Poprzedni
Następny

Jaki mikrofon wybrać?

Dostępne na rynku mikrofony charakteryzują się zróżnicowaną konstrukcją. Nie mamy tu na myśli wyłącznie ich gabarytów czy rodzaju ich podłączenia do systemu nagłośnienia - przewodowego i bezprzewodowego. Pod uwagę należy wziąć m.in. sposób działania mikrofonu (zamiany fali akustycznej na sygnał elektryczny), a także kierunki, z których mikrofon zbiera fale dźwiękowe. W naszym poradniku podpowiadamy, jaki mikrofon wybrać w zależności od jego późniejszego zastosowania jaki mikrofon najlepiej kupić do nagrywania podcastów, jaki będzie najlepszy do karaoke czy na scenę, a które konstrukcje sprawdzą się najlepiej podczas wideokonferencji, a także we współpracy z kamerami wideo i aparatami fotograficznymi.

dobrej jakości mikrofony pojemnościowe oferuje firma Audio-Technica, tego typu konstrukcje wymagają zasilania phantom

Zastosowań mikrofonów jest wiele i choć nie ma jednoznacznej reguły, która definiowałaby, że w danej sytuacji sprawdzi się tylko ten jeden, konkretny typ mikrofonu, to jednak w pewnym stopniu przyjęło się używanie odpowiedniego rodzaju mikrofonu do danego zastosowania. Oczywiście w przypadku nagrań muzycznych eksperymentowanie zarówno z dźwiękiem, jak i sprzętem do jego nagrywania jest jak najbardziej wskazane, ponieważ pozwala często uzyskać niepowtarzalne, oryginalne brzmienie. Jednak w pewnych zastosowaniach, jak np. w studiach radiowych czy telewizyjnych, na scenie czy wśród podcasterów, pewne rodzaje mikrofonów są bardziej popularne niż inne.

Rodzaje mikrofonów

Mikrofony różnią się zarówno pod względem sposobu działania (wyróżniamy tu przede wszystkim mikrofony dynamiczne i mikrofony pojemnościowe), jak i kierunku, z którego rejestrują dźwięk z największą skutecznością (np. mikrofony dookólne, kardioidalne i o charakterystyce ósemkowej). Różny jest też sposób mocowania mikrofonu, co jest powiązane m.in. z jego rozmiarami i obudową przetwornika. Różnorodność tego typu sprzętu sprawia, że możemy przebierać w ofertach producentów, dobierając konstrukcję perfekcyjnie dopasowaną do naszych potrzeb.

mikrofon dookólny na USB, firma Audio-Technica

Mikrofony dynamiczne czy mikrofony pojemnościowe – które są lepsze?

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na pytanie, który jest lepszy – mikrofon dynamiczny czy mikrofon pojemnościowy. Wszystko zależy od tego, do czego dana konstrukcja miałaby być zastosowana. Pokrótce scharakteryzujemy zatem te dwa najpopularniejsze typy mikrofonów.

Mikrofon dynamiczny bazuje na zjawisku indukcji elektromagnetycznej, wywołanej zmianami ciśnienia akustycznego. Wykorzystywana w jego konstrukcji membrana jest połączona z cewką znajdującą się w polu magnetycznych.

Mikrofon dynamiczny, ze względu na znacznie mniejszą wrażliwość na czynniki zewnętrzne (w tym przede wszystkim wilgoć) od mikrofonów pojemnościowych, świetnie sprawdzi się m.in. na scenie. Co więcej, mikrofony dynamiczne nie wymagają stosowania dodatkowego zasilania, a więc znacznie łatwiej o ich wykorzystanie w systemie audio. Mikrofonami dynamicznymi, ze względu na  odporność na duże poziomy ciśnienia akustycznego, nagłośnimy także instrumenty perkusyjne. Nadają się one także do rejestracji dźwięku wzmacniaczy głośnych gitar.

mikrofony dynamiczne do wokalu na scenie mogą sprawdzić się lepiej niż mikrofony pojemnościowe

W drugiej grupie mikrofonów (mikrofonów pojemnościowych) znajdziemy konstrukcje oparte o dwie okładki kondensatora. Jedna z nich jest nieruchoma, a druga została wystawiona na działanie fal dźwiękowych (jest więc poniekąd odpowiednikiem membrany w mikrofonach dynamicznych). Taka konstrukcja wymaga jednak zastosowania dodatkowego zasilania. Jest to tzw. zasilanie phantom. Typowe mikrofony pracują z napięciem 48 V. Mikrofony pojemnościowe mają zwykle szersze pasmo przenoszenia niż mikrofony dynamiczne. Sprawdzą się doskonale do nagrywania wokalu czy też głosu lektora w studiu. Mniejsze mikrofony pojemnościowe wykorzystywane są np. do nagrywania dźwięku instrumentów.

Mikrofon elektretowy

Szczególnym rodzajem mikrofonu jest konstrukcja elektretowa. Wykorzystuje się tu odpowiednio spolaryzowaną folię elektretową. Mikrofon tego typu nie wymaga zastosowania dodatkowego zasilania phantom (48 V), a ponadto może być znacznie mniejszy. Najtańsze modele działające z wykorzystaniem cienkiej membrany elektretowej charakteryzują się jednak gorszą jakością dźwięku niż standardowe mikrofony pojemnościowe czy dynamiczne. Ze względu na niewielkie rozmiary chętnie stosowane są np. w słuchawkach gamingowych, a także kompaktowych mikrofonach komputerowych stawianych np. na biurku. Charakterystycznym elementem w tego typu modelach jest przetwornik umieszczony na elastycznym pałąku (tzw. gęsiej szyi).

Sposób instalacji mikrofonu, a jego zastosowanie

W zależności od zastosowania wykorzystywane są różnego typu mikrofony, które różnią się sposobem instalacji/użytkowania. Pod tym względem niezwykle popularne są mikrofony doręczne, np. ATR1200x firmy Audio-Technica. Sprawdzają się one przede wszystkim na estradzie, a także podczas domowego karaoke. Rzadziej są to mikrofony pojemnościowe, znacznie częściej są to przewodowe lub bezprzewodowe mikrofony dynamiczne.

Mikrofony krawatowe i nagłowne

Jeśli chcemy, aby mikrofon był niewidoczny (np. przy nagrywaniu materiału na wideobloga), wówczas dobrym rozwiązaniem będzie wybór mikrofonu tzw. krawatowego (inaczej zwanego także mikroportem). Ma on niewielki przetwornik, który mocuje się do ubrania. Niezwykle popularne są mikrofony krawatowe bezprzewodowe, dzięki którym użytkownik ma pełną swobodę poruszania się. Wówczas kabel łączący przetwornik z nadajnikiem należy umiejętnie poprowadzić, aby podczas poruszania się użytkownika nie było słyszalne pocieranie kabla o ubranie (tzw. efekt mikrofonowania).

W studiach telewizyjnych dużą popularnością cieszą się także mikrofony nagłowne. Przypominają one wspomniane mikroporty, jednak przetwornik jest w tym wypadku umieszczony na niemal niewidocznym cienkim druciku, który mocuje się najczęściej w pobliżu ust mówcy.

Mikrofon mocowany na statywie lub wysięgniku

Do rejestracji wokalu czy też dźwięku instrumentów, np. w studiu nagraniowym, stosuje się mikrofonu pojemnościowe lub dynamiczne mocowane na specjalnych statywach podłogowych lub wysięgnikach. Pozwala to zachować względnie stałą odległość źródła dźwięku (np. wokalisty) od mikrofonu, a tym samym umożliwia rejestrację sygnału audio na porównywalnym poziomie w ciągu całego nagrania.

Do użytku domowego, przede wszystkim do współpracy z komputerem, popularnymi konstrukcjami są kompaktowe mikrofony mocowane z wykorzystaniem zacisku np. do monitora lub ulokowane na niewielkim statywie stołowym (często jest to kompaktowy trójnogi statyw, tzw. tripod). Nieco większe konstrukcje pojemnościowe mogą być mocowane, za pomocą specjalnego uchwytu z regulowanym ramieniem, do krawędzi blatu biurka.

mikrofon na elastycznej

Kierunkowość mikrofonu a zastosowanie

Kierunkowość mikrofonu to parametr informujący o tym, z jaką skutecznością rejestrowana jest fala dźwiękowa dochodząca do niego z różnych kierunków (przekłada się to na głośność dźwięku z danego kierunku). Pod tym względem możemy wyróżnić mikrofony jednokierunkowe, do których zaliczamy modele o charakterystyce kardioidalnej (inaczej zwanej także nerkową) i superkardioidalnej. Tego typu modele z dużą skutecznością zbierają dźwięki sprzed mikrofonu, a w znacznie mniejszym zakresie te, które dochodzą do niego z tyłu. 

Mikrofony jednokierunkowe znajdują zastosowanie m.in. na scenie, m.in. wśród wokalistów czy konferansjerów, ponieważ doskonale rejestrują głos użytkownika znajdującego się przed mikrofonem, jednocześnie nie wyłapując w znacznym stopniu dźwięków otoczenia dochodzących z tyłu, czyli np. z widowni.

Możemy także wyróżnić mikrofony dwukierunkowe (o tzw. charakterystyce ósemkowej). Modele tego typu rejestrują w podobnym stopniu fale dźwiękowe z dwóch przeciwnych stron. Mikrofony pojemnościowe lub dynamiczne o charakterystyce ósemkowej mogą sprawdzić się np. do nagrywania wywiadów, w których rozmówcy siedzą naprzeciwko siebie. Innym zastosowaniem mikrofonu dwukierunkowego może być np. nagranie duetu wokalnego.

Nie masz pewności, o jakiej charakterystyce kierunkowej wybrać mikrofon pojemnościowy lub dynamiczny? To nie problem! Na rynku dostępne są także mikrofony wyposażone w przełącznik charakterystyki kierunkowej, co pozwala dopasować kierunkowość pracy mikrofonu do danego zastosowania i efektu, jaki chcemy osiągnąć rejestrując dźwięk.

mikrofon dynamiczny zapewnia dobrą jakość brzmienia podczas występów wokalnych

Mikrofon niczym strzelba

Specyficzną konstrukcją pod względem kierunkowości są mikrofony typu shotgun. Są one niezwykle precyzyjne, jeśli chodzi o kierunek, z którego rejestrują dźwięk i mają zwykle dużą czułość. Dzięki temu możliwe jest nagrywanie dźwięku nawet ze stosunkowo odległych źródeł. Mikrofon shotgun może mieć np. charakterystykę superkardioidalną. Pod względem budowy zewnętrznej przypomina on długą rurkę.

Tego rodzaju mikrofony używane np. na planie filmowym, a także do realizacji nagrań audio na potrzeby różnego typu reportaży. Często instalowane są na arenach sportowych, np. na stadionach piłkarskich w pobliżu murawy, co pozwala uchwycić np. odgłosy strzałów, wykopów bramkarzy, a nawet wychwycić rozmowy, jakie toczą się na boisku.

Mikrofony wszechkierunkowe

Wśród dostępnych na rynku mikrofonów pojemnościowych i dynamicznych dostępne są także mikrofony wszechkierunkowe (inaczej dookólne). Skuteczność mikrofonu dookólnego jest taka sama, niezaleznie od kierunku, z którego rejestruje on dźwięk. Tego typu modele będą doskonałym wyborem do rejestracji dźwięku np. podczas firmowych wideokonferencji. Mikrofon dookólny możemy wówczas położyć na środku stołu w sali konferencyjnej i będzie on w jednakowym stopniu rejestrował wszystkich rozmówców przy nim siedzących. Przykładem takiego dookólnego mikrofonu jest model ATR4697 firmy Audio-Technica.

mikrofon dookólny Audio-Technica

Mikrofon przewodowy czy bezprzewodowy?

Niezależnie od tego, o jakim zastosowaniu mikrofonu mówimy, wyróżniamy jeszcze dwa rodzaje mikrofonów: mikrofony przewodowe i bezprzewodowe. Model bezprzewodowy ma wbudowany nadajnik, który wysyła sygnał do odbiornika przewodowo połączonego z modułem dźwiękowym, np. mikserem audio czy zewnętrznym interfejsem audio USB.

Mikrofon bezprzewodowy zapewnia większą swobodę poruszania się użytkownika, co np. podczas występów scenicznych może mieć niebagatelne znacznie. Mogłoby się więc wydawać, że to właśnie tego typu konstrukcje najlepiej wybierać. Nie jest to jednak do końca słuszne podejście. To właśnie mikrofony przewodowe w wielu wypadkach są niezastąpione. Podłączając mikrofon za pomocą kabla bezpośrednio do urządzenia rejestrującego czy miksera audio nie musimy się wówczas obawiać o wyczerpanie baterii w nadajniku, czy też o pojawienie się zakłóceń mogących powodować zniekształcenia dźwięku, a nawet krótkie przerwy w transmisji.

Nie zawsze jest też konieczność stosowania konstrukcji bezprzewodowej, która z reguły jest zresztą droższa od porównywalnego mikrofonu przewodowego. Wybór mikrofonu ze względu na sposób transmisji sygnału powinien być zatem podyktowany oczekiwaniami i preferencjami użytkownika.

Złącze ma znaczenie

Niezwykle istotnym elementem mikrofonu jest wykorzystywane złącze. Pod tym względem możemy wyróżnić przede wszystkim modele wyposażone w złącza  XLR, jack i USB.

Mikrofon ze złączem XLR

W modelach do zastosowań profesjonalnych i półprofesjonalnych popularne jest złącze XLR. W zależności od tego, jaki interfejs audio posiadasz, możesz wykorzystać wówczas odpowiedni kabel audio – zakończony z dwóch stron złączem XLR lub z jednej (podłączanej do mikrofonu) złączem XLR, a z drugiej złączem jack. W przypadku mikrofonów pojemnościowych niezbędny jest interfejs audio, który obsługuje dodatkowo zasilanie phantom (48 V), ponieważ klasycznego mikrofonu pojemnościowego nie podłączysz bezpośrednio np. do wejścia audio standardowej karty dźwiękowej komputera.

Mikrofon z wtykiem jack

Tańszy mikrofon dynamiczny może mieć zintegrowany kabel audio wyposażony we wtyk jack, co umożliwia bezpośrednie podłączenie mikrofonu np. do laptopa. Tego typu złącze mogą mieć też mikrofony przeznaczone do współpracy z kompaktowymi kamerami i aparatami fotograficznymi (o ile te mają wejście na zewnętrzny mikrofon). Modele przeznaczone do kamer mają zwykle niewielką masę i równie niewielkie gabaryty (z małą membraną na czele), co umożliwia przymocowanie ich – za pomocą odpowiedniego uchwytu – bezpośrednio do urządzenia rejestrującego wideo.

Mikrofon na USB

Do zastosowań domowych, np. nagrywania podcastów czy rozmów przez komunikatory internetowe, dostępne są także modele wyposażone w złącze USB. Tego typu mikrofon możesz podłączyć bezpośrednio do komputera. Mikrofony z USB mają już wbudowaną kartę dźwiękową. Nie musisz więc być posiadaczem specjalnego interfejsu audio. Wystarczy Ci zintegrowana karta dźwiękowa komputera. Jakość dźwięku rejestrowana przez mikrofon i tak będzie zależna właśnie od mikrofonu i tego, jakiego rodzaju przetwornik został w nim wykorzystany.

mikrofonów dynamicznych możemy używać nie tylko na scenie, ale też w domowym zaciszu

Mikrofon dynamiczny i pojemnościowy - przydatne akcesoria

Oprócz wyboru mikrofonu, istotny jest także dobór odpowiednich akcesoriów. Do najpopularniejszych możemy zaliczyć różnego rodzaju statywy mikrofonowe, a także osłony (tzw. pop-filtry), które podczas rejestracji głosu poprawiają rejestrację tzw. głosek wybuchowych (np. „b”, „p”, „d”). Pop-filtr ma często postać cienkiej siatki rozciągniętej na metalowej ramie w kształcie koła. Taka konstrukcja może być mocowana np. do blatu stołu lub do statywu mikrofonowego.

Przy nagrywaniu w plenerze przydatnym dodatkiem będą specjalne osłony przeciwwietrzne. Są one wykonywane np. z miękkiej gąbki lub sztucznego futra. Świetnie sprawdzą się np. w połączeniu z mikrofonami do kamer, a także w mikrofonach reporterskich.

Kosze i statywy

W wypadku mikrofonów pojemnościowych, które są niezwykle wrażliwe na różnego typu wibracje, przydatnym akcesorium będzie specjalny kosz antywibracyjny, w którym umieszcza się mikrofon i dopiero sam kosz mocuje na statywie na odpowiedniej wysokości względem użytkownika. Dynamiczny mikrofon, z uwagi na swoją konstrukcję, nie jest tak wrażliwy na różnego rodzaju drgania, jak pojemnościowy. Nie wymaga więc stosowania tego typu dodatku.

Niezastąpionym dodatkiem do mikrofonu jest statyw, dzięki któremu nie musimy trzymać mikrofonu w ręce, zapewniając sobie tym samym swobodę ruchu, co jest istotne, np. podczas pracy przy komputerze. W zależności od potrzeb użytkownika może być to np. duży statyw podłogowy, uchwyt stołowy (mocowany do krawędzi blatu) lub kompaktowy statyw, który umożliwia ustawienie mikrofonu bezpośrednio na stole/biurku.

mikrofon pojemnościowy Audio-Technica

Akcesoria w zestawie

Niekiedy dodatkowe akcesoria sprzedawane są już w komplecie z mikrofonem. Doskonałym tego przykładem jest zestaw Audio-Technica Creator Pack, który zawiera mikrofon pojemnościowy, a także uchwyt stołowy z regulowanym ramieniem oraz słuchawki nauszne. Sprawdzi się on m.in. do nagrywania podcastów, a także podczas wideokonferencji czy realizacji nagrań np. na YouTube.

Mikrofony do różnego typu zastosowań znajdziesz w ofercie salonów Top Hi-Fi & Video Design. Jeśli zastanawiasz się, jaki model wybrać, zapraszamy do odwiedzenia najbliższego punku sprzedaży. Z pomocą fachowych doradców na pewno wybierzesz model odpowiednio dopasowany do Twoich potrzeb.



Poprzedni
Powrót do aktualności
Następny

Polecane

Umów się na prezentację w salonie

W każdym z naszych salonów znajduje się sala odsłuchowa, w której w miłej atmosferze zaprezentujemy Ci brzmienie wybranego przez Ciebie sprzętu audio.

Umów się na spotkanie

Zobacz listę salonów

Umów

Top Hi-Fi & Video Design

Salony firmowe

Salony firmowe

Top Hi-Fi & Video Design: