Poprzedni
Następny

When I’m Sixty-Four, czyli krótka historia marki Rotel

Ta z pozoru przypadkowa parafraza tytułu znanego i lubianego przeboju z repertuaru legendarnego zespołu The Beatles, ma wiele wspólnego z firmą Rotel. I nie chodzi bynajmniej o sam wiek, choć zbieżność jest ewidentna. A raczej o fenomen, co prawda nieco inaczej się wyrażone. The Beatles to jedyny w swoim rodzaju zespół wszechczasów, podobnie marka Rotel, niemająca w zasadzie żadnej konkurencji ani naśladowców. W pewnym sensie stanowiąca klasę dla siebie samej.

Aby to szerzej to wyjaśnić, wróćmy do początków firmy. Do ludzi, którzy ją tworzyli, oraz idei, jakie za nimi stały. Jest rok 1957 (ten właśnie tytułowy!), powstaje rodzinna firma, zajmująca się handlem urządzeniami elektronicznymi, pochodzącymi z importu. W tym miejscu należy przypomnieć, że w tamtym czasie nie działały na tym polu żadne inne japońskie firmy. Dzisiejsi wielcy tego świata, czyli Sony, Panasonic, Toshiba wkroczyli do akcji znacznie później.

Rotel A11 Tribute

W związku z tym nowopowstała firma miała szerokie pole do działania. W kręgu jej zainteresowania znalazły się odbiorniki telewizyjne amerykańskiej Sylwanii. Szybko podpisano umowę na dystrybucję w obrębie całej Japonii. Młoda firma – występująca wówczas pod nazwą Roland – napotkała jednak sporo problemów, wynikających z innego systemu zasilania niż w Stanach Zjednoczonych. Mówiąc wprost, telewizory sprawiały wiele kłopotów i trzeba było zorganizować zaplecze naprawcze. W myśl japońskiej filozofii Kaizen wszelkie problemy stwarzają też możliwości. Otóż sprawę tę potraktowano jako cenny poligon doświadczalny, a zebraną w ten sposób wiedzę szybko wykorzystano w kolejnym etapie, tym razem już pod nazwą ROTEL.

Przede wszystkim ludzie

Założycielem firmy był Tomoki Tachikawa z Tajwanu, który po ukończeniu studiów, pozostał w Japonii i prowadził różne przedsiębiorstwa, w tym wspomnianą firmę Roland. Po zmianie nazwy w 1961 roku, zaczął szukać rozwiązań na całym świecie, angażując starannie dobranych współpracowników, którzy stworzą dla niego coś wyjątkowego.

Rotel A11 Tribute

W tym miejscu należy dodać, że na początku swej historii Rotel działał w Japonii, później działalność rozszerzono także na Wielką Brytanię i USA. Jednak produkcja odbywa się wyłącznie na dalekim wschodzie, gdyż w grę wchodziły wyłącznie wyjątkowa niezawodność i efektywność działań, niedostępne gdzie indziej.

W 1985 roku do firmy ROTEL dołącza syn założyciela – Bob Tachikawa, który odgrywa kluczową rolę w rozwoju tej marki. Nie jest to zatem zwykła kontynuacja tradycji rodzinnej, lecz coś bardziej istotnego. Jego wykształcenie akademickie (dyplom zdobyty na University of Virginia USA) oraz własne doświadczenia Boba mają niebagatelny wpływ na firmę.

ROTEL CD11 Tribute

Szybko staje się siłą napędową firmy, co więcej „twarzą”, z którą łączony jest wizerunek firmy i jej produktów. Zapoczątkowana przez niego nowa era to przede wszystkim wyjście z ofertą poza matecznik klasycznego stereo. Pojawiają się zatem urządzenia do kina domowego i to nie byle jakie, bo oferujące bardzo wysoką jakość brzmienia, znaną dotąd tylko z cenionych już produktów noszących logo ROTEL. Kolejną istotną osobą jest Peter Kao, aktualny CEO firmy, który jest siostrzeńcem Boba Tachikawa. To właśnie on kieruje pracami międzynarodowego zespołu inżynierów.

ROTEL CD11 Tribute

Początki

W latach sześćdziesiątych ROTEL działał głównie w systemie OEM – produkował urządzenia dla wielu uznanych wówczas firm, między innymi dla Harman Kardon. W tej roli był naprawdę dobry. Szybko więc zyskał godną pozazdroszczenia, ogólnoświatową reputację, jako projektant i wytwórca wysokiej jakości i umiarkowanych cenowo, high-endowych urządzeń audio oraz wideo.

Jednak spotkanie z pewnym brytyjskim dystrybutorem zachęciło firmę do uruchomienia produkcji urządzeń pod swoją własną marką. Po kilku latach ostrej rywalizacji z innymi producentami, pod koniec lat 70. ubiegłego stulecia ROTEL obiera swój własny, bardzo indywidualistyczny styl. Tworzy, a następnie konsekwentnie rozwija, zupełnie nowe podejście do konstrukcji urządzeń Hi-Fi - „The Balanced Design Concept”. Pomysł okazał się przysłowiowym strzałem w dziesiątkę, który z wielkim sukcesem kontynuowany jest to dziś.

Rotel-System-Beauty-740px.jpg

Cele

W branży audio spotyka się z reguły dwa podejścia do tworzenia urządzeń. Pierwsze z nich zakłada, że jeśli wyda się odpowiednią kwotę, to zyskuje się dużą szansę zbudowania wyjątkowego produktu. Niestety, ten typ podejścia obarczony jest dwiema poważnymi wadami – wyższą finalną ceną i sporym prawdopodobieństwem uzyskania jedynie niewielkiej poprawy jakości. Jak to w życiu bywa, niektóre bardzo drogie produkty audio, choć bez wątpienia piękne i kuszące odbiorców, wcale nie działają lepiej od tych adresowanych do przeciętnego zjadacza chleba.

Drugą metodą, jest produkcja z myślą o rynku masowym. Mimo że może zapewnić ona producentowi znacznie większe grono odbiorców, to wymaga wyjątkowo oszczędnej inżynierii, tak aby w ogóle było możliwe wytworzenie niedrogiego produktu. W związku z tym, dla przyciągnięcia uwagi potencjalnego nabywcy, produkty takie są bardziej zorientowane na parametry oraz oferowane funkcje niż na samą jakość dźwięku. Pewnych reguł rynku po prostu nie da się przeskoczyć, ponieważ elementy bezpośrednio odpowiedzialne za dobre brzmienie są niestety droższe i trudniej dostępne.

Rotel RA-1592 Mkii

ROTEL obecnie nie podąża żadną z tych ścieżek. Nie buduje kosztownych i nadwyraz pięknych urządzeń, ani też bardzo tanich i przesadnie rozbudowanych funkcjonalnie sprzętów na rynek masowy. Zastosowana strategia „The Balanced Design Concept” wyróżniająca jego produkty, czyni je niewątpliwie lepszymi od konkurencji.

Filozofia

ROTEL – jak sam podkreśla – tworzy urządzenia audio, które potrafią pobudzić ludzkie emocje. Są w stanie odtworzyć muzykę albo ścieżkę dźwiękową filmu tak, aby słuchacz naprawdę mógł się w pełni nimi cieszyć w domowym zaciszu. Jakość dźwięku, która zostanie osiągnięta przez domowy zestaw, jest zatem najważniejszym czynnikiem, wręcz racją jego istnienia.

RA-1572 Mkii

The Balanced Design Concept” to autorska filozofia firmy ROTEL, zgodnie z którą każdy projekt jest optymalizowany pod kątem osiągnięcia rozsądnej równowagi celów. Polega ona na zapewnieniu, że w ramach dostępnych zasobów każdy aspekt projektu technicznego został zoptymalizowany w taki sposób, aby zapewnić najbardziej efektywny rezultat muzyczny. A przy tym, żaden z aspektów projektu nie może być uwypuklany kosztem innego czy powodującym gorsze działanie w innym miejscu produktu.

W myśl tej koncepcji projektowanie produktów Hi-Fi to połączenie nauki i sztuki. To także racjonalne połączenie dyscyplin takich jak fizyka, elektronika i mechanika. Łączące w sobie dobór podzespołów, typologię obwodów oraz krytyczną ocenę w celu uzyskania efektu, który będzie czymś więcej niż tylko sumą poszczególnych elementów.

RA-1572 Mkii

Na przykład wiedza naukowa pozwala dokładnie przewidzieć różne czynniki: moc wyjściową dla określonego obciążenia, poziom i charakter zniekształceń, szybkość narastania sygnału itp. A wszystko to prowadzi do uzyskania wspaniałego dźwięku, wynikającego z przemyślanej inżynierii, niekoniecznie z wysokich kosztów.

Technikalia

ROTEL od samego początku swojego istnienia wyznaje zasadę, iż bez dobrego zasilania reszta podzespołów nie będzie w stanie zapewnić odpowiedniej jakości dźwięku, gdyż sercem każdego urządzenia audio jest właśnie zasilacz. I dlatego bezkompromisowe podejście do dźwięku rozpoczyna się zawsze od opracowania odpowiedniego transformatora sieciowego, bez względu na to, czy jest to tylko odtwarzacz CD, procesor dźwięku przestrzennego, przedwzmacniacza, czy też wymagająca prądowo końcówka mocy.

W związku z tym poczyniono inwestycje i wykorzystano wiedzę oraz swoje wcześniejsze doświadczenia w celu opracowania swoich własnych transformatorów toroidalnych. Brane są pod uwagę nie tylko wymagane napięcia i prądy, ale też gabaryty i surowce, które muszą spełniać najsurowsze kryteria. Stal użyta do budowania rdzeni transformatorów musi być czysta bez „artefaktów” i poddana procesowi wyżarzania.

Rotel A11 Tribute

W ten sposób uzyskuje się odpowiednio uporządkowaną strukturę krystaliczną, która jest kluczem do uzyskiwanego charakteru brzmienia całego urządzenia. Również drut nawojowy musi posiadać certyfikację pochodzenia i jakości, ponieważ na rynku dostępnych jest przeszło 60 gatunków miedzi, a tylko niektóre dają szansę na uzyskanie właściwego rezultatu.

Nie bez znaczenia są pozostałe elementy konstrukcyjne, takie jak kondensatory elektrolityczne (typu Slit Foil), układy scalone od pochodzące od dużych i doświadczonych dostawców, takich jak chociażby Texas Instruments czy wydajne prądowo tranzystory o wysokiej częstotliwości granicznej.

Duży wpływ na jakość i niezawodność pracy urządzeń ma też zastosowanie techniki montażu powierzchniowego (Surface Mount Technic). Uzyskuje się w ten sposób trwalsze i oszczędniejsze przestrzennie konstrukcje, charakteryzujące się lepszymi parametrami niż te z rozwiązań tradycyjnych.

Rozwój – wybrane daty z kalendarium

1957 założenie firmy Roland, prekursora dzisiejszej marki ROTEL

1961 zmiana nazwy, rozpoczęcie działalności OEM

1973 organizacja Consumer Reports docenia amplituner RX-402, przyznając mu wyróżnienie „Best Buy”

1979 wdrożenie „The Balanced Design Concept”, która dzięki ogromnemu sukcesowi jest kontynuowana do dziś

1980 nawiązanie strategicznej współpracy z B&W Group – reprezentującej marki Bowers & Wilkins oraz Classé Audio.

1982 wprowadzenie serii 800

1982 model RA-820B okazje się najbardziej udanym zintegrowanym wzmacniaczem Rotela w tamtych czasach.

Podstawowe prace inżynierskie miały miejsce w Japonii, zaś najważniejsze laboratorium odpowiedzialne za krytyczny dobór podzespołów i ostateczne dostrojenie znajdowało się w Anglii. Efektem było zdobycie nagrody „Produkt Roku” przyznawanej przez prestiżowy magazyn „What Hi-Fi”

1985 do firmy dołącza syn założyciela – Bob Tachikawa, odgrywając kluczową rolę w rozwoju marki.

1990 wprowadzenie serii 900

1993 wprowadzenie serii MICHI

1995 pierwszy procesor dźwięku dookólnego

1996 Peter Kao dołącza do firmy, pracując w Tokio, aby zdobyć wiedzę oraz doświadczenie w zakresie biznesu i produktów.

1999 Peter Kao przenosi się do Hong Kongu, zakładając tam biuro. Natomiast zakład produkcyjny powstaje w Chinach, gdzie pracuje po dziś dzień.

2000 wprowadzenie serii 10

2000 Grupa B&W ustanowia Rotel Europe w Wielkiej Brytanii w celu konsolidacji wszystkich działań w zakresie sprzedaży i wsparcia poza Ameryką Północną

2005 nowy zakład produkcyjny w Zhuhai, Chiny.

2006, Rotel i Bowers & Wilkins podpisali umowę joint venture obejmującą wspólne prowadzenie zakładów produkcyjnych i logistycznych w Zhuhai, Chiny.

2009 wprowadzenie serii 15

2020 powrót serii MICHI

Rotel Michi X3

Punkt, w którym marka ta znalazła się dzisiaj

Obecnie ROTEL zatrudnia przeszło 200 specjalistów. Jest firmą o ogólnoświatowym zasięgu i ogromnym doświadczeniu w budowaniu urządzeń Hi-Fi. Jest jednym z czołowych producentów wysokiej klasy sprzętu do kina domowego i systemów muzycznych stereo.

Najnowsze urządzenia ucieleśniają najnowocześniejsze technologie we wspaniale wyglądających metalowych obudowach, dostępne w srebrnym lub czarnym wykończeniu, pasującym do każdego wystroju pomieszczenia odsłuchowego. To swoista kulminacja pięciu dekad zaangażowania w sztukę i naukę projektowania elektroniki. Charakteryzują się eleganckimi i łatwymi w użyciu interfejsami użytkownika i niestandardowymi funkcjami kontroli instalacji. Są doskonałym przykładem na to, że technologia powinna służyć słuchaczowi, a nie na odwrót. Co więcej, urządzenia firmy ROTEL mogą budzić dumę już z samego faktu ich posiadania, a to zazwyczaj jest zarezerwowane tylko dla absolutnie najlepszych produktów audio.

Chętny do bliższego zapoznania się z produktami marki ROTEL zapraszamy do jednego z naszych salonów.

Poprzedni
Powrót do aktualności
Następny

Polecane

Umów się na prezentację w salonie

W każdym z naszych salonów znajduje się sala odsłuchowa, w której w miłej atmosferze zaprezentujemy Ci brzmienie wybranego przez Ciebie sprzętu audio.

Umów się na spotkanie

Zobacz listę salonów

Umów

Top Hi-Fi & Video Design

Salony firmowe

Salony firmowe

Top Hi-Fi & Video Design: