Oscary rozdane! Tym razem Polacy nie wrócili do domu ze statuetką, ale są inne powody do radości – po raz pierwszy w historii gali statuetkę za najlepszą oryginalną ścieżkę dźwiękową otrzymała kobieta.
Hildur Guðnadóttir, bo o niej mowa, jest dziewiątą kobietą kiedykolwiek nominowaną do tej nagrody, a statuetkę przyniósł jej zeszłoroczny hit kinowy “Joker” z oscarową rolą Joaquina Phoenixa. Natchnieni tym przełomowym wydarzeniem, przygotowaliśmy historię najlepszych soundtracków z ostatnich 50 lat, które wyróżniono tą prestiżową nagrodą. Gotowi na powrót do przeszłości?
1970
“Butch Cassidy and the Sundance Kid”
(PL: “Butch Cassidy i Sundance Kid”)
muzyka: Burt Bacharach
1971
“Love Story”
muzyka: Francis Lai
1972
“Summer of '42”
(PL: “Lato roku 1942”)
muzyka: Michel Legrand
1973
“Limelight”
(PL: “Światła rampy”)
muzyka: Charlie Chaplin, Raymond Rasch, Larry Russell
1974
“The Way We Were”
(PL: “Tacy byliśmy”)
muzyka: Marvin Hamlisch
1975
“The Godfather Part II”
(PL: “Ojciec Chrzestny 2”)
muzyka: Nino Rota, Carmine Coppola
1976
“Jaws”
(PL: “Szczęki”)
muzyka: John Williams
1977
“The Omen”
(PL: “Omen”)
muzyka: Jerry Goldsmith
1978
“Star Wars”
(PL: “Gwiezdne Wojny”)
muzyka: John Williams
1979
“Midnight Express”
muzyka: Giorgio Moroder
1980
“A Little Romance”
(PL: “Mały Romans”)
muzyka: Georges Delerue
1981
“Fame”
(PL: “Sława”)
muzyka: Michael Gore
1982
“Chariots Of Fire”
(PL: “Rydwany Ognia”)
muzyka: Vangelis
1983
“ET”
muzyka: John Williams
1984
“The Right Stuff”
(PL: “Pierwszy krok w kosmos”)
muzyka: Bill Conti
1985
“A Passage To India”
(PL: “Podróż do Indii”)
muzyka: Maurice Jarre
1986
“Out Of Africa”
(PL: “Pożegnanie z Afryką”)
muzyka: John Barry
1987
“Round Midnight”
(PL: “Około północy”)
muzyka: Herbie Hancock
1988
“The Last Emperor”
(PL: “Ostatni cesarz”)
muzyka: Ryuichi Sakamoto, David Byrne, Cong Su
1989
“The Milagro Beanfield War”
(PL: “Fasolowa Wojna”)
muzyka: Dave Grusin
1990
“The Little Mermaid”
(PL: “Mała Syrenka”)
muzyka: Alan Menken
1991
“Dances With Wolves”
(PL: “Tańczący z wilkami”)
muzyka: John Barry
1992
“Beauty and the Beast”
(PL: “Piękna i Bestia”)
muzyka: Alan Menken
1993
“Aladdin”
(PL: “Alladyn”)
muzyka: Alan Menken
1994
“Schindler's List”
(PL: “Lista Schindlera”)
muzyka: John Williams
1995
“The Lion King”
(PL: “Król Lew”)
muzyka: Hans Zimmer
1996
“Il Postino”
(PL: “Listonosz”)
muzyka: Luis Bacalov
1997
“The English Patient”
(PL: “Angielski Pacjent”)
muzyka: Gabriel Yared
1998
“Titanic”
muzyka: James Horner
1999
“Life Is Beautiful”
(PL: “Życie jest piękne”)
muzyka: Nicola Piovani
I tak szczęśliwie dotarliśmy do zakończenia poprzedniego millennium w świecie Oscarów za najsprytniej napisane nuty. Zanim jednak na dobre zanurzycie się w muzycznej historii kina, zadbajcie o to, żeby posłuchać jej w jak najlepszej jakości – szczególnie, że nasze amplitunery są właśnie na przecenie…
Komentarze