Poprzedni
Następny

Christopher Nolan: Filmy, do których warto wrócić

Christopher Nolan jest brytyjsko-amerykańskim filmowcem znanym z robienia charakterystycznych osobistych filmów o pokręconej fabule, które podbiły hollywoodzki mainstream. Jego wysiłki reżyserskie zaowocowały ponad 4,7 miliardami dolarów, były nominowane do Oscara aż 34 razy i zdobyły 10 statuetek. 

Fot. VincentVillemaire

Filmy Nolana są świetne nie tylko do oglądania na swoim kinie domowym, ale i do studiowania, ponieważ jest on jednym z niewielu reżyserów, którzy dobrze rozumieją jak stworzyć wciągającą historię, a następnie wspierać ją poprzez bardzo precyzyjne techniki filmowe. Jest tylko jeden haczyk – obrazy reżysera są na tyle wymagające i napakowane zwrotami akcji, że wymagają całkowitego skupienia. 

Incepcja (2010)

Podróżowanie między sennymi marzeniami a rzeczywistością w “Incepcji” to jeden z najciekawszych motywów w filmowej historii Nolana. Pojęcie snu, jawy i ludzkiej psychiki jest tu badane w bardzo interesujący sposób, szczególnie w odniesieniu do relacji Cobba (Leonardo DiCaprio) z żoną, a obraz obfituje w niesamowite, wręcz ikoniczne motywy, które na stałe zagościły w popkulturze. Dramatyzm filmu jest potężny, główna idea niezwykle pomysłowa, a kiedy dodamy do tego olśniewające wizualnie sceny i skomplikowaną scenę końcową, którą można zinterpretować na wiele sposobów – mamy dzieło idealne.


Jesteś kinomanem i szukasz sposobu na poprawę nagłośnienia dla swojego telewizora, ale nie wiesz od czego zacząć? Zajrzyj koniecznie do naszych poradników:


Bezsenność (2002)

“Bezsenność” jest jednym z najwolniej snujących filmów detektywistycznych wszechczasów. Dlaczego? Ponieważ detektyw Dormer (Al Pacino) jest typowym “nolanowskim” bohaterem, któremu nie brakuje wad, a świat, w którym żyje, nie ma ani super gadżetów, ani elementów fantastyki, ani kosmicznych podróży. Jest tylko ten snujący się, zmęczony detektyw, którego nawiedzają błędy przeszłości. Ma on do złapania groźnego zabójcę, ale między bohaterem a łotrem (Robin Williams) rodzi się swoista relacja, a linia między dobrem i złem powoli się zaciera.

Seria “Mroczny Rycerz” (2005-2012)

Trylogia o przygodach Batmana (“Batman: Początek” z 2005, “Mroczny Rycerz” z 2008 i “Mroczny Rycerz powstaje’ z 2012 roku) to jedyne dotychczas filmy Nolana o superbohaterze, jednak są dalekie od typowego kina tego typu. Spojrzenie reżysera na historię Batmana (fenomenalny Christian Bale) przypomina bardziej dramat psychologiczny, przestawiający skomplikowane relacje Bruce’a Wayne’a ze swoim otoczeniem, analizujące jego przeraźliwą chiroptofobię (lęk przed nietoperzami) i burzliwą przeszłość. Jest to pierwszy film, w którym superbohater nie jest przedstawiony jako niezłomny nadczłowiek, ale jednostka, która przeżywa wszystko tak samo, jak zwykli śmiertelnicy, a może nawet mocniej.

Śledząc (1998)

Z perspektywy czasu debiutanckie dzieło Christophera Nolana "Śledząc" jest jeszcze bardziej imponujące niż w roku premiery. Jego budżet wynosił 6000 dolarów, a reżyseria, obsada i produkcja pracowała przy tylko filmie noir codziennie przez cały rok, co zaowocowało uznaniem widzów i krytyków na całym świecie. Obraz przedstawia zakręconą historię zmagającego się z problemami młodego pisarza, który podąża za nieznajomymi po ulicach Londynu tylko po to, by odnaleźć siebie. Nolan doskonale uchwycił w nim intensywność i paranoję swojej głównej postaci poprzez mnóstwo uderzających czarno-białych zdjęć z ręki, a cała opowieść rozwija się w popękanej mozaikę narracji, co stało się charakterystyczną cechą jego filmów. 


Dlaczego warto zainwestować w dobry sprzęt do Netflixa, HBO Go lub innych tego typu serwisów. O tym dowiesz się z naszego filmu:


Memento (2000)

“Memento”, znany też jako "Ten Film, O Którym Wszyscy Twoi Znajomi Mówili W 2000 roku”, był drugim filmem fabularnym Christophera Nolana i odbił się bardzo szerokim echem. Rzadko można natknąć się na coś, co jest naprawdę wyjątkowe w świecie filmu, ale “Memento” uderza swoją świeżością już od pierwszego kadru, a sposób, w jaki Nolan nawiguje po historii głównego, jest mistrzowski. Przestawianie fabuły od końca nie jest tylko sztuczką, którą Nolan chciał się pochwalić –  głównym celem tego zabiegu jest umieszczenie widza wewnątrz umysłu Leonarda Guya Pearce'a, który nie ma pamięci krótkotrwałej i próbuje odtwarzać minione wydarzenia na podstawie tatuaży, które zrobił sobie w ich trakcie.

Poprzedni
Powrót do aktualności
Następny

Polecane

Umów się na prezentację w salonie

W każdym z naszych salonów znajduje się sala odsłuchowa, w której w miłej atmosferze zaprezentujemy Ci brzmienie wybranego przez Ciebie sprzętu audio.

Umów się na spotkanie

Zobacz listę salonów

Umów

Top Hi-Fi & Video Design

Salony firmowe

Salony firmowe

Top Hi-Fi & Video Design: