowana konstrukcyjnie, jak na tamte lata, zwrotnica głośnikowa do legendarnych zestawów Klipschhorn. Po niecałym roku pojawia się projekt głośnika wysokotonowego o bardzo małych zniekształceniach, dedykowany do zestawów dwudrożnych. Naturalną koleją rzeczy były owe zestawy (model Delta 2 z 1975 roku). W międzyczasie zainteresowania pana Suchego kierują się w stronę techniki gramofonowej. W 1974 roku, wspólnie z dr. Weintzem, opracował projekt igły diamentowej o kształcie Paroc. Rok później – kolejny projekt: igła Trygon, charakteryzująca się paraboliczną krzywizną. Jednak przełomowym okazał się dopiero opatentowany w 1976 roku projekt zupełnie nowego typu wkładek MC (nazwanych projektem MCIS), bazujący na całkowitej symetrii pola magnetycznego, a co za tym idzie własności mechanicznych i elektrycznych takiego przetwornika. Wraz z powołaniem do życia spółki Clearaudio Electronic GmbH w 1978 roku rozpoczyna się oficjalna i zarazem ta najlepiej znana historia tej firmy. Z samą nazwą wiąże się zabawny epizod. Peter Suchy szukał chwytliwej nazwy. „Reinklang” brzmiało dla niego zbyt zabawnie, dlatego sięgnął po wariant anglojęzyczny.

Historia

Kolejne zdarzenia zaczęły wartko następować po sobie. W tym samym roku zaczęto produkcję kopułek wysokotonowych, wykonanych z boronu, przeznaczonych do głośników HCA25. Później także całych głośników wysokotonowych oraz dwudrożnych zestawów Sigma Monitor. Szybko okazało się jednak, że profil głośnikowy nie zapewni firmie przyszłości. Jakże trafną decyzją, z dzisiejszego punktu widzenia, okazało się skoncentrowanie wysiłków na pracach nad przetwornikami gramofonowymi. W 1981 roku pojawia się wydrążony (pusty w środku) wspornik boronowy do igieł gramofonowych. W kolejnym roku firma przeprowadza się do nowej siedziby w Erlangen. Rok 1983 przynosi projekt ostrza igły „Trygon I” o dość zaawansowanym kształcie „parabolic line contact”. Po dwunastu miesiącach zostaje opatentowany następny projekt i „rusza” produkcja najmniejszego na świecie high-endowego przedwzmacniacza gramofonowego do wkładek typu MC - „Harmony” o masie zaledwie 3 gramów na każdy kanał!

Clearaudio Harmony

Następne lata owocują kolejnymi patentami m.in. „Optimal Connection System” (OCOS), zastosowanym w kablach audio oraz ramienia liniowego Souther (drogą nabycia praw i gotowej licencji na jego produkcję w 1987 roku). Po pierwszej rozbudowie zakładów Clearaudio, jaka miała miejsce w 1986 roku, firma przejmuje całą produkcję z Souther USA do Niemiec i rozpoczyna produkcję ulepszonego projektu ramienia Clearaudio/ Souther Design TQ-I (ramię z liniowym przesuwem) Tri Quartz-Improved Tangential Tonearm w 1988 roku. W tym samym czasie powstaje projekt high-endowego lampowego przedwzmacniacza gramofonowego Tube Harmony dedykowanego do systemów Clearaudio/ Souther, a także zostaje opatentowany projekt pierwszego aktywnego przetwornika moving-coil. Lata 90. otwiera opracowanie ulepszonego szlifu oznakowanego jako Trygon II. W tej dekadzie następują zmiany kadrowe – pracę podejmują dwaj synowie Petera Suchego – Robert i Patrick.

Powstaje też firma-córka: Clearaudio Records, Music and Publishing House. W 1992 roku ukazuje się pierwsze własne wydanie i oficjalna jego publikacja. Bardzo płodna dla konstruktorów okazała się połowa tej dekady. To właśnie wtedy powstają gramofony z legendarnej serii Reference oraz z bardziej przystępnej cenowo - Champion Line. W tym czasie światło dzienne ujrzała high-endowa elektronika – dzielona amplifikacja, złożona ze zbalansowanego wzmacniacza mocy pracującego w klasie A oraz z dedykowanego do niej zbalansowanego przedwzmacniacza liniowego. Lata 2000 to nowy rozdział w dziejach firmy - kolejna przeprowadzka w obrębie samego Erlangen, spowodowana zwiększeniem produkcji oraz początek pracy działu CNC. Pojawia się także nowa generacja wkładek gramofonowych, w których zastosowano złote uzwojenia. Referencyjna elektronika zostaje uzupełniona o zbalansowany przedwzmacniacz gramofonowy oraz zostaje stworzona ikona firmy – monumentalny gramofon Statement wraz nowym ramieniem liniowym Statement TT1. Kolejne lata przynoszą projekty maszyn do czyszczenia płyt, mniej kosztownych ramion tangencjalnych TT2 i TT3 bazujących na konstrukcji szczytowego modelu oraz łożysk ceramicznych CMB (Ceramic Magnetic Bearing). Powstaje też Optical Speed Control (OSC), rozwiązanie z którego firma jest dumna i korzysta we wszystkich późniejszych gramofonach.

Przedsiębiorstwo

Znajdujące się w idyllicznej wręcz scenerii, na cichych obrzeżach Erlangen, otoczone lasami, z dala od zgiełku i hałasów jest idealnym miejscem, w którym mogą powstawać tak zaawansowane technicznie i doskonale brzmiące urządzenia. Clearaudio to firma rodzinna, zatrudniająca jednak 50 pracowników. Razem z Peterem Suchym (założycielem i bossem firmy) pracuje w niej troje jego dzieci. Robert zajmuje się sprzedażą i obsługą eksportu. Patrick odpowiedzialny jest za dział R&D (Badania i Rozwój), natomiast domeną Veroniki są kadry i księgowość. Pozostałą część załogi stanowi wysoce wyspecjalizowany personel, biegły w zręcznym rękodzielnictwie. Udział pracy ręcznej sięga 70% w całym procesie produkcyjnym. Chętnie wykorzystywane są też kontakty z pobliskimi ośrodkami akademickimi – znanym na całym świecie Uniwersytetem Friedrich-Alexandra, a także z instytutami Fraunhofera oraz Maxa Plancka. Dzięki temu kadra firmy Clearaudio ma dostęp do najnowszych osiągnięć i technologii. Co więcej, technicy i inżynierowie zatrudnieni w firmie współpracują z szeroką rzeszą zewnętrznych ekspertów - włącznie z inżynierami mechaniki precyzyjnej, zegarmistrzami, inżynierami elektronikami, fizykami i projektantami specjalizującymi się we wzornictwie przemysłowym.

Robert, Veronica, Patrick - dzieci Petera Suchego

Co ciekawe, precyzyjne złocenia bardzo małych modułów do wkładek gramofonowych wykonuje lokalny jubiler - złotnik z Erlangen.

Clearaudio tylko w znikomym zakresie korzysta z gotowych podzespołów. W istocie jest firmą przemysłową ze wszystkimi procesami. Realizacja zamówienia trwa cztery tygodnie, natomiast bardziej ambitne zadania czy złożone projekty z udziałem zewnętrznych architektów wnętrz nawet do 3 lat. Głębokość produkcji oscyluje w granicach od 60 do 90%. To znaczy, że w niektórych urządzeniach tylko 10% stanowią podzespoły i części pochodzące od certyfikowanych i specjalistycznych dostawców, zwykle mających swoje siedziby niemalże po sąsiedzku. Dość żartobliwie wypowiedział się na ten temat sam Peter Suchy: „Prowadzimy politykę tzw. wieży kościelnej. Najbliżsi partnerzy biznesowi znajdują się w najbliższym sąsiedztwie, jakby w polu widzenia z rzeczonej wieży kościelnej”. Zapewnia to bardzo krótkie terminy dostaw, oszczędność kosztów i czasu. Części wykonywane są na wyłączność i spełniają bardzo rygorystyczne normy określone przez zamawiającego. Wszystkie elementy są poddawane serii wyrafinowanych testów, podobnie jak i gotowe wyroby w chwili opuszczania fabryki.

Testy urządzeń przeprowadzane w siedzibie Clearaudio

Każde urządzenie otrzymuje oficjalny certyfikat i długoterminową gwarancję jakości. Warto wspomnieć, że cykl życia produktu z logo Clearaudio jest dłuższy od życia potencjalnego nabywcy. Są to urządzenia wyjątkowo długowieczne i o bardzo małej awaryjności. Nie ma takiej części albo podzespołu, którego nie można by wymienić na nowy, naprawić czy doprowadzić z powrotem do użytku. Deklaracja producenta w tym względzie jest jednoznaczna: „jesteśmy daleko od stosowania filozofii jednorazowego użytku” A zatem cykl życia jest praktycznie nieograniczony. Firma gwarantuje, że wszystkie części zapasowe będą stale dostępne do 25 lat od daty wprowadzenia danego modelu. Oznacza to, że w Clearaudio utrzymywany jest stosunkowo wysoki poziom zapasów, mimo że generuje to koszty i wiąże kapitał. Czas dostawy potrzebnego podzespołu z centralnego magazynu do dowolnego miejsca na kuli ziemskiej wynosi tylko 48 godzin. Termin nie osiągalny dla przemysłu meblarskiego czy motoryzacyjnego. Wszystko to czyni, że serwis jest wręcz unikalny, doceniony przez klientów. Z tego też względu firma może liczyć na produkcję w systemie OEM, co znajduje odbicie w katalogach wielu uznanych w audiofilskim światku firm.

Technologie i materiały

W urządzeniach spod znaku Clearaudio poza absolutnie niezbędną elektroniką znajduje się wiele części mechanicznych. Całość działa w oparciu o klasyczną technologię analogową, a nie cyfrową. Sercem każdego gramofonu jest łożysko i silnik. To pierwsze, bynajmniej nie jest wykonane ze stali nierdzewnej tak jak u konkurencji, tylko stanowi spiek ceramiczny. Materiał ten jest bardziej elastyczny i zarazem bardziej wytrzymały na ścieranie. Niestety jest dużo droższy od stali. Na domiar złego, wysokiej klasy ceramika wykonana z odpowiednią precyzją nie jest łatwo osiągalna na rynku. Dlatego też wszelkie umowy z dostawcami zawarte są na wyłączność. Podobnie drewno, zapewniające szlachetny wygląd, musi charakteryzować się podwyższonymi parametrami jakościowymi. Ze względu na wymaganą odporność na wilgoć klejone jest z 30 warstw pod ciśnieniem 60 ton. W nomenklaturze firmowej określane nazwami „Panzerholz” czy „Bullet Proof Wood”. Natomiast wysokie ceny wkładek mają swoje uzasadnienie w wartości zastosowanego w nich złota. Cewki uzwojeń nawinięte są bardzo cienkim złotym drucikiem o średnicy zaledwie 0,012 mm, czyli trzy razy cieńszym od ludzkiego włosa (0,040 mm). Tę okoliczność komplikuje dodatkowo fakt, iż na świecie istnieje tylko dwóch dostawców takiego drutu. Zawartość tego szlachetnego kruszca w topowym modelu stanowi równowartość 1000 euro, a do jego produkcji potrzeba aż 5 dni. Zgodnie z wymaganiami światowej dystrybucji wszystkie produkty Clearaudio spełniają wszelkie wymogi dotyczące bezpieczeństwa i zgodności, takie jak EMC, CE i UL.

Oferta

Trzon oferty stanowią gramofony. W bieżącym katalogu znajduje się 8 modeli, przy czym w przypadku tego ostatniego można mówić nawet o rodzinie gramofonów (kilku odmianach  o różnym wykończeniu i wyposażeniu). Pojęcie samego modelu jest sprawą umowną, gdyż większość modeli (poza seriami Concept i Performance) nabywca indywidualnie „konfiguruje” zgodnie ze swoimi preferencjami. Do wyboru jest wariant wykończeniowy natural wood bądź black laquer. Następnie wybiera się jedną z kilku wersji kolorystycznych elementów aluminiowych i talerza. Potem trzeba zdecydować jakie ma być ramię: radialne czy tangencjalne. To samo dotyczy wkładki – MM albo MC. Co więcej, nawet w obrębie wspomnianych dwóch najbardziej przystępnych cenowo linii, przewidziano możliwość pewnych odstępstw od zestawów, proponowanych przez producenta.

Na szczycie oferty stoi majestatyczny Statement V2 – druga generacja 350-kilogramowego kolosa. Konfigurowanie tego modelu w zasadzie sprowadza się do uzbrojenia go w referencyjne ramię tangencjalne Statement TT1, wkładkę MC Goldfinger Statement oraz współpracujący z nimi przedwzmacniacz Statement Phono. Koszt całości waha się w przedziale od 182 do 195 tys. euro, zależnie od wybranej kolorystyki gramofonu i ramienia.

Clearaudio Goldfinger

Kolejne miejsca okupują modele z grupy Innovation: Master Innovation z dedykowaną do niego wersją ramienia Statement (model TT1 MI), Innovation, Innovation Compact oraz tegoroczna nowość Innovation Basic.

Master Innovation jest konstrukcją „dwupiętrową” z niezależnym, dodatkowym talerzem napędowym. Wolna przestrzeń między poszczególnymi elementami nośnymi redukuje rezonanse własne gramofonu. Talerz gramofonu złożony jest z dwóch warstw: 70-mm z polimeru o wysokiej gęstości oraz 15-mm ze stali nierdzewnej. Zastosowano opatentowane łożysko ceramiczne CMB i możliwość zainstalowania nawet 3 ramion.

Innovation jest „jednopiętrową” odmianą droższego krewniaka. Wyposażony w system optycznej stabilizacji obrotów OSC oraz przystosowany do zabudowy 2 ramion.

Innovation Compact – skromniejsza wersja tylko z jedną warstwą elementów nośnych tworzących chassis, systemem OSC oraz możliwością zastosowania 2 ramion.

Innovation Compact (ramię Magnify, wkładka Concerto V2)

Innovation Basic posiada główne cechy techniczne jak rodzeństwo, dzięki czemu może śmiało z nimi rywalizować.

Niżej w hierarchii znajduje się gramofon Ovation. Charakteryzuje się typową plintą i pasują do niego ramiona radialne o długości efektywnej 9 cali. I na tym kończą się gramofony, których konfigurację trzeba określić przy składaniu zamówienia.

Niższe pozycje w cenniku zajmują tzw. zestawy producenckie, tzn. gramofony z dedykowanym wyposażeniem.

Performance DC dostępny jest w trzech zestawach. Pierwszy zawiera ramię tangencjalne TT5 i wkładkę MC Essence (4 warianty wykończeniowe). Drugi z ramieniem radialnym Satisfy i wkładką MC Talismann V2 (w 2 odmianach kolorystycznych). W trzecim znajdziemy ramię radialne Clarify i wkładkę MM Virtuoso V2 (do wyboru 4 rodzaje wykończeniowe).

Performance DC (ramię Satisfy, wkładka Talisman)

Emotion SE (Second Edition) to gramofon z akrylową plintą o grubości 20 mm, z 28-mm talerzem z akrylu GS i łożyskiem ceramicznym CMB. Zestaw zawiera ramię radialne Satisfy i wkładkę MM Artist V2.

Najbardziej przystępne cenowo są modele z gamy Concept. Są to gramofony typu „Plug and Play” wyposażone w ramię radialne Satisfy, wkładkę MM concept albo MC concept. Nowością  jest odmiana w bardzo intrygującym wariancie kolorystycznym dominuje czerń z elementami typu dark wood. Ta odmiana otrzymała ramię radialne Tracer (również nowość) i wkładkę Charisma V2.

Kolejną grupę produktową stanowią ramiona – 5 tangencjalnych, czyli liniowych oraz 7 radialnych  o standardowej długości 9 cali. Ciekawostką jest ramię liniowe TT2, mające swojego dalekiego przodka w licencyjnej konstrukcji Southera.

Wkładki gramofonowe reprezentowane są przez 8 modeli typu MC oraz 6 przetworników z ruchomymi magnesami (MM).

Clearaudio Smart Phono V2

Bardzo rozbudowaną część oferty stanowią przedwzmacniacze gramofonowe. Szczytowe modele to Statement Phono oraz Absolute Phono. Natomiast bardziej przystępne znane są z lat ubiegłych: Balance+, Basic+, Smart Phono V2 oraz Nano Phono V2. Dwa ostatnie modele dostępne są także w wersji z wbudowanym wyjściem słuchawkowym.

Jako że dużą wagę producent przykłada do utrzymywania płyt w czystości, nie zabrakło też urządzeń służących do czyszczenia płyt. Na uwagę zasługuje dość zaawansowany konstrukcyjnie model Double matrix professional SONIC, dedykowany także odbiorcom profesjonalnym (biblioteki, archiwa instytuty muzyczne).

Całość oferty uzupełniają kable połączeniowe, wtyki, standy i liczne akcesoria bez których pasja słuchania płyt winylowych nie miała by tak dużego powabu.

Sprzedaż i wystawy

Eksport stanowi 85% całej sprzedaży i to dzięki niemu pozycja firmy jest stabilna, odporna na lokalne załamania rynków. Ze względu na specyfikę poszczególnych rynków podzielono go na trzy filary: Pierwszy stanowi Europa (ta wewnątrz Unii i poza nią), Rosja i Afryka. Drugi to Azja i Australia, natomiast trzecim, jak nie trudno się domyśleć, są obydwa kontynenty amerykańskie. Nie powinien też dziwić fakt, że największym odbiorcą są Chiny. Klientami są głównie miłośnicy dźwięku, osoby prywatne ale i profesjonaliści czy instytucje związane z kulturą. Od samego początku Clearaudio było obecne na wszystkich edycjach wystawy High-End w Monachium. Targi te stanowią dla firmy dość szczególną formę platformy komunikacyjnej w kontaktach z klientami i kontrahentami. To właśnie tam dochodzi do spotkań z przedstawicielami z całego świata i do koordynacji terminów dostaw. Natomiast sami klienci mogą liczyć na bardzo ciekawe prezentacje produktów i liczne seminaria.

Zamiast zakończenia

Po 40 latach istnienia firmy Clearaudio, jej produkty stanowią klasę same dla siebie, a nazwa i logo tego „brandu” są łatwo rozpoznawalne w przeszło 80 krajach na całym świecie. Co najważniejsze, docenili je liczni odbiorcy, przede wszystkim za wysokie standardy w projekcie, estetyce, funkcjonalności, jakości wykonania i dźwięku oraz w obsłudze. Wyrafinowana strategia firmy niewątpliwie przyczyniła się do przetrwania techniki analogowej reprodukcji dźwięku, czego najważniejszym aspektem jest ponowny, entuzjastyczny wzrost zainteresowania winylem w ostatnich latach. Jak zapewniają przedstawiciele firmy, „delektują się” tym rozwojem i Clearaudio z pewnością będzie kontynuować swoją aktywność na tym polu, jako w pełni zasłużony prekursor high-endowego audio.

Poprzedni
Powrót do aktualności
Następny

Polecane

Umów się na prezentację w salonie

W każdym z naszych salonów znajduje się sala odsłuchowa, w której w miłej atmosferze zaprezentujemy Ci brzmienie wybranego przez Ciebie sprzętu audio.

Umów się na spotkanie

Zobacz listę salonów

Umów

Top Hi-Fi & Video Design

Salony firmowe

Salony firmowe

Top Hi-Fi & Video Design: