Poprzedni
Następny

Luxman – historia i technika, cz. 2

W kolejnej odsłonie historii firmy Luxman wspominamy m.in. o marce Luxkit, przejęciu przez Alpine Electronics, a także o rozwoju oferty produktowej. Opowiadamy również o filozofii, jaka przyświeca działaniom Luxmana przy projektowaniu nowych urządzeń. Zapraszamy do lektury.

Luxman LX-380

Luxkit – czyli zestawy Luxmana dla majsterkowiczów

W połowie lat siedemdziesiątych i wczesnych osiemdziesiątych XX w. Luxman zdobył rozgłos w świecie hi-fi dzięki wysokiej jakości dźwięku i swoim konstrukcjom lampowym. Nota bene, był jednym z pierwszych specjalistów w produkcji tego typu sprzętu w Japonii. W wielu przypadkach zaprojektowane urządzenie było połączeniem ciepła dźwięku „lampowego” z dobrej jakości elektroniką i estetycznym wyglądem.

Firma wytwarzała także zestawy DIY (Do-It-Yourself), czyli „zrób to sam”, w tym wzmacniacze oraz gramofony oznaczone logo Luxkit. Opracowano w ten sposób pokaźną liczbę modeli, które do dziś cieszą się popularnością na rynku wtórnym.

Rozwój oferty Luxmana

W latach 80. XX wieku do japońskiej siedziby firmy z Nowego Jorku wrócił Atsushi Miura (przyszły założyciel i szef AirTighta). To wtedy właśnie powstała słynna seria „L”, a w niej m.in. integra L-550 (1981) – produkowana do dziś (obecnie jako L-550AXII). W tym czasie rodzi się format CD. Luxman – jakby na przekór tej nowince – wprowadza do oferty w 1983 roku swój pierwszy gramofon analogowy (PD-350). To piękna maszyna, do dziś pojawiająca się na rynku wtórnym.

Luxman SQ-N150

W latach 80. ubiegłego wieku firma Luxman intensywnie pracowała też nad zaawansowanym systemem odtwarzania kaset magnetofonowych i miała na tym polu genialne wręcz rozwiązania. Ambitne projekty Luxmana dotyczyły również formatu CD. Firma szybko zaczęła badać sposoby upsamplowania oraz interpolacji, aby wyjść poza pierwotne ograniczenia formatu. Po kilkudziesięciu latach niemal wszyscy, także konkurencja, zrozumieli konieczność realizacji tych postulatów.

W latach 80. ubiegłego stulecia zaczęły się biznesowe turbulencje. Luxman trafił w ręce prywatnych, mniejszych inwestorów, mających spore oczekiwania, co do marki. Być może wietrzyli oni renesans stereo, ale otoczenie nie okazało się wówczas (jeszcze) tak łaskawe dla wysokiej klasy sprzętu. Ambitne, a jednocześnie specyficzne, wyłącznie high-endowe projekty nie sprzedają się przecież jak przysłowiowe „świeże bułeczki”. Potrzebne były zatem bardziej zdecydowane kroki.

Alpine – małżeństwo z rozsądku?

Trudną decyzją dla firmy okazała się jej sprzedaż przez ówczesnego szefa, którym był Atsushi Miura. Luxmana przejął koncern Alpine Electronics, który nie do końca rozumiał  filozofii dotyczącej produktów tej audiofilskiej marki. Menadżerowie Alpine’a dość szybko zadecydowali, że należy wprowadzić do sprzedaży przede wszystkim tanie produkty. Co spowodowało, że w latach 80. i 90. XX w. Luxman musiał konkurować w sklepach z produktami Sony, Denona i Marantza. W konsekwencji nie przyniosło to spodziewanego rezultatu, wręcz przeciwnie – ograniczyło dystrybucję wyłącznie do samej Japonii.

Luxman PD-151

Dlatego też w 2000 r. Alpine zrezygnował z marki Luxman. Fabrykę wraz z prawami do wizerunku itp. odkupiła grupa menadżerów i pracowników firmy. Od roku 2004 Luxman pojawił się ponownie w Europie, proponując znów droższe, wysmakowane produkty, częściowo bazujące na najlepszych projektach z przeszłości.

Najnowszy rozdział w historii firmy

W 2000 roku Luxman szczęśliwie uwolnił się z sideł korporacji i zaczął tworzyć kolejne wspaniałe urządzenia, jak system dzielony C-10/M-10, czy odtwarzacze wieloformatowe DVD-Audio/SACD – model DU-10, a następnie DU-7.

Kilka lat później Luxman wprowadza na rynek nowocześnie wyglądający lampowy system dzielony z serii 88 (CL-88/MQ-88) – produkowany (ze zmianami) do dziś. Przyćmiewa go jednak dzielony wzmacniacz złożony z końcówki mocy B-1000F i preampu C-1000F.

W 2009 roku miała miejsce premiera jedenastej generacji wzmacniacza lampowego SQ-38u. W tym samym roku Luxmana przejmuje obecny właściciel – IAG (International Audio Group). Dwa lata później, po prawie 30-letniej przerwie, Luxman powraca do produkcji gramofonów analogowych, wprowadzając na rynek model PD-171.

Obecnie w ofercie Luxmana znajdziemy wzmacniacze zintegrowane – zarówno modele pracujące w klasie AB, jak i A, przedwzmacniacze i końcówki mocy, odtwarzacze CD/SACD, przetworniki cyfrowo-analogowe, gramofony i przedwzmacniacze gramofonowe. A to zaledwie tranzystorowa część rodziny. Luxman ma w zanadrzu także wzmacniacze lampowe, czy wreszcie takie „drobiazgi”, jak wzmacniacz słuchawkowy. Wertując katalog Luxmana można natrafić też na oprogramowanie – odtwarzacz plików przeznaczony dla komputerów.

Luxman PD-151

Filozofia firmy

Inżynierowie Luxmana od samego początku zdawali sobie sprawę, że urządzenia audio to wyrafinowany sposób na cieszenie się dobrą muzyką. A ponieważ przyjemność płynąca z dźwięku wymaga wyjątkowej wrażliwości, to komponenty audio również muszą wykazywać podobne cechy. Tym samym, każdy element Luxmana został zaprojektowany z myślą o tym poniekąd nieuchwytnym celu.

Podejście firmy stoi w ostrym kontraście z wieloma innymi producentami, którzy ścigają się tylko po to, żeby osiągnąć pozornie imponujące specyfikacje techniczne. Luxman wykracza poza ten schemat i koncentruje się na aspekcie muzykalności. Co więcej, podzespoły wykonane przez Luxmana nie mają sobie równych. Każdy element odzwierciedla troskę i uwagę ludzi oddanych doskonałości w odtwarzaniu dźwięku. Filozofia firmy oparta jest na trzech filarach:

  • Najwyższej wierności brzmienia
  • Wysokiej wartości inżynieryjnej
  • Największej muzykalności

Proces projektowania i budowania urządzeń w firmie Luxman, stanowi połączenie umiejętności technicznych i artystycznych. Jest także odzwierciedleniem przekonania, że komponenty audio, podobnie jak muzyka, którą odtwarzają, są bardziej formą sztuki niż wiedzy inżynieryjnej. A tak pojmowana sztuka sprowadza Luxmana na ścieżki, których konkurencja nie widzi albo nie ma odwagi nimi podążać.

Luxman L-595ASE

Inżynierowie Luxmana stawiają więc przede wszystkim na innowacje, a wszelkie napotykane trudności traktują jedynie jako kolejne kroki na drodze do sukcesu. Co więcej, pomijają znane już sposoby myślenia w dążeniu do stworzenia lepszego projektu. A zatem wszelkie wytyczne i ograniczenia są zredukowane do absolutnego minimum, dając projektantom absolutne maksimum swobody. Rezultatem jest szereg wyróżniających się, wręcz unikalnych urządzeń, cechujących się niepowtarzalną i wysmakowaną stylizacją zewnętrzną. Wewnątrz których znajduje się wiele ekskluzywnych technik, a nawet połączenie świata lamp i tranzystorów tylko po to, aby zapewnić wrażenia odsłuchowe, których nie da się uzyskać w żaden inny sposób.

Cechy, funkcje, a także jakość dźwięku oferowana przez sprzęt Luxmana, to efekt prac inżynierów, dla których audio to również hobby, a nie tylko praca zarobkowa. Inżynierowie ci z zaangażowaniem tworzą najlepsze produkty, niezależnie od aktualnych trendów w branży. Jakość brzmienia i wykonania to główne cele. Koszt jest tu kwestią drugorzędną. Przy doborze poszczególnych części pierwszeństwo ma ich wpływ na jakość dźwięku. Aby ocenić subtelne różnice, których nie przedstawiono w specyfikacjach, wpływ ten jest mierzony nie tylko na drodze pomiarów, ale i podczas wyczerpujących testów odsłuchowych. Układy są następnie „dostrajane” w celu uzyskania pożądanego wrażenia.

Luxman M-700u

Katalog firmy Luxman – przegląd wybranych modeli

Jak już wspomnieliśmy, współczesne portfolio Luxmana tworzy bogata mieszanka wielu urządzeń różnych typów. Mocną pozycję w ofercie Luxmana stanowią tranzystorowe wzmacniacze zintegrowane. Są one wyposażane w stylowe, analogowe wskaźniki poziomu wyjściowego, firmowe rozwiązania układowe (LECUA – Luxman Electronically Controlled Ultimate Attenuator i ODNF – Only Distortion Negative Feedback) oraz pełnowartościowe przedwzmacniacze korekcyjne MM/MC. Są to urządzenia stricte analogowe, bez wbudowanych przetworników C/A, pracujące w klasie AB lub A (modele L-550AXII i L-590AXII).

Ważne osiągnięcie firmy Luxman stanowi wprowadzony w 2013 roku wzmacniacz dzielony C-900u/M-900u. Końcówka mocy w tym zestawie to istna „elektrownia” o trudnej do wyczerpania wydajności prądowej. W preampie zaś zastosowano zbalansowaną topologię sygnałową, co wymusiło zastosowanie aż czterech modułów LECUA 1000 bezpośrednio połączonych ze stopniem wzmocnienia i układem ODNF 4.0. Godnym uwagi jest też fakt, iż miedziane ścieżki sygnałowe o grubości aż 100 mikronów (0,1 mm) są pozłacane.

Miłośnicy techniki lampowej nie powinni jednak mieć powodów do narzekania. Mają do wyboru kilka ciekawych modeli, poczynając od dwunastej generacji kultowej integry SQ-38 (obecnie LX-380), przez dwie końcówki mocy MQ-88uC i MQ-300, a skończywszy na wyrafinowanym phonostage’u EQ-500.

Luxman SQ-N150

Przysłowiową „wisienką na torcie” jest jedna z najnowszych pozycji w katalogu. To minimalistyczny zestaw NeoClassico II N150, który powrócił po 11 latach nieobecności, złożony z lampowca SQ-N150 i odtwarzacza CD D-N150). Niebywałymi walorami są ich zwarta budowa i stosunkowo niewielkie rozmiary. Obydwa te segmenty niemalże mieszczą się na kartce formatu A4 (szerokość 297 mm).


Ciąg dalszy historii firmy Luxman w kolejnej części artykułu.


Sprzęt Luxmana sprawdzisz w praktyce w naszych salonach Top Hi-Fi & Video Design. Z pomocą fachowych doradców, po wcześniejszym umówieniu się, przeprowadzisz testy odsłuchowe w połączeniu z odpowiednio dobranymi kolumnami głośnikowymi.



Poprzedni
Powrót do strefy wiedzy
Następny

Polecane

Umów się na prezentację w salonie

W każdym z naszych salonów znajduje się sala odsłuchowa, w której w miłej atmosferze zaprezentujemy Ci brzmienie wybranego przez Ciebie sprzętu audio.

Umów się na spotkanie

Zobacz listę salonów

Umów

Top Hi-Fi & Video Design

Salony firmowe

Salony firmowe

Top Hi-Fi & Video Design: