Gramofony


Powiedzenie „Historia kołem się toczy” w przypadku gramofonów nabiera nowego, dosłownego znaczenia. Jeszcze kilkadziesiąt lat temu były to najpopularniejsze źródła dźwięku. Wraz z pojawieniem się kaset magnetofonowych, a później płyt CD, popularność gramofonów drastycznie zmniejszyła się, a same urządzenia stały się produktami niemal wyłącznie dla kolekcjonerów. Teraz, po wielu latach, coraz szersza grupa miłośników muzyki ponownie odkrywa zalety, jakimi mogą pochwalić się te analogowe konstrukcje. Oczywiście najważniejszą jest jakość dźwięku, która w ocenie wielu melomanów ma duszę i ciepło, nieosiągalne w przypadku innych źródeł.

Mimo rozwoju techniki konstrukcja gramofonu pozostaje niemal bez zmian, chociaż producenci wprowadzają nowe materiały i czasami eksperymentują z kształtami płyt nośnych i ramion. Na rynku cały czas dostępne są modele tzw. manualne, półautomatyczne i automatyczne. Pierwsze wymagają w pełni ręcznej obsługi. Użytkownik sam wybiera miejsce, od którego rozpocznie się odtwarzanie płyty, sam opuszcza ramię, a po zakończeniu odtwarzania podnosi je i wyłącza silnik. Modele manualne zazwyczaj pozwalają uzyskać najwyższą jakość dźwięku i m.in. z tego powodu są najbardziej cenione przez wymagających melomanów. W gramofonach półautomatycznych użytkownik sam rozpoczyna odtwarzanie, ale po jego zakończeniu urządzenie samoczynnie podnosi ramię, przenosi je na stopkę i wyłącza silnik. W gramofonach automatycznych wystarczy nacisnąć przycisk Start, aby urządzenie samoczynnie rozpoczęło odtwarzanie, a po zakończeniu, tak jak w gramofonie półautomatycznym, ustawiło ramię w pozycji spoczynkowej i wyłączyło napęd. Ten ostatni rodzaj konstrukcji w praktyce jest bezobsługowy, dlatego też chętnie wybierają go początkujący fani analogowego brzmienia.

Elementem, który umożliwia odtworzenie dźwięku zapisanego w rowkach płyty, jest wkładka gramofonowa. Najczęściej spotykanymi rozwiązaniami są wkładki elektromagnetyczne, zwane również wkładkami MM (ang. Moving Magnet). W konstrukcji tej igła śledząca nierówności rowka płyty połączona jest na stałe z magnesem i porusza się wewnątrz cewki, wytwarzając dzięki temu sygnał elektryczny. Zaletą tego rodzaju wkładki jest stosunkowo niska cena i możliwość wymiany igły w przypadku jej zużycia. Alternatywą dla tego rozwiązania jest wkładka magnetoelektryczna, zwana także wkładką MC (ang. Moving Coil). W tym przypadku igła współpracuje z cewką, która porusza się w polu magnesu zamocowanego na stałe. Konstrukcja ta, ze względu na niższą masę ruchomego układu, cechuje się szybszą reakcją i wyższą precyzją odtwarzania dźwięku. Z tego powodu wkładki MC są cenione przez wymagających audiofili, mimo wyższego kosztu ich zakupu i braku możliwości łatwej wymiany zużytej igły.

Bardzo duże znaczenie dla jakości odtwarzanego dźwięku ma także sam kształt igły. Najtańsze i najczęściej wybierane są igły sferyczne. Kształt końcówki nie ma możliwości precyzyjnego śledzenia rowka płyty, dlatego modele te nie gwarantują tak pełnego wglądu w obraz muzyczny jak bardziej wyrafinowane konstrukcje. Droższymi są igły eliptyczne, w których końcówka ma kształt elipsy, przez co precyzyjniej śledzi nierówności rowka. Przekłada się to oczywiście na wyższą jakość odtwarzanego dźwięku. Jeszcze większą powierzchnię styku zapewniają igły liniowe, co nie tylko pozwala poprawić odwzorowanie dźwięku, lecz także korzystnie wpływa na żywotność płyty, jak i samej igły. Jednym ze szczytowych osiągnięć jest igła Micro Line, którą opracowali projektanci z firmy Audio-Technica. Igła ta pozwala uzyskać brzmienie jest precyzyjniejsze niż w przypadku igły ze szlifem liniowym.

Ważnym elementem w gramofonie jest także napęd talerza. Najczęściej spotykane są dwa rozwiązania: napęd paskowy i napęd bezpośredni. W tym pierwszym napęd z obracającego się silnika przenoszony jest na talerz za pośrednictwem gumowego paska. Zaletą tego rozwiązania jest brak wpływu napędu na odczytywany sygnał akustyczny, a wadą zużywanie się paska i konieczność jego okresowej wymiany. W przypadku napędu bezpośredniego sterowany elektronicznie silnik znajduje się wprost pod talerzem i wprawia w ruch oś, na której talerz jest osadzony. Zaletą tego rozwiązania jest szybkość i niezawodność działania, wadą konieczność precyzyjnego skalibrowania prędkości obrotowej oraz możliwy wpływ na akustyczny sygnał wyjściowy.

Wybierając gramofon warto zwrócić uwagę na wszechstronność urządzenia. Ze względu na niski poziom sygnału wyjściowego gramofony wymagają stosowania dodatkowego przedwzmacniacza, który pozwoli przygotować sygnał dźwiękowy do odtworzenia przez kolumny głośnikowe. Niektóre wzmacniacze zintegrowane wyposażone już są wyposażone w przedwzmacniacze gramofonowe, dzięki czemu wystarczy podłączyć do niego gramofon, aby móc cieszyć się analogowym brzmieniem. Dobrym rozwiązaniem są natomiast gramofony z wbudowanymi przedwzmacniaczami – model te mogą współpracować z praktycznie dowolnym urządzeniem, nawet z aktywnymi głośnikami. Funkcjonalnym rozwiązaniem są także wbudowane wyjścia cyfrowe, które umożliwiają m.in. podłączenie gramofonu do komputera i zapisanie swoich ulubionych analogowych płyt w postaci cyfrowych plików.

Porównywarka 0
Filtry
Cena
Producent
2 690

Pro-Ject 1XpressionCarbon klasyczny gramofon, który dzięki zaawansowanej konstrukcji, wzbogaconej o ramię z włókna węglowego, przenosi użytkownika na całkowicie nowy poziom muzycznych emocji.

Moon 310LP

Moon
Przedwzmacniacze gramofonowe
8 399

MOON 310LP to przedwzmacniacz gramofonowy, który wyróżnia się niskim poziomem szumu i wysoką dynamiką. Urządzenie obsługuje wkładki MM oraz MC i zapewnia brzmienie charakterystyczne dla konstrukcji MOON – czysty i mocny bas, otwarty zakres średniotonowy oraz delikatne wysokie tony

Moon 320S

Moon
Akcesoria gramofonowe
5 999

MOON 320S to zewnętrzny zasilacz dla przedwzmacniacza gramofonowego 310LP. Urządzenie wyposażone jest w filtr typu „pi”, transformator toroidalny oraz system podwójnej regulacji napięcia i jeszcze bardziej zwiększa wartość stosunku sygnał/szum przedwzmacniacza 310LP.

Prosimy o kontakt
7 190

Pro-Ject 6 Perspex DC SB bez wkładki - następca dobrze przyjętego modelu Perspective I/II to ważny krok w kierunku czystszego i bardziej precyzyjnego brzmienia, co potwierdzają zastosowane w nim rozwiązania technologiczne.

259 zł
249

Anton Bruckner (1824-1896) Symfonia nr 8 w C minor WAB 108 w swej “trzeciej wersji” w edycji Roberta Haasa z 1939 roku. Nagranie na żywo Orkiestry Drezdeńskiej, pod batutą Christiana Thielmanna w drezdeńskiej Operze Sempera. To nagranie nigdy wcześniej nie zostało wydane na płycie winylowej! Kolejny analogowa „perełka” z serii LP Thorens’a na 180 gramowym winylu premium.

Audio-Technica AT-ART1000

Audio-Technica
Wkładki gramofonowe
24 999

Wkładka gramofonowa MC Audio-Technica AT-ART1000

Prosimy o kontakt

Przewodniki

Chcesz skompletować swój pierwszy zestaw audio?
Chciałbyś pogłębić swoją wiedzę? Zapraszamy do
zapoznania się z naszymi przewodnikami.

Salony sprzedaży


Bydgoszcz
Katowice
Kielce
Kraków
Lublin
Łódź
Poznań (Woźna)
Poznań (Posnania)
Sopot
Szczecin
Warszawa (Andersa)
Warszawa (Naruszewicza)
Warszawa (Nowogrodzka)
Wrocław