Poprzedni
Następny

Luxman – historia i technika, cz. 1

Urządzenia Luxmana są niepowtarzalne i na swój sposób doskonałe, a przy tym, podobnie jak wybitne instrumenty muzyczne, są wręcz dziełami sztuki. Ich charakter brzmienia zapewnia niezapomniane wrażenia słuchowe i nie jest to bynajmniej dziełem przypadku. Jak narodziła się ta wielka, wciąż żywa i wspaniale rozwijająca się legenda współczesnego świata audio? Postaramy się, w kilku odsłonach, przybliżyć historię tej niezwykłej marki.

Luxman M-700u

Cofnijmy się w czasie o prawie 100 lat – mniej więcej do 1925 r., a konkretnie do czerwca tego roku, kiedy to T. Hayakawa i jego brat K. Yoshikawa, widząc jak ludzie zatrzymują się przed wystawami sklepowymi i wsłuchują się w audycje radiowe, postanowili wyjść naprzeciw potrzebom rynku. Wtedy właśnie pojawiły się też pierwsze wzmianki o firmie Lux Corporation, producencie dzisiejszych urządzeń z logotypem Luxman. Warto też wspomnieć, że na ten rok również datuje się początek radiofonii w Japonii. Wówczas odbiorniki radiowe były sprowadzane do tego kraju najczęściej ze Stanów Zjednoczonych lub z Europy.

Przedsiębiorstwo braci Hayakawa i Yoshikawa zajęło się zatem importem odbiorników radiowych, co szybko wywołało fascynację techniką i przełożyło się na eksperymenty z własnymi układami elektronicznymi. W tym miejscu należy odnotować, że pierwszym własnym urządzeniem był model Lux-735 (z 1928 roku), czyli radio z głośnikiem tubowym. Natomiast na takie urządzenia, z jakich Luxmana znamy dzisiaj, trzeba było poczekać jeszcze kilka dekad. Dopiero na początku lat 60. marka wprowadziła na rodzimy rynek pierwszy japoński zintegrowany wzmacniacz hi-fi.

Luxman C-900u

Kalendarium wydarzeń

Najważniejsze momenty w historii Luxmana:

1925: T. Hayakawa i jego brat K. Yoshikawa zakładają firmę Lux Corporation. Rozpoczyna ona działalność jako wydział radiowy Kinsuido Picture Frame Store w Osace – firmy, która do tej pory zajmowała się przede wszystkim importem ramek do zdjęć… Było to w roku, w którym wyemitowano pierwszą audycję radiową. Firma rozpoczyna budowę własnych podzespołów – przełączników, transformatorów itp.

1928: Opracowanie modelu Lux-735 – zestawu radiowego z wbudowanym głośnikiem tubowym. Lux Corporation sprzedaje także opracowany przez siebie Electric Phonograph Lux-1730.

1931: Opracowanie przetwornika magnetycznego.

1952: Lux konstruuje i sprzedaje transformatory typu OY, np. transformator wyjściowy OY-15.

1956: Do firmy dołącza Atsushi Miura (w charakterze inżyniera elektronika).

1961: Atsushi Miura poślubia najstarszą córkę K. Yoshikawy, stając się częścią rodziny.

1962: Wprowadzenie do oferty przedwzmacniacza gramofonowego PZ-11 o smukłej konstrukcji. Był to pierwszy japoński wzmacniacz z korektorem gramofonowym, wyposażony w tranzystory germanowe. W tym samym roku pojawił się w ofercie zintegrowany wzmacniacz lampowy SQ-65.

1968: Miura staje na czele działu sprzedaży i zostaje głównym managerem w Tokijskim biurze. Później (w latach 1977–1980) pracuje w nowojorskim biurze Luxmana, prowadząc jego amerykański oddział Lux Audio of America, a w roku 1985 przechodzi na emeryturę i z Masami Ishiguro zakłada firmę A & M Ltd.

1971: Utworzenie marki Luxkit, oferującej sprzęt do samodzielnego montażu. Działała do 1980 r. W tym czasie opracowano ponad 70 modeli wzmacniaczy.

1972: Powołanie do życia przez Lux Corporation marki L&G produkującej urządzenia, które dzisiaj zaliczylibyśmy do sektora lifestyle.

Luxman D-380

1975: Do oferty trafia m.in. model M-6000. Był to wzmacniacz mocy zaprezentowany z okazji 50-lecia Lux Corporation, a jednocześnie pierwsza poważna próba, aby wejść na rynek ze sprzętem klasy hi-end.

1980: Wprowadzenie na rynek innowacyjnego gramofonu PD-300.

1982: Firma przeżywa trudności. Z powodu kryzysu naftowego koszty produkcji w Japonii rosną w zawrotnym tempie. Do sektora hi-end wkraczają ponadto inne japońskie firmy, takie jak Sony czy Sanyo, sprzedając niedrogie produkty półprzewodnikowe. Pan Miura sprzedaje Luxmana francuskiej firmie Alpine Electronics, specjalizującej się w sektorze car audio.

1984: Luxman staje się częścią koncernu Alpine Corporation. Zmienia się profil działalności z hi-endowego na masowy. W tym samym roku, po przeniesieniu firmy do wschodniej części Japonii, pan Taku Hyodo opuszcza Luxmana i zakłada firmę Kouri Denki Co. (dziś znany jest bardziej jako projektant i właściciel firmy Leben).

1990: Wprowadzenie na rynek odtwarzacza CD ładowanego od góry (model D-500).

2000: Alpine sprzedaje Luxmana, a światową dystrybucję przejmuje, mająca swoją siedzibę w Hong Kongu firma Luxman HK Limited.

2004: Firma, będąca ponownie własnością pracowników, wraca do korzeni. Na rynku pojawia się wzmacniacz sterujący CU-80.

2009: Luxmana przejmuje obecny właściciel – IAG (International Audio Group). Nowe urządzenia w ofercie, w tym m.in. odtwarzacz CD/SACD D-08.

Luxman L-595ASE

Najważniejsi są ludzie

Źródeł sukcesów marki Luxman należy szukać przede wszystkim wśród ludzi, którzy ją tworzyli i ich inspiracji. Warto też wspomnieć, że losy wielu wybitnych postaci w świecie „lampowego” audio takich jak Atsuhi Miura (AirTight), Taku Hyodo (Leben), czy Tim de Paravicini (Yoshino/EAR) splotły się działalnością firmy Luxman.

Szczególnie interesującą jest rola Tima de Paravicini’ego. Podczas pracy nad sprzętem w Południowej Afryce, spotkał się tam z przedstawicielami Lux Corporation. W 1972 roku zaowocowało to podpisaniem kontraktu, a następnie wieloletnią współpracą w charakterze projektanta urządzeń. Przy jego udziale powstało kilka urządzeń, cieszących się do dzisiaj wielką estymą i uznawanych za referencyjne w swojej klasie. Mowa m.in. o konstrukcji dzielonej C-1000 / M-1000 (przedwzmacniacz i wzmacniacz mocy), a także o monoblokach lampowych Luxman 3045, wykorzystujących autorskie (Paravicini’ego) lampy mocy – typ 8045G.

Ekspansja Luxmana

Rozwój sprzętu hi-fi miał swój początek w latach 50-tych za sprawą płyt gramofonowych. Już wtedy powstawały audiofilskie końcówki mocy i Luxman miał w tym swój udział za sprawą lampowej konstrukcji MA-7A. W tym miejscu warto podkreślić, że takie „audiofilskie cuda” powstawały już w roku 1958 r., jeszcze pod szyldem marki „Lux”.

Jak twierdzą niektórzy, najlepszy okres w działalności Luxmana niewątpliwie przypada na lata 60. ubiegłego stulecia. Sukcesy zaczęły się już w roku 1961 od integry SQ-5A, wyposażonej we wskaźnik wysterowania. Szybko okazało się że ten element konstrukcyjny miał niebagatelny wpływ na pozycję rynkową firmy. To właśnie dzięki wyjątkowemu wyglądowi miernika poziomu umieszczonego na środku przedniego panelu SQ-5A zyskał on popularność. Użytkownicy wręcz „oszaleli” na tym punkcie, więc podobne rozwiązania weszły na stałe do sprzętu Luxmana. Wprowadzano je zresztą nie tylko u tego producenta. Należy tutaj dodać, że w tym modelu zastosowano po raz pierwszy oryginalny obwód regulacji barwy tonu, który można znaleźć także w najnowszych modelach firmy Luxman. W 1964 roku powstaje jeden z największych klasyków wszechczasów – wzmacniacz SQ-38 – produkowany z niewielkimi zmianami przez kilka dekad. Model ten jest najlepiej sprzedającym się urządzeniem tej marki w całej jej historii.

Godny odnotowania jest też epizod z dość egzotyczną, ale wciąż pociągającą konstruktorów na całym świecie lampową konstrukcją typu OTL, czyli wzmacniaczem lampowym bez transformatorów wyjściowych, wprowadzonym pod symbolem MQ-36.

luxman-d-10x2

Przede wszystkim lampy – dlaczego?

Aby odpowiedzieć na to fundamentalne pytanie przytoczymy krótki wywiad z przedstawicielem firmy Luxman – Kenem Akiyamą, dla francuskiego magazynu „L’Audiophile”.

Dlaczego korzystacie z technologii lampowej?

Ze względu na doskonałą jakość dźwięku, odczuwaną zwłaszcza w muzyce kameralnej, jazzie, muzyce wokalnej itp. Dobrze zaprojektowany wzmacniacz lampowy daje bowiem bardzo gładki i żywy dźwięk. Wciąż rozwijamy jednak nowe koncepcje układowe, a nawet same lampy próżniowe tak, aby uzyskać jak najlepszą jakość dźwięku.

Jakie jest Wasze stanowisko w sprawie wyboru lamp mocy: triody, tetrody, czy może pentody?

Lampa triodowa jest bezsprzecznie tą, która daje najlepszy dźwięk. Mimo, iż musimy użyć innego rodzaju lampy po to, aby uzyskać większą moc, robimy to za każdym razem w konfiguracji triodowej. W naszej opinii charakterystyczna niska impedancja lampy triodowej sprawia, że dźwięk jest bardziej miękki i muzykalny.

Która z klas pracy stopnia mocy A, AB, B, z jest przez Was preferowana?

Najlepsza jest oczywiście praca w czystej klasie A. Jednak w przypadku wzmacniacza dużej mocy można też zaakceptować klasę AB.

Jakie są zatem zalety i wady transformatora wyjściowego?

Niewątpliwą zaletą jest fakt, że znacznie ułatwia on projektowanie układów. Prostota ścieżki sygnałowej jest najlepszą gwarancją dobrej jakości dźwięku. Natomiast sporą niedogodnością jest samo zaprojektowanie dobrego transformatora wyjściowego. Jest to bardzo trudne. Dlatego też sami je projektujemy i produkujemy. Nota bene, firma Luxman jest również wielce uznanym konstruktorem transformatorów dla wielu fanów techniki lampowej.

Jaki jest wpływ zasilacza? Czy w urządzeniu lampowym jest on bardziej czy mniej krytyczny niż w przypadku elektroniki półprzewodnikowej?

Układ zasilania to jeden z najważniejszych elementów przy projektowaniu dobrego wzmacniacza i to niezależnie od tego, czy jest on lampowy lub tranzystorowy. Nie ma żadnej różnicy w tej kwestii.

Luxman SQ-N150

Dlaczego elektronika lampowa nadal cieszy się popularnością w zakresie odsłuchów, pomimo często gorszych parametrów pomiarowych?

Jedynym argumentem jest muzykalność.

Jaka jest Wasza opinia na temat bardzo dobrego stosunku mocy subiektywnej do mocy mierzonej, ogólnie przypisywanej wzmacniaczom lampowym?

Wzmacniacz lampowy o niskiej mocy wyjściowej może paradoksalnie wytwarzać subiektywnie bardziej „muskularny” dźwięk niż wzmacniacz półprzewodnikowy o tych samych właściwościach elektrycznych. Powodem jest tutaj możliwość płynnego przesterowania i szeroki zakres dynamiki.

Na jakich zasadach dobieracie pozostałe elementy do Waszych urządzeń?

Niezależnie od tego, czy są to elementy bierne, czy aktywne, dobieramy je przez krytyczny odsłuch. W przypadku rezystorów wybraliśmy te z miedzianymi nasadkami i wyprowadzeniami po to, aby zapobiec wpływom rozproszonego pola magnetycznego, które pogorszyłoby dźwięk. Natomiast w przypadku kondensatorów wybraliśmy modele specjalnie przeznaczone do zastosowań audio.


Ciąg dalszy historii firmy Luxman w kolejnej części artykułu.


Sprzęt firmy Luxman możesz sprawdzić w praktyce w naszych salonach Top Hi-Fi & Video Design. Z pomocą fachowych doradców, po wcześniejszym umówieniu się, przeprowadzisz także testy odsłuchowe w połączeniu z odpowiednio dobranymi kolumnami głośnikowymi.



Poprzedni
Powrót do strefy wiedzy
Następny

Polecane

Umów się na prezentację w salonie

W każdym z naszych salonów znajduje się sala odsłuchowa, w której w miłej atmosferze zaprezentujemy Ci brzmienie wybranego przez Ciebie sprzętu audio.

Umów się na spotkanie

Zobacz listę salonów

Umów

Top Hi-Fi & Video Design

Salony firmowe

Salony firmowe

Top Hi-Fi & Video Design: