Poprzedni
Następny

Wybór mikrofonu pojemnościowego

Średnia ocen: 5
(8 ocen) 4 komentarze

Każda osoba rozpoczynająca przygodę z nagrywaniem muzyki, lub filmów staje przed koniecznością wyboru mikrofonu. Dla wielu z nich najlepszym wyborem będzie mikrofon pojemnościowy. Czulszy, precyzyjniej oddający dźwięk, doskonale sprawdza się przy nagrywaniu ludzkiego głosu, czy instrumentów akustycznych. W poniższym poradniku postaramy się podpowiedzieć, jak wybrać urządzenie dla siebie.

AT2020USBI
Mikrofon AT2020USBI jest wygodnym systemem dla początkujących. Dzięki zintegrowanemu przetwornikowi A/C i możliwości monitorowania zwalnia nas z konieczności posiadania interface.

Typy mikrofonów pojemnościowych.

Mikrofony pojemnościowe dostępne są w wielu różnych odmianach. Od dziennikarskich, przypinanych do klapy marynarki lavalierów w rodzaju Audio-Technica ATR3350, przez stacjonarne w rodzaju flagowego mikrofonu studyjnego AT5040, mocowanych na instrumencie ATM350, na bardzo kierunkowych shotgunach np. ATR6550 kończąc. Istnieje wiele rodzajów, tak jak wiele jest zastosowań dla mikrofonów pojemnościowych. Cała sztuka polega na doborze mikrofonu do przewidywanych zadań. Początkujący powinien wybrać maksymalnie uniwersalne rozwiązanie, tak aby móc zrealizować wiele zadań jednym urządzeniem. Kiedy brak nam rozeznania, warto sprawdzić, czym posługują się inni.

ATR6250
Mikrofon stereofoniczny ATR6250 pozwoli nagrywać dźwięk do amatorskich i pół-amatorskich filmów. Doskonale współpracuje z większością rejestratorów dostępnych na rynku. 

Jakie ma być zastosowanie mikrofonu?

Najważniejszym kryterium wyboru mikrofonu pojemnościowego, jest jego zadanie. Do zastosowań reporterskich stosuje się miniaturowe mikrofony przypinane do ubrania, na przykład wspomniany Audio-Technica ATR3350. Pozwoli on na czytelny zapis rozmowy, czy wywiadu. Do nagrywania filmów stosuje się mikrofony łączone z aparatami i kamerami. Mogą one być umieszczone na urządzeniu, lub na wysięgniku. Dla początkującego filmowca mikrofon taki jak Audio-Technica ATR6250 zapewni stereofoniczny dźwięk, przy niewielkim rozmiarze i wadze. W studiu najlepiej sprawdzi się stacjonarny mikrofon z dużą kapsułą, przykładowo AT2020. Wiele osób doceni jego wersję USB: AT2020USBI która posiada wbudowany interface do komputera, oraz wyjście słuchawkowe do monitorowania.

Przydatne funkcje

Bardzo ważnymi funkcjami mikrofonów jest możliwość zmiany kierunkowości, oraz filtr górnoprzepustowy. Zmienna kierunkowość sprawia, że nasz mikrofon może się dostosowań do różnych okoliczności. Filtr górnoprzepustowy pozwala zmniejszyć słyszalność podmuchów powietrza powstających podczas wymawiania głosek „p”, „b” i podobnych.

ATR3350
Mikrofon ATR3350  typu lavalier, który można przypiąć do krawata, lub kołnierza koszuli. Jest to wygodne rozwiązanie dla osób robiących wywiady, oraz podczas publicznych wystąpień.

Przyjrzyjmy się najważniejszym parametrom mikrofonów pojemnościowych:

- Skuteczność/ Czułość - Czułość określa jakim wzmocnieniem powinien dysponować przedwzmacniacz, do którego podłączymy mikrofon, tak aby osiągnąć standardowy poziom sygnału na wyjściu.

- Pasmo przenoszenia - Jest to zakres częstotliwości, który mikrofon przenosi przy określonej stracie, zazwyczaj -3dB. Determinuje to jakie dźwięki możemy, a jakich nie możemy nagrać przy pomocy danego mikrofonu. Przebieg tej charakterystyki pozwala nam zorientować się w liniowości mikrofonu.

- Impedancja wyjściowa - powinna być niska, aby nie generować problemów przy długich połączeniach przewodowych. Przyjmuje się zasadę, że impedancja wejściowa interfejsu powinna być co najmniej 10 razy wyższa, niż impedancja wyjściowa mikrofonu.

Kierunkowość - charakteryzuje skuteczność mikrofonu w rejestrowaniu dźwięków dobiegających z różnych kierunków. Najpopularniejsze charakterystyki, to: dookólna, kardioidalna, ósemkowa. Przy nagrywaniu konkretnego źródła dźwięku lepszy będzie mikrofon kardioidalny, podczas gdy dookolny pozwoli na uzyskanie większego obrazu.

Stosunek sygnał/szum - Określa poziom szumu generowanego przez mikrofon. Jest to kluczowy parametr podczas cichych nagrań. Mikrofon należy dobierać tak, aby podczas nagrywania mieć zapas dynamiki pomiędzy szumem a sygnałem.

Dynamika - określa maksymalne natężenie dźwięku, które mikrofon może zarejestrować bez wprowadzania znacznych zniekształceń, a nawet uszkodzenia kapsuły.

Dobrej jakości mikrofon jest podstawą udanych nagrań, czy to muzycznych, czy filmowych. Warto poświęcić czas, żeby wybrać najbardziej optymalne rozwiązanie dla siebie. Po zakupie warto poszukać odpowiednich akcesoriów. Porządny statyw, filtr, czy pianka przeciwwietrzna znacząco ułatwią pracę.

 


Artykuł powstał dzięki wsparciu doradców Top Hi-Fi & Video Design – specjalistycznych salonów, powstałych ponad 20 lat temu, aby pomagać klientom w doborze i budowaniu wymarzonych systemów audio-video. Nasze salony znajdziecie Państwo w 11 miastach w Polsce. Potrzebujesz pomocy? Skontaktuj się z jednym z naszych salonów. Bez pośpiechu, przy filiżance dobrej kawy i w miłej atmosferze postaramy Ci się pomóc, a nasi konsultanci odpowiedzą na każde Twoje pytanie. Adresy salonów znajdziesz u dołu strony głównej Top Hi-Fi & Video Design.

Poprzedni
Powrót do strefy wiedzy
Następny
5
Ocena:
Średnia ocen: 5

(8 ocen)

Polecane

Umów się na prezentację w salonie

W każdym z naszych salonów znajduje się sala odsłuchowa, w której w miłej atmosferze zaprezentujemy Ci brzmienie wybranego przez Ciebie sprzętu audio.

Umów się na spotkanie

Zobacz listę salonów

Umów

Top Hi-Fi & Video Design

Salony firmowe

Salony firmowe

Top Hi-Fi & Video Design: