Poprzedni
Następny

Sprzęt do słuchania muzyki klasycznej

Orkiestra

Są pewne gatunki muzyki szczególnie trudne i bardzo wymagające dla sprzętu, na którym są odtwarzane. Przykładem takim może być tutaj muzyka klasyczna. A zagłębiając się bardziej w szczegóły – muzyka orkiestrowa czy symfoniczna. Jeszcze większym wyzwaniem są, choć z pozoru mogłoby się wcale takimi nie wydawać, nieskomplikowane aranżancje na jeden instrument, ale za to bardzo duży gabarytowo i trudny do odtworzenia w warunkach domowych, czyli klasyczne organy.

Charakterystyka tonalna muzyki klasycznej

Mimo, że z pozoru mogłoby się wydawać, że w klasyce dominującą rolę odgrywa średnica, to jednak skraje pasma są bardzo ważne. Niemniej istotna jest też równomierność charakterystyki oraz uzyskiwane poziomy głośności, a szczególnie ich rozpiętość.

Największym wyzwaniem dla sprzętu są nagrania muzyki organowej. Albowiem instrument ten charakteryzuje się bardzo dużą mocą akustyczną, bardzo szerokim pasmem generowanych częstotliwości, zwłaszcza w zakresie najniższego basu, począwszy od 20 Hz. Poza tym do prawidłowego odtworzenia muzyki organowej potrzebne jest pomieszczenie o dużej kubaturze albo wysokiej klasy słuchawki typu zamkniętego.

W tym miejscu należy przypomnieć, że większość typowych instrumentów także ma relatywnie dużą moc akustyczną i generuje dźwięki z różnych zakresów pasma akustycznego. Co z tego wynika? To, że do prawidłowej rekonstrukcji potrzebny jest bardzo wydajny wzmacniacz mocy (zdecydowanie powyżej 100 W na kanał albo i więcej) oraz duże zestawy podłogowe, akceptujące pracę z dużymi mocami i reprodukujące dźwięk w bardzo szerokim zakresie częstotliwości. Oczywiście nie można takiego systemu słuchać w pomieszczeniu kilkunastometrowym, ponieważ zasad fizyki nie da się ominąć i po prostu nie usłyszymy wcale najniższych oktaw.

Organy katedra Św. Stefana

Czy jest tam najwięcej średnicy, czy czegoś innego?

O ile kwestie zakresu przenoszonych dźwięków, generalne określenie ich barwy i zgodności do brzmienia naturalnego, nie są czymś specjalnym, o tyle bardziej rygorystyczne wymagania od sprzętu dotyczą kilku bardziej złożonych zagadnień.

Po pierwsze, chodzi o umiejętności tego sprzętu do zrekonstruowania skali i rastra dynamiki. Dotyczy to zarówno pełnego jej zakresu, jak i gradacji dynamicznych impulsów począwszy od najsubtelniejszy szmerów a skończywszy na najsilniejszych tutti i forte.

Po drugie, wymagana jest odpowiednio duża rozdzielczość i selektywność dźwiękowego obrazu, szczególnie istotna przy dużych zespołach wykonawców (np. właśnie 75-osobowa orkiestra symfoniczna).

Po trzecie, potrzebna jest stabilna i wyrazista lokalizacja muzyków na scenie, po to aby prawidłowo odebrać zamysł kompozytora czy dyrygenta.

Po czwarte, niezbędna jest ogólna harmonia i zrównoważenie brzmienia.

Po piąte, ze względów czysto estetycznych przydałaby się wzajemna równowaga i odpowiednie proporcje między detalami obrazu dźwiękowego a całością.

Po szóste - korzystając z analogii do klasycznej fotografii – trudna do przecenienia będzie głębia ostrości, rozumiana jako zdolność do jednoczesnego pokazywania fragmentów i całości. Wszystko bowiem winno być słyszane oddzielnie i jednocześnie razem .

Po siódme, konieczne jest osiągnięcie właściwego kompromisu – „złotego środka” – decydującego o zachowaniu rzeczywistej spójności muzyki, jej integralności, będących istotnymi cechami naturalnego wykonania.

Orkiestra

Podobną charakterystykę mają także inne rodzaje muzyki

Najbardziej zbliżone do klasyki bywają tzw. soundtracki, ale nie wszystkie, bowiem w wielu nagraniach dodaje się dźwięki syntetyczne (generowane elektronicznie) albo poddaje się skomplikowanemu miksowaniu, co nie zawsze sprzyja najlepszym rezultatom brzmieniowym.

Zestaw nie tylko do klasyki, ale także dla miłośnika np. Jazzu

Prawidłowo skompletowany system (a nie zestaw przypadkowych, być może nawet i drogich komponentów), w którym zachodzi synergia pożądanych cech, charakteryzuje się stosunkowo dużą uniwersalnością. A to ponieważ sam gatunek muzyczny, pod który został on zestawiony, jest bardzo (jeśli nie najbardziej ze wszystkich rodzajów muzyki) wymagający. W związku z tym, większość nagrań z innych gatunków muzycznych, wypadnie na nim co najmniej poprawnie, chyba że mamy... bardzo wygórowane wymagania dotyczące którejś z rzadziej omawianych cech brzmienia, np. dotyczących zupełnie innego, wręcz egzotycznego gatunku. Tak czy owak każdy system „specjalizowany” pod kątem muzyki klasycznej z nawiązką sprawdzi się również na innych nagraniach.

Yamaha Seria 5000

Sprzęt ze średniej i wyższej półki

Z racji założeń konstrukcyjnych – duża moc i szerokie (pełne) pasmo przenoszenia – urządzenia najtańsze, ekonomiczne, nie są w stanie spełnić wspomnianych postulatów. Duże kolumny z wyraźnym basem i nie przerysowanymi sopranami, silne i szybkie wzmacniacze niestety nie okupują najniższych pozycji w cennikach. Aby w ogóle móc o czymkolwiek myśleć poszukiwania należy rozpocząć od średniej półki, licząc się jednak że pełny efekt zapewnią dopiero sporo droższe komponenty.

Konkrety sprzętowe z naszej oferty

Wśród urządzeń dostępnych w sieci naszych salonów godne polecenia są przede wszystkim:

Wzmacniacze charakteryzujące się pełnym, dobrze dociążonym brzmieniem o odpowiednio dużej mocy wyjściowej. W tym zakresie możemy polecić dwa modele uznanej wśród audiofilów i melomanów, japońskiej firmy Rotel: wzmacniacz zintegrowany RA-1572 o mocy 120 W na kanał oraz RA-1592 o mocy 200 W na kanał.

Pierwszy z nich – Rotel RA-1572 - to najnowsza propozycja firmy, mogąca stać się centrum domowej rozrywki. Charakteryzuje się doskonałą wydajnością prądową, czyli znakomitą zdolnością do wysterowania nawet najbardziej wymagających zestawów prądowych przy odtwarzaniu najbardziej skomplikowanych nagrań. Wzmacniacz wyposażono w najnowsze rozwiązania ze świata audio i bogaty zestaw wejść cyfrowych: współosiowe, optyczne i USB. Te ostatnie pozwala odtwarzać gęste pliki PCM 32/384, a nawet DSD. Ponadto oferuje łączność bezprzewodową Bluetooth w standardzie aptX, który pozwala na szybkie strumieniowanie muzyki w jakości porównywalnej z płytą CD.

Drugi model wzmacniacza - Rotel RA-1592 - jest najbardziej wyrafinowaną konstrukcją w ponad 55-letniej historii tego producenta. Jest to niezwykle wszechstronna konstrukcja spełniająca wymagania nawet najbardziej wymagających miłośników muzyki.

Potężna moc 200 W na kanał umożliwia współpracę z praktycznie dowolnymi kolumnami głośnikowymi. Na jego pokładzie znajduje się najbardziej wyrafinowana elektronika, wykorzystująca m.in. doskonały przetwornik cyfrowo-analogowy AKM (768 kHz/32 bity) wspierający szeroką gamę źródeł wejściowych, w tym PC-USB (192 kHz/24 bity) kompatybilne z DSD, trzy cyfrowe wejścia koncentryczne oraz trzy cyfrowe wejścia optyczne. Nie pominięto też obecności systemu Bluetooth aptX. Dla miłośników analogowego brzmienia przeznaczone jest wejście gramofonowe (MM), a także zbalansowane połączenia XLR oraz trzy analogowe wejścia RCA.

Funkcjonalność modelu zwiększają wyjście z przedwzmacniacza (RCA), dwa wyjścia subwooferowe oraz dwie pary zacisków głośnikowych (A-B). Te ostatnie można wykorzystać do połączenia typu bi-wiring lub do nagłośnienia dwóch pomieszczeń.

Do współpracy ze tymi wzmacniaczami polecamy zespoły głośnikowe przede wszystkim do ustawienia na podłodze, głównie konstrukcje trójdrożne.

ELAC FS 249.3 jest flagową, 3-drożną kolumną głośnikową. Model ten wyróżnia się ponadprzeciętną elegancją wykończenia. Oferuje

niezwykle precyzyjny dźwięk, z przejrzystymi i detalicznymi sopranami. Ponadto zastosowane rozwiązania techniczne zwiększają zakres odtwarzanych niskich częstotliwości o ok. oktawę.

ELAC FS 247.3 jest mniejszym modelem wolnostojącym. Dzięki smukłej obudowie idealnie sprawdzi się niemal w każdym salonie. Charakteryzuje się luksusowym wykończeniem i pięknym brzmieniem, co zwłaszcza docenią miłośnicy muzyki klasycznej.

Szeroki zakres odtwarzanych częstotliwości – od 30 Hz do 50 kHz – zapewnia niezwykle mocny i głęboki bas oraz piękne wysokie tony.

Bowers & Wilkins 702 S2 to flagowy model z nowej linii 700 S2. Ta trójdrożna kolumna zawiera przełomowe technologie i kumuluje w sobie całe doświadczenie tego brytyjskiego producenta. Wiele rozwiązań zaczerpnięto z referencyjnej serii 800 Diamond.

Charakterystyczna budowa przetwornika wysokotonowego wyróżnia te kolumny zarówno pod względem wyglądu, jak i unikalnego brzmienia. Ponadto, zaawansowana technologia przetworników niskotonowych wraz z autorską konstrukcją obudowy bas-refleks wyeliminowały wszelkie podbarwienia dźwięku w zakresie niskich częstotliwości, co skutkuje dynamicznym i szybkim basem.

Do połączenia głośników ze wzmacniaczami polecamy specjalistyczne okablowanie firmy AudioQuest.

- * -

Przedstawione w tym artykule opinie mają charakter subiektywny i wynikają z wieloletnich doświadczeń naszych konsultantów. Brzmienie jakie preferujemy w sieci salonów Top Hi-Fi & Video Design może odbiegać od indywidualnych upodobań melomanów, ale zapewniamy, że ostatecznym wyznacznikiem jest dla nas jest ucho i gust klienta. Dlatego też zapraszamy przed zakupem na indywidualne odsłuchy komponentów audio do naszych salonów.

Poprzedni
Powrót do aktualności
Następny

Polecane

Umów się na prezentację w salonie

W każdym z naszych salonów znajduje się sala odsłuchowa, w której w miłej atmosferze zaprezentujemy Ci brzmienie wybranego przez Ciebie sprzętu audio.

Umów się na spotkanie

Zobacz listę salonów

Umów

Top Hi-Fi & Video Design

Salony firmowe

Salony firmowe

Top Hi-Fi & Video Design: