Aktualności


Aktualności

Jak wybrać amplituner AV?

14 ocen

Jeśli kino domowe ma zapewniać prawdziwą satysfakcję, nie wolno zapominać o dźwięku. Bez dobrego brzmienia duży obraz HD nie będzie tym, czym być powinien.

Jeśli miejsce w pomieszczeniu nie stanowi jednak większego problemu, warto pokusić się o oddzielny zestaw głośników, najlepiej specjalistycznego producenta, oraz prawdziwą jednostkę centralną, czyli amplituner AV.

Co to jest amplituner AV?

Amplituner AV – zwyczajowe określenie odbiornika wielokanałowego, to jest urządzenia składającego się z tunera radiowego;, dekoderów dźwięku przestrzennego, procesora DSP i zestawu pięciu bądź więcej wzmacniaczy mocy. Nazwa ma charakter historyczny, została wprowadzona wraz z narodzinami kina domowego, jako alternatywa dla amplitunerów stereofonicznych.

 

Zakres funkcji amplitunerów AV wciąż się zmienia, rozszerza. Pojawiają się dodatkowe funkcjonalności i układy, związane z obróbką sygnału wizyjnego, strumieniowaniem, pracą sieciową, transmisją bezprzewodową, a także obsługą drugiej (i kolejnych) stref. Sam tuner radiowy (w klasycznym analogowym wydaniu FM) niemal zupełnie stracił na znaczeniu i stąd nazwa tej grupy urządzeń ma charakter wręcz historyczny, tytułem tego, że jeszcze dekadę temu odbiór stacji radiowych był traktowany jako jedno ze źródeł dźwięku wysokiej jakości. Co ciekawe, urządzenia (amplitunery AV) wyższej klasy, z wyższych przedziałów cenowych, z definicji są pozbawione sekcji analogowego tunera radiowego, w związku z tym utarło się przekonanie, że są one urządzeniami bardziej ekskluzywnymi, wyspecjalizownymi wyłącznie w funkcjach związanych z dźwiękiem i obrazem w kinie domowym. Stanowią one grupę wielokanałowych wzmacniaczy zintegrowanych AV.

Na co zwracać uwagę przy kupnie amplitunera?

Liczba obsługiwanych kanałów

Zależy ona od klasy urządzenia. Im wyższej klasy jest amplituner, tym  większe prawdopodobieństwo, że otrzymamy ich więcej. Podstawowa  konfiguracja kina domowego to układ 5.1, czyli dwie kolumny przednie, dwie efektowe (surround), głośnik kanału centralnego oraz subwoofer. To najbardziej popularna postać systemu wielokanałowego, zapewniająca już bardzo dobre efekty przestrzenne. Taką ilością kanałów dysponuje każdy amplituner.

Więcej oferują amplitunery siedmiokanałowe, rozbudowane o dwa dodatkowe kanały dźwięku otaczającego (surround). Umożliwiają zbudowanie systemu 7.1 lub 5.1.2. Ten drugi to rozwiązanie dla systemów dźwięku obiektowego Dolby Atmos i DTS:X. Zapewniają one najlepsze efekty przestrzenne, w tym efekt wysokości.

Drugim zastosowaniem dodatkowych kanałów może być stworzenie oddzielnej strefy audio, na przykład w kuchni. Taka opcja jest dostępna w większości amplitunerów i niejednokrotnie okazuje się bardzo przydatna.

Yamaha

Jednostki o 9 lub więcej kanałach pozwalają stworzyć systemy 5.1.4, 7.1.2 etc. Nie każdy wie o tym, że nieużywane kanały często można wykorzystać do bi-ampingu kolumn frontowych, jeżeli takowe na to pozwalają. Wtedy każda kolumna jest zasilana dwoma wzmacniaczami, jeden zasila sekcję wysokotonową, drugi niskotonową głośnika. Rozwiązanie to umożliwia dalszą poprawę jakości dźwięku, więc warto zainteresować się tym tematem.

Dla wielu osób system 7.1 może okazać się dużym wyzwaniem ze względu na sporą liczbę podłączanych urządzeń oraz ilość rozprowadzanego okablowania. Dlatego też większość użytkowników pozostaje przy systemie 5.1, które pozwala cieszyć się dźwiękiem przestrzennym.

Moc wzmacniaczy

Moc wyjściowa to bardzo istotny parametr, który musi „współgrać” z wielkością pomieszczenia, które ma stać się naszą domową salą kinową. Zapotrzebowanie na moc determinuje także rodzaj głośników, jakie możemy podłączyć do naszego urządzenia.

Yamaha

Wyróżnia się dwa rodzaje mocy: moc znamionową (RMS) oraz muzyczną (maksymalną), przy czym tylko pierwsza z nich ma tak naprawdę znaczenie. RMS podawany jest w watach i określa moc, dzięki której może zostać emitowany czysty dźwięk przez dłuższy okres czasu. Z kolei moc muzyczna to maksymalna moc uzyskana w bardzo krótkim czasie, stąd też najczęściej stanowi niestety chwyt marketingowy.

Amplitunery kina domowego zazwyczaj dysponują dużymi mocami, powyżej 80 W na kanał, co sprawia, że w większości wypadków, są w stanie nagłośnić pomieszczenia, którymi dysponujemy w naszych domach. Przyjmuje się, że do pomieszczenia o powierzchni 20m2,  potrzebny jest właśnie amplituner o takiej mocy, czyli ok. 400 W

Warto pamiętać, że w przypadku głośników, które mają niską skuteczność i impedancję, lepiej zastosować amplituner kina domowego o większej mocy. Mocniejsze jednostki są rekomendowane również do nagłaśniania pomieszczeń o większej powierzchni.

Impedancja

Jest ważnym parametrem każdego amplitunera, której wartość powinna zostać dobrana do posiadanych głośników. Producenci amplitunerów AV dość często deklarują, że ich modele mogą współpracować z zestawami głośnikowymi o impedancji nie mniejszej niż 6 lub 8 omów. Tymczasem spora część, oferowanych na rynku głośników jest 4-omowa, nawet jeśli wytwórcy podają inaczej. Czy zatem kolumn takich nie można podłączać? Najczęściej można. Trzeba mieć jednak świadomość, że przy dużym albo wręcz ekstremalnym obciążeniu (poziomie głośności) amplituner nieprzystosowany do głośników 4-omowych zacznie się po prostu przegrzewać i może się wyłączyć. Przy rozsądnym operowaniu potencjometrem głośności większość amplitunerów 6-omowych współpracuje z kolumnami 4-omowymi bezproblemowo.

Yamaha

Do awarii dochodzi rzadko, co najwyżej z winy użytkownika - poprzez nieprawidłowe ustawienie go np. na zagraconej półce z ograniczoną cyrkulacją powietrza. Pamiętajmy zatem, żeby wokół naszego amplitunera zostawić sporo wolnego miejsca i nie zakrywać żadnymi przedmiotami kratek wentylacyjnych na obudowie.

Dekoder dźwięku

Dekoder dźwięku umożliwia odtworzenie ścieżek audio zapisywanych na płytach DVD czy Blu-Ray.

Najpopularniejsze dekodery to:

- Dolby Digital,
- Dolby Digital EX,
- DTS.

 Dekodery potrzebne do odczytu dźwięku z płyty Blu-ray to:

- Dolby True HD (do odczytu dźwięku siedmiokanałowego),
- DTS-HD (Master Audio)

Procesor AV MusicCast MX-A5200

Pozwalają one na odtwarzanie gęstych (24/96kHz) ścieżek przez maksymalnie siedem kanałów i subwoofer. Taki system jest z powodzeniem implementowany w wielu zwykłych kinach.

Jeżeli ktoś chce przenieść domową rozrywkę na jeszcze wyższy poziom, wtedy warto się zastanowić nad systemem obiektowego audio Dolby Atmos lub DTS:X. Korzystają one z dodatkowych głośników efektowych, które odtwarzają kanał wysokości. W obecnej chwili to one oferują najlepszą jakość w kinie domowym.

Dla znakomitej większości użytkowników, nie posiadających systemów audio (głośników) wysokiej klasy, dotychczasowe formaty DTS i Dolby Digital są jednak całkowicie wystarczające.

Natomiast dla osób bardziej zainteresowanych muzyką, sporadycznie oglądających filmy, a przy tym stroniących od skomplikowanej elektroniki i dziesiątek metrów kabli opracowano inne, równie ciekawe rozwiązanie, bazujące na wysokiej klasy dwóch zestawach głośnikowych, czasem uzupełnionych o aktywny subwoofer. Mowa jest o wirtualnym dźwięku przestrzennym. Zaawansowane procesory dźwięku, pracujące w oparciu o algorytmy psychoakustyczne mają na celu wytworzenie zbliżonego pola dźwiękowego jak z klasycznych systemów wielokanałowych.

Złącza

Amplituner może być wyposażony w cyfrowe i analogowe złącza. Przed zakupem warto zastanowić się, jakie urządzenia będą podłączone teraz lub w przyszłości. Wśród złączy można spotkać:

- HDMI – obecnie najpopularniejszy i najczęściej spotykany port umożliwiający przesył sygnału bez strat jakości.
- wejścia analogowe, czyli S-Video, komponentowe i kompozytowe – coraz rzadziej stosowane. Mogą być wykorzystane przy podłączaniu starszych typów urządzeń takich jak: tuner, magnetowid czy telewizor,.
- USB – umożliwia podłączenie np. pendrive'a

Od tyłu - każdy lubi

Korzystne HDMI

Połączenie HDMI z jednej strony znacząco upraszcza połączenia w domowych instalacjach, z drugiej zaś – ułatwia obsługę nowoczesnych amplitunerów wyświetlających menu ekranowe. Po trzecie, umożliwia cyfrowe przesyłanie wielokanałowego dźwięku bez kompresji (LPCM, Dolby TrueHD, DTS-HD Master Audio), całkowicie eliminując potrzebę korzystania z połączeń analogowych.

Współczesne urządzenia tego typu mogą pełnić funkcję prawdziwego centrum multimedialnego. Nie chodzi tutaj o samo zarządzanie dźwiękiem (dekodowanie ścieżek dźwiękowych, zmiany poszczególnych parametrów), lecz o bardziej zaawansowane funkcje, jak automatyczna kalibracja (coś dla mniej zaawansowanych użytkowników), obsługa wielostrefowa (prosty multi-room), łączność sieciowa, porty USB i złącza dla iPoda.

Nowoczesny amplituner nie tylko umożliwia podłączenie licznych źródeł obrazu i dźwięku, ich zdalne przełączanie, ale potrafi także przekonwertować sygnał wideo z jednej postaci (np. sygnał S-Video z kamery analogowej) do drugiej, lepszej (Component, HDMI). Wszechobecność złączy HDMI, konwersja sygnałów wideo do postaci HDMI oraz skalowanie sygnałów SD do HD (1080i, 1080p) są bardzo przydatne, szczególnie w bardziej rozbudowanych systemach AV.

Kupując tani model amplitunera z wejściami HDMI, trzeba liczyć się z tym, że urządzenie nie będzie potrafiło wyświetlić na ekranie menu (poprzez wejście HDMI), a zatem jego obsługa stanie się bardziej uciążliwa. Niektóre starsze modele nie potrafiły także wyizolować fonii z sygnału HDMI.

Yamaha

Rozdzielczość

W przypadku kina domowego istotnym parametrem jest obsługiwana przez telewizor rozdzielczość. Obecnie na rynku pojawiają się odbiorniki 4K, więc warto zastanowić się nad kupnem amplitunera, który wspiera taką rozdzielczość. Wiele amplitunerów oferuje upscaling do 4K z nośników o niższej rozdzielczości.

Jak podłączyć apmlituner do telewizora

Obecnie jest to bardzo proste zadanie i nie wymaga zbyt dużej wiedzy, szczególnie w przypadku posiadania nowego telewizora. Wtedy też wystarczy kablem HDMI połączyć oba urządzenia. Chcąc podłączyć amplituner do komputera należy zlokalizować wyjście karty graficznej, wyposażyć się w odpowiedni kabel oraz podłączyć go do właściwego gniazda.

Amplituner czy wzmacniacz?

Amplituner to urządzenie zintegrowane przez co świetnie sprawdza się w zestawie do kina domowego, gdzie bardzo dużą rolę odgrywa przestrzenność dźwięku. Osoby, które dużo słuchają muzyki powinny zaopatrzyć się w wzmacniacz, który w tej samej cenie powinien zaoferować wyższą jakość. Z definicji amplituner różni się od wzmacniacza tak naprawdę tylko obecnością radia.

Zaawansowane funkcjonalności

Druga strefa 

Lepsze modele amplitunerów otrzymują również wyjścia sygnałów dla drugiej (nieraz także do trzeciej strefy, dzięki czemu w sąsiednim pomieszczeniu można słuchać muzyki (a czasem też oglądać obraz) z innego źródła niż to, które gra w strefie głównej. Większość modeli wyposażonych w siedem końcówek mocy pozwala spożytkować dwie nieużywane (te od kanałów efektowych tylnych) do nagłośnienia  drugiego pokoju (sygnał pojawia się na zaciskach B). To najprostsza metoda na multi-room.

Yamaha

Zwrotnica basowa

Bardzo ważnym elementem działania procesora DSP w amplitunerze AV jest precyzja jego działania w odniesieniu do filtracji niskich tonów. Ponieważ niezbędnym (w praktyce) elementem systemów AV jest subwoofer aktywny, ważne staje się, jak czysty, niezniekształcony sygnał zostanie do niego podany, a zarazem jak skutecznie zostanie odfiltrowany bas z głośników określanych jako małe. Warto zwrócić uwagę, jak dokładna jest regulacja częstotliwości podziału. Dobrze jest, jeśli skok regulacji w najważniejszym zakresie (70-120 Hz) nie przekracza 10 Hz. Optymalnym rozwiązaniem są poczwórne zwrotnice basowe, umożliwiające niezależne ustalenie częstotliwości odcięcia dla głośników przednich, centralnego, tylnych i tylnych efektowych. Rozwiązanie takie stosuje m.in. Rotel.

Automatyczna kalibracja

Systemy automatycznej kalibracji stały się w ostatnim czasie niezwykle popularne. Początkowo oferowane w drogich amplitunerach, teraz spowszedniały i są dostępne już w tańszych modelach. Czy rozwiązania te są warte uwagi, czy można im zaufać?

 

Niewątpliwie są przydatne, zwłaszcza że nierzadko towarzyszą im układy korekcji EQ (także ręcznej). Nie są jednak nieomylne. Mogą zazwyczaj dokładnie zmierzyć odległości do głośników (opóźnienia), ale już określenie wielkości głośników oraz częstotliwości podziału niskich tonów bardzo często bywa nieprawidłowe (systemy te nie potrafią odróżnić głośnika małego stojącego blisko narożnika od kolumny dużej). Najlepszy system autokalibracji posiadają amplitunery Yamahy, m.in. Surround:AI, który monitoruje w czasie rzeczywistym treść materiału rozrywkowego, dobierając odpowiednio parametry trybów DSP aby otrzymać optymalny efekt przestrzenny i sugestywne środowisko dźwiękowe. Specjalne algorytmy w czasie rzeczywistym  analizują treść, skupiając się na różnych elementach dźwiękowych, takich jak dialogi, muzyka w tle, dźwięki otoczenia i efekty dźwiękowe, aby następnie automatycznie zoptymalizować efekt przestrzenny. Uzyskany  w ten sposób efekt, można porównać do sytuacji, w której  inżynier dźwięku Yamaha błyskawicznie dostrajałby najlepsze w danym momencie brzmienie specjalnie dla ciebie. Rozwiązanie to tworzy przekonujące poczucie realizmu z niesamowitą potęgą wykraczającą poza efekty konwencjonalnego pola dźwięku, zapewniając najbardziej emocjonujące wrażenia, jakie tylko można uzyskać.

Usieciowienie

Coraz istotniejsza staje się możliwość podłączenia amplitunera do sieci komputerowej (przewodowo lub bezprzewodowo) – po to, by bez konieczności przenoszenia jakiegokolwiek nośnika posłuchać ulubionych empetrójek lub radia internetowego. Obok rozbudowanych sekcji wideo jest to drugie najważniejsze usprawnienie amplitunerów na przestrzeni ostatnich lat. Co prawda funkcje te są oferowane na razie w amplitunerach nie najtańszych, a te – jak do tej pory – nie są kupowane przez nastolatków (którzy stanowią bezsprzecznie największą grupę kolekcjonerów plików muzycznych), ale średnia wieku osób namiętnie korzystających z formatów MP3 czy WMA przecież systematycznie wzrasta. Coraz bliższy jest moment (niestety), kiedy ludzie dorośli będą mieć po kilka sztuk płyt CD. W tej sytuacji łączność sieciowa z domowym komputerem, port USB czy złącze dla stacji dokującej dla iPoda stają się programem obowiązkowym.

= = =

Artykuł powstał dzięki wsparciu doradców Top Hi-Fi & Video Design – ogólnopolskiej sieci specjalistycznych salonów, powstałych ponad 20 lat temu, aby pomagać klientom w doborze i budowaniu wymarzonych systemów audio-video, w tym także systemów kina domowego.

Potrzebujesz pomocy? Skontaktuj się z jednym z naszych salonów. Bez pośpiechu, przy filiżance dobrej kawy i w miłej atmosferze postaramy Ci się pomóc, a nasi konsultanci odpowiedzą na każde Twoje pytanie. Adresy salonów znajdziesz u dołu strony głównej Top Hi-Fi & Video Design.

Jeżeli jesteś zainteresowany najnowszymi informacjami i specjalnymi ofertami, zapisz się na nasz newsletter.

Komentarze (5)  /  Ocena: 4.9/5 (14 ocen)

  • adamp194.99.105.2432019-04-22 13:13:45
    Bardzo ciekawych rzeczy się dowiaduję. Ostatnio zacząłem się tym interesować, ciekawy artykuł! Odpowiedz
  • bekafest212.7.222.602019-04-29 17:30:13
    ja osobiście wole amplituner niż wzmacniacz ale nie wykluczam, że zakupie sobie oba :D Odpowiedz
    • chaoszakum5.253.206.842019-06-01 19:51:19
      Absolutnie się zgodze, ale warto mieć oba dla najwyższej przyjemności i jakości ;) Odpowiedz
  • Mosquitosso37.120.156.1502019-05-16 07:55:47
    Dokładnie, najważniejsze to weług mnie jest posiadać dobre audio a dopiero potem dobry obraz. Odpowiedz
  • anika185.244.214.2352019-05-16 17:26:05
    bardzo dużo szczegółów, rzetelne informacje podane przystępnie. Brawo! Odpowiedz
Tylko zarejestrowani klienci mogą pisać komentarze. Proszę, zalogować się lub zarejestrować

Przewodniki

Chcesz skompletować swój pierwszy zestaw audio?
Chciałbyś pogłębić swoją wiedzę? Zapraszamy do
zapoznania się z naszymi przewodnikami.

Kategorie produktów


Salony sprzedaży


Białystok
  • Apartamenty Jagiellońskie
    ul. Jurowiecka 19 lok. U3/U4
  • 85 722 29 02, 519 073 470
Bydgoszcz
Katowice
Kielce
Kraków
Lublin
Łódź
Poznań (Woźna)
Poznań (Posnania)
Sopot
Szczecin
Warszawa (Andersa)
Warszawa (Marki)
Warszawa (Naruszewicza)
Warszawa (Nowogrodzka)
Wrocław