Aktualności


Aktualności

Jak wybrać przedwzmacniacz

Znalezienie dobrego przedwzmacniacza nie jest prostym zadaniem. Jeszcze trudniejszym jest znalezienie takiego, który pod względem brzmienia będzie nam odpowiadał. Podstawowym i niezastąpionym kryterium jest słuch. Nie mniej jednak warto znać teorię. Pomoże ona zaoszczędzić czas poświęcony na próby i testy, bo pewne rzeczy można wykluczyć z góry. Czy przedwzmacniacze są dla każdego?  Raczej nie, ponieważ wzmacniacze zintegrowane najczęściej spełniają swoje zadanie w sposób wielce satysfakcjonujący. Jednak w sytuacjach, gdy pragniemy mieć jeszcze większy wpływ na dźwięk lub stawiamy na najwyższą jakość, przedwzmacniacze wydają się wyborem oczywistym.

Yamaha c-5000

Podział wzmacniacza na dwa urządzenia ma na celu największe wzajemne odseparowanie obu modułów dokonujących operacji na sygnałach o krańcowo różnych natężeniach. W efekcie otrzymujemy mniejsze wzajemne wpływy i zniekształcenia. Sprawę dodatkowo poprawia odległość, fizycznie oddzielająca od siebie oba komponenty. Oczywiście zbudowanie dwóch urządzeń wymusza podział funkcji obu, a także wzrost kosztu takiego zestawu, ale puryści dźwiękowi i zaawansowani audiofile zdecydowanie preferują oddzielenie przedwzmacniacza od wzmacniacza mocy.

Przedwzmacniacz zasadniczo nie wzmacnia mocy, ale dopasowuje sygnały pod względem poziomu i impedancji. Czasami pełni również rolę korektora częstotliwości (np. w przypadku przedwzmacniaczy gramofonowych). Istotną rolą przedwzmacniacza jest kontrola i sterowanie sygnałami doprowadzonymi z różnych źródeł dźwięku. Mamy do czynienia ze swoistym rodzajem centrali albo dyspozytorni, w której operuje się bardzo małymi sygnałami przy bardzo niskim poziomie szumów. Sygnały te są za słabe do sterowania głośnikami, a często nawet i słuchawkami. Natomiast wzmacniacz mocy powiększa te maleńkie sygnały – przy określonym poziomie zniekształceń – do mocy niezbędnej do prawidłowego wysterowania głośników.

AVM Ovation PA 8.2

Zalety:

-Możliwość kształtowania brzmienia w zależności od rodzaju bądź wyboru konkretnego modelu.
-Bardziej dopracowana konstrukcja układów elektronicznych i lepsze parametry.
-Oddzielenie zasilania wrażliwych na zakłócenia układów przedwzmacniacza od wymagających dużych prądów wzmacniaczy mocy.
-Walor wizualny – konstrukcje dzielone są postrzegane jako zdecydowanie lepsze i bardziej wyrafinowane od wzmacniaczy zintegrowanych.

Niedogodności:

-Konieczność zastosowania dodatkowych kabli sygnałowych i zasilających.
-Konieczność wygospodarowania większej ilości miejsca.
-Zazwyczaj większy koszt przedwzmacniacza i wzmacniacza mocy od konstrukcji zintegrowanej.
-Konieczność starannego dobrania parametrów przedwzmacniacza do końcówek mocy.

Gryphon Pandora

Czym się kierować przy wyborze przedwzmacniacza?

Liczbą wejść (urządzeń – źródeł dźwięku, które chcemy do niego podłączyć)

Rodzajem gniazd wejściowych. Jeżeli dysponujemy źródłami dźwięku wyposażonymi w wyjścia symetryczne (zbalansowane), to warto wybrać model przedwzmacniacza wyposażony w złącza XLR

Liczbą i rodzajem gniazd wyjściowych. Gdy przedwzmacniacz ma współpracować ze wzmacniaczem mocy wyposażonym w XLR-y, to i przedwzmacniacz powinien dysponować takimi wyjściami (ideałem w tej sytuacji byłby przedwzmacniacz posiadający w pełni zbalansowany tor sygnałowy). Jeżeli chcemy zbudować bi-amping lub tri-amping (mający na celu zasilanie poszczególnych głośników w kolumnie przez oddzielne, dedykowane dla każdego z osobna wzmacniacze mocy), to przedwzmacniacz powinien dysponować dwoma lub nawet trzema wyjściami do wysterowania wzmacniaczy mocy.

Funkcjami dodatkowymi jak np. regulacja barwy tonu, możliwością podłączenia gramofonu z wkładką MM albo MC, wbudowanym przetwornikiem c/a czy wyjściem słuchawkowym.

Przedwzmacniacz Pass Labs XP-30

Czym różni się przedwzmacniacz lampowy od półprzewodnikowego?

Do budowy przedwzmacniacza producent może użyć zarówno elementów półprzewodnikowych (tranzystorów albo układów scalonych), jaki lamp elektronowych. Spotykane są także przedwzmacniacze wykorzystujące obydwie technologię, tworząc tym samym konstrukcje hybrydowe. Przedwzmacniacz lampowy charakteryzuje się łagodniejszą barwą dźwięku, wyższymi impedancjami wejściowymi i wyjściowymi oraz zdecydowanie większym poborem mocy od konstrukcji półprzewodnikowych (ze względu na zasilanie grzejników w lampach). Przedwzmacniacz półprzewodnikowy ma bardziej analityczny charakter brzmienia. Poziomy impedancji wejściowych i wyjściowych są zdecydowanie niższe niż w urządzeniach lampowych. Oferują zdecydowanie lepszy stosunek sygnału do szumu i zużywają mniej energii. Natomiast cechy brzmienia, a także parametry elektryczne przedwzmacniaczy hybrydowych zależą od zastosowanych rozwiązań konstrukcyjnych w konkretnym modelu.

Przedwzmacniacz półprzewodnikowy (ang. solid state) może bazować się zarówno na rozwiązaniach dyskretnych (na pojedynczych tranzystorach), jak i na wzmacniaczach operacyjnych (układach scalonych). Przedwzmacniacze takie charakteryzują się zazwyczaj bardziej skomplikowaną budową od lampowych konkurentów.

Constellation Audio Preamp 1.0

Ich układy będą miały lepsze parametry na papierze: kilka rzędów mniejsze zniekształcenia, mniejszą impedancję wyjściową, czy lepszy odstęp sygnału od szumu. Inne będzie spektrum wnoszonych do dźwięku zniekształceń. Tutaj dominujące są zazwyczaj nieparzyste harmoniczne, odpowiedzialne za bardziej chłodny, analityczny dźwięk.

Przedwzmacniacze lampowe mają mniej skomplikowaną budowę. Zazwyczaj mają mniej stopni i elementów aktywnych. Mimo wyższego poziomu zniekształceń mają wielu zwolenników, ze względu na bardziej przyjazne dla uszu spektrum zniekształceń, zdominowane przez parzyste harmoniczne. To właśnie one wywołują odczucie ciepłego, lampowego dźwięku.

Co ciekawe, wymiana lamp na egzemplarze pochodzące z dawnych roczników lub od konkretnych dostawców, a także kondensatorów sprzęgających pozwala kształtować brzmienie, w szerokim zakresie. Z tego powodu przedwzmacniacze lampowe są idealne dla osób, które lubią majsterkowanie i eksperymenty.

Copland CTA 305

Konstrukcje hybrydowe łączą obydwa światy w tym co najlepsze. Charakteryzują się miłą dla uszu barwą dźwięku, mają zdecydowanie lepsze parametry (np. niską impedancję wyjściową) od swoich czysto lampowych krewniaków i z tego powodu, lepiej nadają się do współpracy z półprzewodnikowymi końcówkami mocy (wzmacniaczami mocy).

Co to jest przedwzmacniacz pasywny (w skrócie pasywka)?

Określenie przedwzmacniacz pasywny nie jest całkowicie poprawne, ale przyjęte i używane w branży audio. W urządzeniu o tej nazwie sygnał nie podlega wzmocnieniu, wszystkie elementy elektroniczne zachowują się biernie – sygnał może być przesyłany z potrzebnego w danej chwili wejścia do odpowiedniego wyjścia, a amplitudę można zmniejszać (od wartości maksymalnej dochodzącej ze źródła do zera). Regulator taki pełni podobne funkcje jak przedwzmacniacz, nie zapewnia jednak wstępnego wzmocnienia i korekcji słabych sygnałów pochodzących z wkładek gramofonowych lub mikrofonów.

Pomysł zastosowania tego typu urządzeń w domowym torze urządzeń hi-fi zrodził się wraz z pojawieniem się odtwarzaczy kompaktowych, które w odróżnieniu od gramofonów, nie wymagają ani wstępnego wzmacniania sygnału, ani jego korekcji.

Niewielka jak dotychczas popularność przedwzmacniaczy pasywnych wynika z ich kilku niedostatków.

Po pierwsze, urządzenia najprostsze, które mają tylko jedno wejście, uniemożliwiają stałe podłączenie innych źródeł. Gdy zaś przedwzmacniacz pasywny ma więcej wejść, przełączenie z odtwarzacza na tuner czy magnetofon powoduje – przy zachowaniu tej samej pozycji potencjometru – spadek natężenia dźwięku, poziom sygnału dochodzącego z tych urządzeń jest bowiem przeciętnie o jedną dziesiąta mniejszy od sygnału przesyłanego przez odtwarzacz kompaktowy.

Po drugie, wadą większości urządzeń pasywnych jest bardzo często brak zdalnego sterowania.

Do kogo adresowane są takie przedwzmacniacze? Przede wszystkim do budowy minimalistycznego zestawu audio, o bardzo krótkiej ścieżce sygnału, złożonego ze źródła (np. odtwarzacza CD), regulatora (przedwzmacniacza pasywnego), wzmacniacza mocy i zestawów głośnikowych.

Artykuł powstał dzięki wsparciu doradców Top Hi-Fi & Video Design – ogólnopolskiej sieci specjalistycznych salonów, powstałych ponad 20 lat temu, aby pomagać klientom w doborze i budowaniu wymarzonych systemów audio-video.

Potrzebujesz pomocy? Skontaktuj się z jednym z naszych salonów. Bez pośpiechu, przy filiżance dobrej kawy i w miłej atmosferze postaramy Ci się pomóc, a nasi konsultanci odpowiedzą na każde Twoje pytanie. Adresy salonów znajdziesz u dołu strony głównej Top Hi-Fi & Video Design.

Jeżeli jesteś zainteresowany najnowszymi informacjami i specjalnymi ofertami, zapisz się na nasz newsletter.

 

Tylko zarejestrowani klienci mogą pisać komentarze. Proszę, zalogować się lub zarejestrować

Przewodniki

Chcesz skompletować swój pierwszy zestaw audio?
Chciałbyś pogłębić swoją wiedzę? Zapraszamy do
zapoznania się z naszymi przewodnikami.

Kategorie produktów


Salony sprzedaży


Białystok
  • Apartamenty Jagiellońskie
    ul. Jurowiecka 19 lok. U3/U4
  • 85 722 29 02, 519 073 470
Bydgoszcz
Katowice
Kielce
Kraków
Lublin
Łódź
Poznań (Woźna)
Poznań (Posnania)
Sopot
Szczecin
Warszawa (Andersa)
Warszawa (Naruszewicza)
Warszawa (Nowogrodzka)
Wrocław