Poprzedni
Następny

Akcesoria antywibracyjne – rozwiązanie problemu czy skok na kasę?

IsoAcoustics Gaia

Świat hi-fi jest dość obszernie wypełniony różnego rodzaju sprzętami postrzeganymi jako akcesoria – coś co ma na celu polepszenie jakości dźwięku w systemie stereo. Dobór okablowania czy listew zasilających to tematy wzbudzające płomienne dyskusje w Internecie. Jednak mało co wzbudza tak gorące dyskusje, jak słuszność stosowania różnego rodzaju dodatków antywibracyjnych.

Według producentów mają one na celu poprawę dynamiki i oddzielenie sprzętu od niekorzystnych zakłóceń. Co charakteryzuje dobre akcesorium tego typu oraz czy można poczuć różnicę? Przyjrzyjmy się bliżej temu tematowi.

Potrzeba matką wynalazku

Głównym zadaniem akcesoriów antywibracyjnych jest odizolowanie naszych kolumn i elektroniki od podłoża, na którym stoją. Energia z drgających membran w kolumnach głośnikowych jest najczęściej wyczuwalnym rodzajem wibracji, a dzięki użyciu podstawek można to zjawisko ograniczyć lub nawet wyeliminować do zera. Na tym jednak problem drgań się nie kończy.

Drgają również pozostałe sprzęty w systemie stereo, a w szczególności powstają one w odtwarzaczach CD czy gramofonach. Producenci tych sprzętów najczęściej oferują jedynie pobieżne rozwiązania, a nóżki jakie widzimy w praktycznie każdym urządzeniu do odtwarzania niejednokrotnie są dodane jakby „za karę”. Zapewne wynika to z oszczędności jakie chce uzyskać większość marek – szczególnie jeśli mowa o sprzęcie z niższej półki cenowej. Dedykowane podstawki mają na celu odizolowanie poszczególnych urządzeń od siebie, aby drgania mechaniczne z odtwarzacza CD lub przetwornika C/A nie przenosiły się wzajemnie na ich obudowę i komponenty wewnętrzne. Dzięki czemu jednak osiąga się takie rezultaty?

IsoAcoustics Orea Indigo

Diabeł tkwi w szczegółach

Aby akcesoria antywibracyjne były skuteczne najczęściej muszą wykorzystywać w swojej konstrukcji kilka rodzajów materiału o różnej gęstości. Producenci eksperymentują, najczęściej uzyskując przez to ciekawe rezultaty brzmieniowe. Powszechnie używane są wysokiej jakości metale, takie jak aluminium, stal czy nawet tytan. Niektóre konstrukcje zawierają w sobie mniej lub bardziej wyjątkowe drewno. Popularnymi wyborami są dąb i heban, choć częściej łączy się metal z elementami ceramiki. Kule lub inne elementy wykonane z cyrkonu bardzo skutecznie tłumią wibracje własne, jak i zwiększają odporność sprzętu na zewnętrzne czynniki wywołujące drgania. Tego typu konstrukcja pozwala uzyskać wyraźnie słyszalne zmiany w aspekcie dynamiki dźwięku. 

Można też pójść o krok dalej stosując dedykowane stelaże, które są rozwinięciem tego co oferują podkładki. Dzięki połączeniu ze sobą poszczególnych punktów oparcia może to być strzał w dziesiątkę w przypadku, gdy dysponujemy naprawdę ciężkim sprzętem. Dopuszczalny udźwig tych konstrukcji bez uszczerbku na własnościach tłumiących jest zwykle większy niż w przypadku podstawek. Cenione rozwiązani w tej dziedzinie oferuje choćby IsoAcoustics w swojej linii Aperta.

IsoAcoustics Orea

Efektywne jest również połączenie tworzyw sztucznych ze stalą nierdzewną. Ten rodzaj konstrukcji można spotkać w podstawkach IsoAcoustics OREA oraz GAIA. Aby uzyskać skuteczne pochłanianie energii niezbędna jest precyzyjna obróbka każdego z materiałów oraz precyzyjny sposób połączenia na każdym etapie. Oprócz tego rolę odgrywa grubość i kolejność ich ułożenia. Oczywiście całość komplikuje się, gdy w podstawce przybywa wiele warstw oraz rodzajów materiałów. Taka konstrukcja ma duże szanse najskuteczniej niwelować drgania elektryczne i akustyczne, ale warunkiem jest prawidłowe wykonane przez producenta. W związku z tym rozwiązania antywibracyjne z wyższej półki automatycznie wiążą się z dość wysoką ceną. Jak się jednak okazuje wartość wnoszona przez nie do brzmienia systemu może się okazać warta niemałych kwot.

Czy da się to usłyszeć?

Poza nielicznymi wyjątkami większość ludzi jest w stanie wychwycić subtelne, ale zauważalne różnice jakie pojawiają się po ustawieniu sprzętu na podstawkach. Efekty najczęściej potęgują się, gdy „podniesiemy” nie tylko elektronikę systemu stereo, ale też kolumny. Skala i rodzaj zmian zależy od konstrukcji akcesoriów tego typu i zastosowanych materiałów o czym mówiliśmy przed chwilą. Najbardziej słyszalnym aspektem dźwięku ulegającemu ulepszeniu jest bas. Zmniejszenie wibracji własnych (szczególnie w kolumnach) i oddzielenie od podłoża pozwala niskim tonom na uwolnienie z nieco większą energią. Rozwiązanie to sprawia, że mniej energii z drań membrany wędruje w podłoże, co najczęściej przejawia się w lepiej kontrolowanym, wyraźniejszym basie. Oczywiście nie musi to być warunek powtarzalny w każdym przypadku, a skala pozostałych zmian może być zerowa lub na granicy percepcji. Wszystko zależy od wrażliwości użytkownika systemu na zmiany, a słuch jest w przypadku akcesoriów audio najważniejszym czynnikiem.

IsoAcoustics Orea

Pytanie wielokrotnie poddawane dyskusji to kwestia tego, czy akcesoria antywibracyjne nie są zwyczajnym „audio-voodoo”. Powszechnie mówi się, że ten rozbudowany i owiany tajemnicami rynek ma wyciągnąć trochę gotówki z kieszeni zamożnych klientów szukających ostatnich pięciu procent wydajności swojego sprzętu. Podobnie jak w przypadku zmian okablowania i oceny jego wpływu, rozwiązania przeciw wibracjom są traktowane jako temat tabu. Są osoby wyraźnie potrafiące ocenić rodzaj i skalę zmian, drudzy natomiast tych różnic nie odczuwają lub po prostu dementują jakikolwiek wpływ akcesoriów tego rodzaju. Jednak profesjonalnie przeprowadzony test porównawczy takich samych zestawów z użyciem wysokiej klasy izolatorów i bez nich jest w stanie rozwiać wątpliwości największych sceptyków.

Kto szuka nie zabłądzi

Jako podsumowanie tego tekstu najlepiej powiedzieć, że świat akcesoriów chroniących sprzęt przed wibracjami jest rozbudowany i ciekawy. Najlepiej oceniać ich wpływ na własne ucho i nie obawiać się testowania. Może się okazać, że nasza wrażliwość muzyczna jest większa niż nam się zdawało do tej pory, a przy okazji uzyskamy szansę wykonania „ostatnich szlifów” w brzmieniu systemu stereo.

IsoAcoustics Aperta

Nasze profesjonalnie przygotowane sale odsłuchowe są rozmieszczone po całym kraju w większości miast wojewódzkich. To świetne miejsca by w spokoju ocenić wpływ akcesoriów antywibracyjnych porównując jednocześnie różne modele. Dysponujemy szerokim asortymentem sprzętu, dzięki czemu można odnaleźć coś co wpasuje się w gusta brzmieniowe. Serdecznie zapraszamy!

Poprzedni
Powrót do aktualności
Następny

Polecane

  1. Supercena
    IsoAcoustics Aperta

    Aperta

    IsoAcoustics
    Akcesoria Hi-Fi
    Cena promocyjna 749 zł Normalna cena 949 zł
  2. Aperta200

    Aperta200

    IsoAcoustics
    Akcesoria Hi-Fi
    1 199 zł
  3. IsoAcoustics Gaia I

    Gaia I

    IsoAcoustics
    Akcesoria Hi-Fi
    2 899 zł
  4. Supercena
    Gaia II

    Gaia II

    IsoAcoustics
    Akcesoria Hi-Fi
    Cena promocyjna 999 zł Normalna cena 1 349 zł
  5. Bestseller
    Gaia III

    Gaia III

    IsoAcoustics
    Akcesoria Hi-Fi
    Cena promocyjna 799 zł Normalna cena 949 zł
  6. Orea Bordeaux

    Orea Bordeaux

    IsoAcoustics
    Akcesoria Hi-Fi
    399 zł
  7. Bestseller
    Orea Bronze

    Orea Bronze

    IsoAcoustics
    Akcesoria Hi-Fi
    249 zł
  8. Bestseller
    Orea Indigo

    Orea Indigo

    IsoAcoustics
    Akcesoria Hi-Fi
    299 zł
  9. IsoAcoustics Orea Graphite

    Orea Graphite

    IsoAcoustics
    Akcesoria Hi-Fi
    215 zł

Polecane

Umów się na prezentację w salonie

W każdym z naszych salonów znajduje się sala odsłuchowa, w której w miłej atmosferze zaprezentujemy Ci brzmienie wybranego przez Ciebie sprzętu audio.

Umów się na spotkanie

Zobacz listę salonów

Umów

Top Hi-Fi & Video Design

Salony firmowe

Salony firmowe

Top Hi-Fi & Video Design: