Aktualności


Aktualności

27-10-2016

Jak wybrać kolumny podłogowe?

Kiedy myślimy o kolumnach głośnikowych, to zazwyczaj do głowy przychodzą nam właśnie kolumny podłogowe. Nic dziwnego, zapewniają one zarówno doskonałą przestrzeń, jak i dynamiczny bas. To złoty środek w odtwarzaniu dźwięku, dzięki przetwarzaniu całego pasma akustycznego. Rozumieją to producenci, którzy oferują konstrukcje tego typu w każdym rozmiarze i możliwym kształcie.

Bowers & Wilkins CM10 S2
kolumny podłogowe w naturalnym środowisku.

Wybór odpowiednich kolumn głośnikowych powinien składać się z kilku etapów. Najpierw musimy określić nasze wymagania i możliwości. Czy kolumny mogą być duże? Czy mogę je postawić przy ścianie? Ile głośników powinny mieć? Jakich? Na te pytania odpowiadamy poniżej, oraz przedstawiamy konstrukcje, naszym zdaniem wyróżniające się z tłumu. Drugim, najważniejszym etapem jest odsłuch. Nawet najpiękniejsza kolumna musi zagrać tak, aby nam się podobało. To jest jedyny cel kolumny głośnikowej, odtwarzać muzykę w sposób sprawiający nam przyjemność.

Magico S3 MkII
Definicja ciepłego brzmienia. Efekt końcowy nie zależy tylko od samych kolumn, ale również od ich spasowania z resztą toru audio. Jeżeli to możliwe, warto posłuchać ich w swoim systemie, lub chociażby z posiadaną elektroniką.

Ile głośników, jakich?

Kolumna musi odtwarzać trzy pasma: wysokie, średnie i niskie. Tony niskie i średnie mogą być odtwarzane na dwa sposoby, pierwszy z nich to oddzielne głośniki średniotonowy i niskotonowy. Drugą metodą jest stosowanie wspólnego głośnika średnio-niskotonowego. Lepszym rozwiązaniem jest stosowanie oddzielnych głośników, w tak zwanym układzie 3-drożnym. Przetwarzanie basu jest trudnym zadaniem dla kolumny, ponieważ wymaga poruszenia dużej masy powietrza. Głośnik niskotonowy powinien mieć największą możliwą membranę i duże maksymalne wychylenie. Kiedyś standardem były głośniki o średnicach 20-25cm, chociażby w słynnych Altusach. Obecnie producenci i rynek stawiają na kilka mniejszych głośników pracujących równolegle. Wiele osób woli kolumny o smuklejszym wyglądzie, które łatwiej wkomponować w pomieszczenie. W większości pokojów o powierzchniach między 20, a 30m2 tandem dwóch głośników 16-18cm jest w stanie zapewnić bardzo dobre wrażenia w zakresie niskich tonów. Jeżeli ktoś kładzie duży nacisk na niskie tony, albo posiada duży pokój, to warto się rozejrzeć za kolumnami o głośnikach większych, lub o większej ilości głośników niskotonowych. Ciekawym przypadkiem jest kolumna Elac Uni-Fi FS U5 posiadająca trzy, niewielkie 5,25” głośniki niskotonowe. Dzięki umiejętnemu strojeniu potrafi zejść zaskakująco nisko jak na swój niewielki rozmiar. Najlepiej jednak sprawdzić na własne uszy, czy dana kolumna oferuje wystarczającą dla nas ilość basu. Dobre salony ze sprzętem audio umożliwiają dokonanie odsłuchu oferowanych kolumn.

Bowers & Wilkins 683 S2
Bowers & Wilkins 683 S2 to przykład uniwersalnej konstrukcji bas-refleks, która sprawdzi się w wielu pomieszczeniach, a także z większością wzmacniaczy. Na korzyść tej konstrukcji przemawia również 3-drozny układ głośników. Dwa 16,5cm głośniki niskotonowe oferują bardzo dobry, zwarty bas.

Typ obudowy

Najpopularniejszy typ obudowy wśród konstrukcji podłogowych to bas-refleks. Pozwala on uzyskać najlepsze rozciągnięcie pasma w dół, przy zachowaniu niewielkiego rozmiaru kolumn. Dobrym przykładem są kolumny Bowers & Wilkins 683 S2, które korzystają z portu bas-refleks, dzięki czemu oferują bardzo dobry bas w swojej klasie, przy zachowaniu rozsądnego rozmiaru obudowy. Wady bas-refleksu to podbicia w przetwarzanym paśmie, które trzeba wziąć pod uwagę projektując kolumnę, oraz obecność portu, który zależnie od ustawienia kolumny w pomieszczeniu zmienia jej brzmienie. Port umieszczony z tyłu kolumny może spowodować podbicia basu, gdy kolumnę ustawi się blisko ściany. Należy o tym pamiętać wybierając kolumnę. Rozwiązaniem pośrednim jest obudowa z membraną bierną, której masa zachowuje się podobnie jak powietrze w rurze bas-refleksu. Takie rozwiązanie stosuje się na przykład w kolumnach Amphion Argon 3LS, które na tylnej ściance posiadają membranę bierną z aluminium. Obudowa zamknięta oferuje najrówniejszą charakterystykę, oraz najlepszą odpowiedź impulsową, niestety, jest też najmniej wydajna – wymaga dużej objętości. Znajdziemy ją w najbardziej wysublimowanych konstrukcjach, na przykład kolumnach Magico S5 MkII.

Amphion Argon 3LS
Amphion Argon 3LS to konstrukcja o obudowie z membraną bierną. Dzięki niej można uzyskać lepszy, głębszy bas, bez zabarwiającego portu bas-refleks. Ceną za to jest dużo wyższy koszt, oraz trudniejsze zaprojektowanie kolumny.

Skuteczność i impedancja

Te dwa zagadnienia omówimy razem. Skuteczność określa jakie natężenie dźwięku otrzymamy z 1W mocy z odległości 1m. Im wyższa jej wartość, tym mniej mocy potrzebujemy, aby uzyskać duże natężenie dźwięku dobiegającego z kolumny. Dla przykładu Vienna Acoustics Mozart Grand posiada wysoką skuteczność 90dB, przy dosyć równym przebiegu impedancji. Oznacza to, że kolumny są łatwym obciążeniem dla wzmacniacza i nawet wzmacniacz lampowy niewielkiej mocy sobie z nimi poradzi. Jeżeli chcemy nagłośnić duże pomieszczenie, to potrzebujemy jednej z dwóch rzeczy: wysokiej skuteczności kolumny, albo mocnego wzmacniacza. Impedancję na potrzeby tego poradnika możemy uprościć do tego, jakiej wartości rezystor widzi wzmacniacz. Im mniejsza wartość tego rezystora, tym więcej prądu ze wzmacniacza potrzebuje kolumna, ale rośnie też moc na niej wydzielana. Krzemowe wzmacniacze, czy to scalone, czy tranzystorowe są dosyć obojętne na impedancję, pracują zarówno z obciążeniami 4 i 8Ω. Wzmacniacze lampowe to trochę inna historia. Do nich kolumny musimy podpiąć pod odpowiednie zaciski, oznaczone impedancją naszych kolumn.

Jaką mocą powinna dysponować kolumna?

Kiedyś posługiwano się zasadą, że kolumna powinna dysponować mocą maksymalną większą niż moc maksymalna wzmacniacza. Tak na wszelki wypadek. Naszym zdaniem nie jest to konieczne. Przykładowo, gdy kolumny posiadają skuteczność rzędu 88dB, a słuchamy ich z odległości 2m, to aby uzyskać natężenie dźwięku na poziomie 95dB, to wystarczy nam zaledwie około 20W mocy ze wzmacniacza. Nasze uszy będą miały dosyć dużo szybciej, niż kolumna. Przy normalnym użytkowaniu nie zbliżamy się nawet do granicznej mocy kolumn.

Elac Uni-Fi FS U5
Elac Uni-Fi FS U5 to skomplikowana konstrukcja, w której osiągnięcie dobrego, nisko schodzącego basu okupiono niską skutecznością. W większych pomieszczeniach potrzebny będzie wzmacniacz o sporej mocy, aby w pełni rozwinęły skrzydła.

W tym artykule przedstawiliśmy najważniejsze cechy podłogowych kolumn głośnikowych, które warto wziąć pod uwagę podczas zakupu. Należy pamiętać, że finalna decyzja zawsze powinna być podyktowana odsłuchem. Dobre kolumny kupuje się przecież na lata. Nie ma tu miejsca na kompromisy. Naszym zdaniem są tu przedstawione uniwersalne prawdy, które będą przydatne zarówno w wyższym, jak i niższym budżecie. Wybór warto oprzeć na logice i odsłuchu, nie na rankingach, czy forumowych wpisach. Zapraszamy do salonów Top Hi-Fi & Video Design, gdzie przy niezobowiązującej rozmowie można poszerzyć swoją wiedzę o informacje, czy odsłuch. Nasi eksperci nie tylko znają się na sprzęcie audio i muzyce, ale parzą również wyśmienitą kawę.

Produkty


683 S2
Bestseller

683 S2

Bowers & Wilkins
Głośniki wolnostojące
3 349 zł

Przewodniki

Chcesz skompletować swój pierwszy zestaw audio?
Chciałbyś pogłębić swoją wiedzę? Zapraszamy do
zapoznania się z naszymi przewodnikami.

Salony sprzedaży


Bydgoszcz
Katowice
Kielce
Kraków
Lublin
Łódź
Poznań (Woźna)
Poznań (Posnania)
Sopot
Szczecin
Warszawa (Andersa)
Warszawa (Naruszewicza)
Warszawa (Nowogrodzka)
Wrocław